اصرار بر این است که ساعت انتخابات تمدید نشود
اصرار بر این است که ساعت انتخابات تمدید نشود

فرماندار اهواز با بیان این که آماده برگزاری انتخابات باشکوه هستیم، گفت: این بار به دلیل شرایط کرونا بین هیات نظارت و هیات انتخابات کشور تفاهمی صورت گرفت که انتخابات را ۱۰ ساعته اجرا کنند و اصرار بر این است که انتخابات بیش از ۱۰ ساعت نباشد و تمدید نشود. جمال عالمی‌نیسی با بیان اینکه […]

فرماندار اهواز با بیان این که آماده برگزاری انتخابات باشکوه هستیم، گفت: این بار به دلیل شرایط کرونا بین هیات نظارت و هیات انتخابات کشور تفاهمی صورت گرفت که انتخابات را ۱۰ ساعته اجرا کنند و اصرار بر این است که انتخابات بیش از ۱۰ ساعت نباشد و تمدید نشود.

جمال عالمی‌نیسی با بیان اینکه انتخابات یک کار سنگین است، اظهار کرد: به ویژه این که با توجه به مدت زمانی کمی که در اختیار داشتیم، پیش بینی برای تمهیدات جهت برگزاری انتخابات در یک حوزه وسیع چون اهواز سخت بود.

وی با اشاره به حوزه های انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، گفت: این حوزه ها دارای ۷۰۴ شعبه اخذ رای هستند که کار بسیار سنگین بوده زیرا این حوزه ها نزدیک به یک چهارم ظرفیت حوزه‌های انتخابیه خوزستان را شامل می شوند.

به نوشته ایسنا فرماندار اهواز عنوان کرد: شرایط کرونایی، محدودیت‌هایی را جهت تامین منابع انسانی برای ما نیز ایجاد کرده بود اما تمهیدات لازم را با تقسیم کار و هماهنگی با فرمانداران سه شهرستان به عنوان حوزه های فرعی حوزه اصلی اهواز و همچنین با استانداری خوزستان اندیشیده شد. اهواز به ۳۰ ستاد منطقه تقسیم شد و در واقع ۳۰ ستاد انتخابات فرعی در اهواز مستقر است تا بتوانیم مسئولیت ها را شکسته و اشراف بهتر و راحت تری نسبت به جریانات انتخابات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت این انتخابات نسبت به انتخابات مرحله اول این است که با توجه به شرایط کرونایی، ماموران و نمایندگانی از بهداشت در ۳۰ منطقه مستقر خواهند بود تا مطمئن باشند پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در شعب رعایت می شود. در این مرحله انتخابات نیز نزدیک به ۱۰ هزار نفر از منابع انسانی درگیر انتخابات هستند. پشتیبانی انتخابات کار بسیار سنگینی است اما خدا را شکر کار در این مدت به خوبی انجام شده است.

عالمی نیسی گفت: هر روز جلساتی با هیات اجرایی و هیات نظارت برگزار کرده ایم و در همین ایام کوتاه نیز نمایندگان و ماموران بهداشت و نمایندگان هیات اجرایی و نظارت، بازدید های خیلی سنگینی از شعب اخذ رای داشتند. در اهواز ۴۲۴ شعبه خذ رای داریم که بازدید از این شعب و پیش بینی تمهیدات و مسائل بهداشتی این تعداد شعبه کار سختی است ولی با عزم دوستان و همکاران ما کارها انجام شده است.

وی که در یک گفت و گوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره ساعت آغاز و پایان رای گیری در این مرحله نیز عنوان کرد: آماده برگزاری انتخابات باشکوه هستیم و انتخابات طبق قانون از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر خواهد بود و البته این دفعه به خاطر شرایط کرونا بین هیات نظارت و هیات انتخابات کشور تفاهمی صورت گرفت که انتخابات را ۱۰ ساعته اجرا کنند و اصرار بر این است که انتخابات بیش از ۱۰ ساعت نباشد و تمدید نشود. از شهروندان نیز می خواهم که در ساعت اولیه روز رای خود را به درون صندوق‌ها بیاندازند. معمولاً مردم با خنک تر شدن هوا پای صندوق های رای می آیند اما با توجه به شرایط کرونا و اینکه احتمال تمدید نشدن ساعت وجود دارد، از مردم می‌خواهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که آخر وقت پای صندوق های رای حاضر نشوند تا شاهد تجمع و عدم فاصله گذاری اجتماعی و این که سلامتی مردم به خطر بیفتد نباشیم. به هر حال احتمال تمدید ساعت انتخابات بسیار ضعیف است و امیدوارم مردم در زمان مناسب پای صندوق های رای حاضر شوند. همچنین شعب به اندازه کافی پیش‌بینی شده است و مردم می‌توانند نزدیکترین‌شعبه را برای انداختن رای خود به صندوق انتخاب کنند.

فرماندار اهواز افزود: با توجه به شرایط کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی دو طرفه است و هم به شهروندان و هم مجریان انتخابات برمی‌گردد. پس انتظار داریم مردم با ماسک و خودکار شخصی در محل شعب احذ رای حاضر شوند. ضمن اینکه نحوه چینش شعبه ها مانند انتخابات دور اول نیست و در چینش میزها نیز فاصله اجتماعی در نظر گرفته شده است و مجریان هم باید ماسک داشته باشند.

