آیت الله العظمی صانعی دار فانی را وداع گفت
آیت الله العظمی صانعی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله یوسف صانعی که روز گذشته بر اثر زمین خوردگی و مصدومیت جدی ناشی از آن در بیمارستان فرقانی قم بستری شده بود، صبح امروز دار فانی را وداع گفت. صفحه اینستاگرام این مرجع تقلید خبر درگذشت وی را اعلام کرده است.     آیت الله یوسف صانعی، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در خانواده‌ای روحانی […]

آیت‌الله یوسف صانعی که روز گذشته بر اثر زمین خوردگی و مصدومیت جدی ناشی از آن در بیمارستان فرقانی قم بستری شده بود، صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

صفحه اینستاگرام این مرجع تقلید خبر درگذشت وی را اعلام کرده است.

 

حضرت آیت‌الله صانعی درگذشت

 

آیت الله یوسف صانعی، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در خانواده‌ای روحانی در روستای نیک آباد اصفهان ولادت یافت و در سال ۱۳۲۵ برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات و بهره‌گیری از محضر علمای آن حوزه، در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل رهسپار حوزه علمیه قم شد.

آن مرحوم توانست در سال ۱۳۳۴ در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال رتبه اول را احراز نموده و مورد تشویق مرحوم آیه الله العظمی بروجردی(قدس سره) قرار گیرد؛ از همین سال بود که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد درس خارجِ حضرت امام خمینی سلام الله علیه، در آن شرکت نموده، توانست تا سال ۱۳۴۲ به طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مبانی مُتقن حضرت امام بهره ببرند و در زمره شاگردان برجسته ایشان قرار گیرند.

آیت الله صانعی علاوه بر سالها تلمّذ در حوزه درس حضرت امام، از محضر اساتید بزرگی چون آیه الله العظمی بروجردی، آیه الله العظمی محقّق داماد و آیه الله العظمی اراکی نیز بهره برد.

 

طبق وصیت، در ایام کرونا مراسم تشییع برگزار نمی شود

دفتر آیت الله صانعی اعلام کرد که طبق وصیت ایشان، در ایام کرونا هیچ برنامه تشییع جنازه برگزار نمی شود.

در پیام دفتر آیت الله صانعى در پی ارتحال ایشان آمده است: ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه، اعلام می‌دارد با توجه به وصیت آن عزیز سفر کرده، در ایام کرونا هیچگونه مراسم از تشییع و… برگزار نمی ‌شود.

 

آیت الله صانعی در حرم حضرت معصومه (س) دفن نمی شود؟

حجت الاسلام سعید صانعی فرزند ارشد آیت الله یوسف صانعی در خصوص محل تدفین پدرش مرحوم آیت الله صانعی، اظهار کرد: به احتمال زیاد پیکر این مرجع فقید در گلزار شیخان قم به خاک سپرده خواهد شد.

او در خصوص زمان برگزاری مراسم تدفین هم گفت: طبق وصیت مرحوم حضرت آیت الله صانعی، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان مردم، مراسم تشییع و ترحیم برگزار نخواهد شد و ما هم برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری در جامعه، زمان مراسم تدفین را اعلام نمی کنیم اما قاعدتا باید صبر کنیم تا عموی مان آیت الله حسن صانعی به قم برسند تا خاکسپاری و تدفین صورت گیرد.

 

جزئیات درگذشت آیت الله صانعی

شفقنا اطلاع درباره درگذشت آیت الله صانعی نوشت: آیت الله صانعی به علت نارسایی کلیوی و بالا بودن کراتینین، شامگاه جمعه تحت دیالیز قرار گرفتند تا در صورت بهبود علائم خونی، عمل جراحی شکستگی استخوان بر روی ایشان انجام شود.

بامداد روز شنبه حدود ساعت ۴ صبح ایشان، دچار عارضه قلبی می شوند که در آی سی یو تحت نظارت بیشتر قرار می گیرند ولی حدود ساعت ۸ صبح مجددا دچار عارضه قلبی می شوند که به ایست کامل قلبی منجر شده و متاسفانه امکان احیاء ایشان محقق نمی شود. نهایتا حضرت آیت الله صانعی حدود ساعت هشت و بیست دقیقه صبح شنبه (۲۲ شهریورماه) به ملکوت اعلی پیوست.

دفتر آیت الله صانعی هم اعلام کرد: ایشان بیماری سیروز کبدی و ناراحتی کلیوی داشتند و بعد از اینکه پنچ شنبه به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری شدند.

این اطلاعیه تأکید کرد: آیت الله صانعی برای تامین فاکتورهای مورد نیاز کلیه و کبد دیالیز شدند که متاسفانه در حین دیالیز فوت شدند.

منبع: انتخاب