صید پرندگان به روش محمیه، نسل کشی پرندگان است/ ۶ ماه از سال شاهد نسل کشی پرندگان در خوزستان هستیم/ گواه آن وجود لاشه های پرندگان در بازار کیان در چند صد متری اداره ی حفاظت محیط زیست است/ حتی در مناطق تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست نیز صید انجام می شود/ شکار حدود یک میلیون قطعه پرنده  مهاجر در خوزستان در ۶ ماهه ی دوم سال ۹۸/ کشتار آبزیان با ایجاد شوک برقی
صید پرندگان به روش محمیه، نسل کشی پرندگان است/ ۶ ماه از سال شاهد نسل کشی پرندگان در خوزستان هستیم/ گواه آن وجود لاشه های پرندگان در بازار کیان در چند صد متری اداره ی حفاظت محیط زیست است/ حتی در مناطق تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست نیز صید انجام می شود/ شکار حدود یک میلیون قطعه پرنده  مهاجر در خوزستان در ۶ ماهه ی دوم سال ۹۸/ کشتار آبزیان با ایجاد شوک برقی

یک کارشناس و فعال محیط زیست گفت: هرساله از اواسط مردادماه همزمان با ورود اولین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب های خوزستان صید پرندگان شروع می شود و تا بهمن ماه این کار انجام می شود یعنی ۶ ماه از سال شاهد نسل کشی پرندگان در استان هستیم.

رضا نیک فلک در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص کشتار غیرقانونی پرندگان در تالاب های خوزستان اظهار کرد: صید پرندگان مهاجر در خوزستان یک سابقه ی بسیار طولانی دارد اما در سال های اخیر نحوه، روش و تعداد برداشت این صیدها تغییرات عمده ای کرده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با کم آب شدن تالاب ها، افزایش جمعیت و تخریب زیستگاه ها صید پرندگان نیز افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: صید پرندگان به روش محمیه همان نسل کشی پرندگان است زیرا در این روش صیادان یک آبگیر طبیعی یا مصنوعی ( دست ساز) را قرق می کنند و اجازه ی ورود به کسی نمی دهند تا یک امنیت ظاهری برای پرندگان به وجود آید و با دانه ریختن شرایط حضور پرندگان مهاجر را فراهم می کنند و در نهایت با نصب تور اقدام به صید می کنند که در این روش هیچ گزینشی وجود ندارد و تمام پرندگان شکار می شوند.

سودجویان به پرندگان حرام گوشت نیز رحم نمی کنند

این فعال محیط زیست تصریح کرد: حتی پرندگان حرام گوشت نیز در این روش صید می شوند زیرا برای صیادان تفاوتی نمی کند پرنده حرام گوشت باشد یا در خطر انقراض و تنها به شکار فکر می کنند.

نیک فلک افزود: معمولا پرندگانی که به صورت غیرقانونی صید می شوند مرغابی سانان هستند اما گونه های دیگری از پرندگان نیز در روش محمیه به صورت گروهی و جمعی شکار می شوند.

وی اذعان کرد: هرساله از اواسط مردادماه همزمان با ورود اولین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب های خوزستان که خوتکاهای ابرو سفید هستند صید پرندگان مهاجر نیز شروع می شود وتا اواسط مهرماه که تالاب ها را ترک می کنند این رویه ادامه دارد.

۶ ماه از سال شاهد نسل کشی پرندگان هستیم

این کارشناس و فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: از مهر ماه به بعد که هوا رو به خنکی می رود و گونه های دیگری از پرندگان نیز به خوزستان مهاجرت می کنند صید پرندگان به اوج خود می رسد و تا آخر بهمن ماه این کار انجام می شود یعنی ۶ ماه از سال شاهد نسل کشی پرندگان در استان هستیم.

نیک فلک ادامه داد: در این صیدهای غیرقانونی گونه های در خطر انقراض مانند اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک مرمری و حتی گونه های حرام گوشت نیز مانند فلامینگو وجود دارد و در بازار به فروش می رسند.

تجارت شکارچیان در چند صد متری اداره ی حفاظت محیط زیست!

وی در خصوص انتشار کلیپ کشتار پرندگان در تالاب هورالعظیم و تکذیب این تصاویر توسط اداره کل حفاطت محیط زیست خوزستان بیان کرد: اینکه مسئولان اعلام کنند چنین چیزی صحت ندارد دروغ بزرگی است و گواه آن وجود لاشه های پرندگان در بازار کیان اهواز است البته کلیپ مذکور مشخص است مربوط به زمستان است اما اینکه متعلق به کشور عراق است یا ایران با قاطعیت نمی توان گفت، زیرا دقیقا همین روش صید غیرقانونی( محمیه) نیز هرساله در خوزستان انجام می شود و اهمیت این کلیپ این است که نشان دهنده ی روش صید است که در استان تکرار می شود و حتی وحشتناک تر از این هم انجام می شود.

روزانه ۵۰۰ لاشه مرغابی وحشی در این بازار به فروش می رسد

این کارشناس و فعال محیط زیست افزود: روزانه حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه تنها مرغابی وحشی که گونه ی مهاجر است و به صورت غیرقانونی به صورت محمیه شکار شده در این بازار وجود دارد. بازار کیان اهواز در فاصله ی چند صد متری اداره کل محیط زیست خوزستان قرار دارد و مسئولان از فاجعه ای که رخ می دهد اطلاع دارند اما می گویند کنترل این بازار سخت و برخورد با آن ها موجب بروز درگیری و مساله های امنیتی می شود اما باید از همان مناطقی که پرندگان صید می شوند نسبت به جلوگیری از شکارغیرقانونی اقدام کنند.