وی تاکید کرد: اصلا اثر انگشت در شعب انجام نمی‌شود و آن چه در رای گیری تاثیرگذار و ملاک است، کد ملی است. همشهریان عزیز و کسانی که در محل اول در خارج از حوزه انتخابیه اهواز رای دادند در این مرحله اجازه مشارکت ندارند. البته اگر فردی در دور اول در هیچ کدام از حوزه های انتخابیه رای نداده است، در دور دوم می‌تواند در هر کدام از حوزه‌های اهواز، کارون، باوی و حمیدیه رای خود را به صندوق بیاندازد و حق رای دارند.

عالمی نیسی همچنین عنوان کرد: افرادی که در دور اول ۱۸ سالشان برای شرکت در انتخابات تمام نشده بود اما برای مرحله دوم ۱۸ سال آنها تمام شده است، می توانند در انتخابات شرکت کنند. پس افرادی که تاریخ تولدشان ۲۱ شهریور ماه ۱۳۸۱ بوده و ۱۸ سال شان تمام می شود، می توانند در مرحله دوم در انتخابات مشارکت داشته باشند.

فرماندار اهواز درخصوص رعایت نکات بهداشتی در شعب اخذ رای گیری و نظارت بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم گفت: برای اعضای شعب کلاس‌های توجیهی و آموزشی برگزار و به آن ها سفارش شد که کار مدیریت شود و در صورت عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تذکر دهند تا این مهم نیز رعایت شود.

وی با اشاره به پایان زمان تبلیغات کاندیداها در ساعت ۸ صبح امروز (پنجشنبه)، افزود: خدا را شکر دو کاندیدای این مرحله نکات لازم را رعایت کردند. البته تخلفاتی هم صورت گرفت و در برخی معابر تبلیغاتی وجود داشت که جمع آوری شد. این تخلفات بسیار جزئی بود و در مجموع نیز از دو کاندیدا و همکاری خوب شان تشکر می می کنم. ضمن این که از طرفداران هر دو کاندیدا انتظار داریم که در انتخابات مشارکت داشته باشند. البته با توجه به اینکه مرحله دوم مانند مرحله اول انتخابات نیست، طبیعی است که انتخابات کمی کمرنگ تر از مرحله نخست باشد.

فرماندار اهواز عنوان کرد: خدا را شکر رقابت سالم و خوبی بین دو کاندیدای حال حاضر و طرفداران‌شان وجود دارد و با رعایت تمام شئونات، تبلیغات شان را انجام داده اند. از طرفداران این دو کاندیدا می خواهم با کمال آرامش در انتخابات شرکت کنند.

وی درباره انتخابات در روستاها نیز گفت: مانند سابق شعب اخذ رای سیار داریم و تمام روستاها را بدون استثنا تحت پوشش هستند. برای شهر اهواز و تمام بیمارستان ها نیز تعدادی شعب سیار پیش بینی شده است. همچنین برای آن افرادی که قرار است، صندوق را به درون بیمارستان‌ها ببرند، لباس مخصوص از تشکیلات بهداشت گرفته ایم و تمام تمهیدات پیش بینی شده است. به هر حال هیچ شهروندی مشکلی برای رای دادن نخواهد داشت. حتی برای پادگان ها و اماکن نظامی نیز شعب اخذ رای در نظر گرفته شده است تا هیچ شهروندی برای مشارکت در انتخابات مشکلی نداشته باشد.

عالمی نیسی خاطرنشان کرد: در اهواز ۶۶ شعب اخذ رای روستایی وجود دارد و مجریان برای امر رای گیری نیز طبق برنامه زمان بندی شده در تمام روستاها حضور پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی در شعب اخذ رای نکات بهداشتی را رعایت نکرد و این باعث نگرانی مردم شد آیا با او برخورد می‌شود؟ گفت: قرار نیست با کسی برخورد کنیم اما مورد نصیحت قرار می‌گیرد تا رعایت کند. به هر حال ماسک برای شعب اخذ رای پیش‌بینی شده است تا اگر فردی ماسک به همراه نداشت، در اختیار او قرار داده شود. البته سفارش شده است که هیچ کسی بدون ماسک وارد شعب اخذ رای نشود و خدا را شکر شهروندان ما فرهیخته هستند و نکات را رعایت خواهند کرد. خدا را شکر وضعیت اهواز نیز با توجه به رعایت مردم در وضعیت نسبتا بهتری است.

فرماندار اهواز در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی افراد سالمند باشند، آیا باتوجه به شرایط فعلی تمهیداتی درخصوص متفاوت بودن صندوق این افراد اندیشیده شده است؟ عنوان کرد: شعبه سیار آزاد داریم و اگر لازم بود، در آن محل حضور پیدا می کنند.

وی در پایان نیز گفت: جا دارد از تمام عوامل اجرایی که در این مدت زحمت کشیده اند و این زحمت ها همچنان ادامه دارد، قدردانی کنم. ضمن این که مجددا از شهروندان خواهش می‌کنم حضور فعالی در انتخابات داشته باشند. حوزه انتخابیه اهواز مشکلات بزرگی دارد و بیشتر مناطق آن در ارتباط با مسائل آب و فاضلاب و دیگر مسائل حاشیه نشینی دچار مشکل است. اعتقاد داریم یک نماینده، نماینده یک شهر یا استان نیست و نسبت به تمام مسائل یک کشور مسئول است. به هر حال حوزه انتخابیه اهواز مشکلات خاصی دارد و حضور سه نماینده در کنار هم می تواند در حل این مشکلات کمک کند. پس حضور مردم و مشارکت آنها در انتخابات و فرستادن نماینده‌ای با رای بالا و با اقتدار می‌تواند در حل مشکلات اهواز، کارون، باوی و حمیدیه تاثیرگذار باشد.