مناطق تحت پوشش حفاظت محیط زیست در اختیار صیادان غیرمجاز

نیک فلک با اشاره به اینکه لاشه ی پرندگان روزانه علاوه بر بازار کیان اهواز در بازار شهرستان شادگان و بعضا سوسنگرد نیز به فروش می رسند، اظهار داشت: صید غیرقانونی و وجود دامگاه ها نه تنها در آبگیرها و تالاب های دست ساز و آزاد وجود دارد بلکه در مناطق تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست مانند تالاب های هورالعظیم، شادگان و بامدژ نیز انجام می شود.

وی تصریح کرد: در تالاب شادگان روش صید متفاوت است و از طریق تورهای هوایی با طول زیاد و در ارتفاع کم پرندگان را صید می کنند که در این روش هم گزینشی در صید وجود ندارد.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: در قانون مجازاتی برای صید غیرقانونی درنظر گرفته شده اما برخوردها بازدارنده نیستند و صیاد ممکن است ده ها بار این کار را تکرار کند  و یک بار بازداشت شود و همان هم با پرداخت جریمه خیلی راحت آزاد شود.

برخوردها نمادین هستند و برای آرام کردن اذهان عمومی است

نیک فلک ادامه داد: تا پنج سال گذشته هیچ اقدامی برای مقابله با این قبیل نسل کشی پرندگان انجام نمی شد اما از زمانی که این اتفاقات رسانه ای شد و تصاویری از لاشه ی انواع پرندگان در بازار و نحوه ی صید آن ها منتشر شد یک سری برخوردها در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت اما این برخوردها بیشتر نمادین هستند و علاوه بر این به موقع نیز صورت نمی گیرند.

وی تاکید کرد: امکان دارد دو ماه از فصل صید گذشته باشد و اداره ی محیط زیست تازه اقدام به جمع آوری ( و نه تخریب) چند محمیه یا همان دامگاه کند و چند تور را جمع آوری و یا نهایتا برخی کپرهای صیادان غیرمجاز را آتش بزند که در حقیقیت این واکنش ها نیز بعد از انتشار کلیپ های کشتار پرندگان در فضای مجازی و برای آرام کردن اذهان عمومی است و چنین برخوردهایی بازدارنده نیستند.

شکار حدود یک میلیون قطعه پرنده ی مهاجر در خوزستان در ۶ ماهه ی دوم سال ۹۸

این کارشناس و فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از کشتار غیرقانونی پرندگان وجود ندارد اما باتوجه به بررسی های میدانی از دامگاه ها و بازارها می توان گفت در ۶ ماهه ی سال جاری حدود یک میلیون قطعه پرنده ی مهاجر در گونه های مختلف در استان خوزستان صید شده که این رقم بدون احتساب پرندگان بومی مانند گنجشک و سار است.

نیک فلک اضاقه کرد: صیادان غیرمجاز روش دیگری نیز برای صید انجام می دهند که این روش بیشتر در گذشته استفاده می شد و بدین صورت است که برخی سودجویان دانه ها و غذای پرندگان ها را به سم آغشته می کنند و در زیستگاه ها قرار می دهند و پرندگان را در تعداد بسیار زیادی کشتار می کنند که این روش باعث شده تا جمعیت برخی از گونه های پرندگان مهاجر به صفر برسد به طور مثال جمعیت انواع غازهای وحشی در یکی دو دهه ی اخیربه صفر رسیده است. این روش حتی برای صید پرندگان بومی و غیرمهاجر مانند کبوتر و یاکریم نیز استفاده می شود.

کشتار آبزیان با ایجاد شوک برقی

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص کشتار آبزیان توسط دستگاه الکتروشوک گفت: روش ایجاد شوک برقی توسط دستگاه الکتروشوک برای صید ماهی است که برق با ولتاژ زیاد به آب منتقل می شود و هر جانور و آبزی دیگری به جز ماهی مانند مارآبی، لاک پشت و قورباغه که در محدوده ی آب و یا حتی در کنار آب نیز قرار داشته باشد باشد دچار شوک الکتریکی می شود.

این کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به اینکه این روش اختراع کشور عراق است که در خوزستان نیز انجام شد و از اینجا به سایر استان ها نیز منتقل شد، در رابطه با دلیل تمایل به این روش برای صیدماهی بیان کرد: افراد سودجو به این روش برای صید ماهی تمایل دارند زیرا می توانند در بازه ی زمانی خیلی کم به حجم بالایی از ماهی دست پیدا کنند اما صید ماهی با روش الکتروشوک موجب کاهش تعداد آبزیان شده است و از طرفی آلودگی هایی که در آب رودخانه ها وجود دارد و کاهش دبی رودخانه ها منجر به کاهش جمعیت ماهیان شده که همین امر مزید بر علت برای استفاده ی صیادان از این روش است.

نیک فلک با اشاره به اینکه فعالان محیط زیست هنوز در این زمینه با یکدیگر همصدا نشده اند، اذعان کرد: در حال حاضر آن طور که باید و شاید صیدغیرقانونی پرندگان رسانه ای نشده و حدود سه سال است که بیشتر به آن پرداخته می شود و هنوز این مساله جای کار دارد که هم مردم آگاه شوند و هم فعالان با یکدیگر به صورت متحد عمل کنند.