چه کسی مسئول نابسامانی های ورزش در خوزستان است؟
چه کسی مسئول نابسامانی های ورزش در خوزستان است؟

مررو روزانه اخبار رسانه ها نمای واقعی از وضعیت شاخص ها و حوزه های مختلف در خوزستان را نشان می دهد و می توان متوجه شد که استان  از چه ضعف های اساسی رنج می برد و چه مشکلاتی دارد. یکی از این حوزه ها ورزش استان است که روزانه اخبار ناگواری از وضعیت تیم […]

مررو روزانه اخبار رسانه ها نمای واقعی از وضعیت شاخص ها و حوزه های مختلف در خوزستان را نشان می دهد و می توان متوجه شد که استان  از چه ضعف های اساسی رنج می برد و چه مشکلاتی دارد. یکی از این حوزه ها ورزش استان است که روزانه اخبار ناگواری از وضعیت تیم های فوتبال تا انحلال و واگذاری امتیاز تیم های ورزشی به استان های دیگر، مهاجرت نخبه های ورزشی و بی توجهی و فرسوده شدن زیرساخت هایی که برای ساخت آنها میلیاردها تومان هزینه شد، منتشر می شود.

به گزارش کاوش؛ خوزستان همان قدر که در منابع طبیعی و معدنی دارای استعداد و سرمایه است در بخش ورزش و نیروی انسانی نیز مستعد بوده است که یکی از نشانه های آن همین است که در هر دوره از برگرازی لیگ برتر فوتبال، از استان خوزستان چند تیم حضور دارد و حتی این استعداد در استان وجود دارد که اگر حمایت شوند هر شهرستان یک نماینده در فوتبال حرفه ای و سایر رشته های ورزشی داشته باشند.

در همین فوتبال کار بجایی می رسد که استقلال خوزستان قهرمان لیگ برتر به لیگ یک سقوط می کند و دیگر هم نام اهوازی آن  به لیگ دو و استانی می رود. حال و روز تیم های لیگ برتر نیز چندان مساعد نیست و تیم های نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان با مشکلات مالی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و به همین دلیل هم نتوانسته اتد در نقل و انتقال بازیکنان حضور داشته باشند.

این حال و روز فوتبال است که متهم اش می کنند به اینکه دردانه ورزش خوزستان است و توجه به آن باعث شده از سایر ورزش ها غفلت شود، وقتی با دردانه این کارها را می کنند و چنین حال ناخوشی دارند خود نشان می دهد سایر رشته های ورزشی که طرفدار کمتری دارند و در رسانه ها کمتر از آنها صحبت می شود در چه وضعیتی هستند. در واقع این وضعیت ورزش های حرفه ای است که در خوزستان به چنین حالی افتاده اند و ورزش های محلی و همگانی در سطح شهرستان ها و لیگ های دسته پایین تر که جای خود را دارد.

اخبار ناگوار حوزه ورزش خوزستان وقتی تکمیل می شود که بدانیم در سال های گذشته چه تعداد ورزشکار حرفه ای در رشته های مختلف از خوزستان مهاجرت کرده اند و چه تیم های ورزشی در استان منحل شده اند یا امتیاز فعالیت آنها به سایر استان ها واگذار شده است.

در همین رابطه خبرگزاری ایسنا در رابطه با حال نامساعد ورزش استان به انحلال و واگذاری امتیازهای تیم های ورزشی استان پرداخته و نوشته است: انتقال امتیاز تیم فوتبال کارون اروند خرمشهر در لیگ یک به داماش گیلانیان، انحلال تیم دو و میدانی مقاومت خوزستان، انحلال تیم کشتی سینا صنعت ایذه، واگذاری سهمیه تیم لیگ برتری فوتبال ساحلی جهان‌نژادیان به ملوان گناوه، واگذاری امتیاز تیم فوتبال دسته دویی استقلال رامشیر به شهید قندی یزد، واگذاری امتیاز تیم فوتبال دسته دویی پتروکیان شوشتر به پرسپولیس گناوه، واگذاری امتیاز تیم جندی‌شاپور دزفول در لیگ سه فوتبال کشور به پرسپولیس مشهد، واگذاری امتیاز تیم فوتبال نفت نوین آبادان در لیگ ۲ کشور، انتقال سهمیه تیم لیگ برتری بسکتبال رعد پدافند دزفول به شهرکرد، انحلال تیم لیگ برتری بسکتبال پتروشیمی بندرامام، انحلال تیم لیگ برتری هندبال پتروشیمی مارون و انتقال تیم لیگ برتری گلف سورتمه اهواز به تهران، از جمله مواردی است که نشان می‌دهد، ورزش خوزستان طی سال‌های اخیر در پی تعلل مسئولان استان و عدم مدیریت کافی و لازم و همچنین نبود حامی مالی، فرصت‌های بسیاری را برای رشد و شکوفایی جوانان خود از دست داده است.

تابناک خوزستان نیز در گزارشی به مهاجرت سرمایه های ورزشی استان اشاره کرده و نوشته است: ورزشکاران زیادی در ورزشهای دوچرخه سواری، جودو، تنیس و کشتی ترجیح دادند دیگر در خوزستان و ورزش خوزستان نمانند و به استان های مثل اصفهان رفتند. ورزشکارانی که از امکانات اولیه مانند شغل و بیمه رنج می بردند. هیئت های ورزشی در بلاتکلیفی به سر می برند و بسیاری از شهرستانها در پایین ترین سطح امکانات قرار دارد.

همین گزارش به وضعیت نابسامان ورزشگاه غدیر اشاره و می نویسد: در حالی که هنوز یک دهه نیز از عمر بزرگترین ورزشگاه فوتبالی خوزستان نمی‌گذرد، تماشای این ورزشگاه از نزدیک، به علاقه‌مندان به فوتبال پیشنهاد نمی‌شود، به صورتی که اکنون رو به روی جایگاه تماشاگران آن به نیزار تبدیل شده، تاسیسات برق و آب ورزشگاه نیز دچار مشکل شده و تجهیزات داخل اتاق‌های رختکن‌ها و سالن‌های درون آن که هزینه هنگفتی برای آن‌ها شده بود، فرسوده شده‌اند. ضمن این که بخشی از سقف طبقه همکف و طبقه سوم نیز به دلیل بارندگی در فصل زمستان تخریب شده و اگر همین روزها به آن رسیدگی نشود، متحمل خسارات بیشتری خواهد شد.

ورزشگاه تختی دیگر ورزشگاه قدیمی و نوستالژی اهواز نیز وضعیت مناسبی ندارد و حتی صدای پیشکسوتان فوتبال را بلند کرده است تا جایی که سیاوش بختیاری زداه پیشتر گفته بود: چرا باید ورزشگاه تختی تبدیل به مخروبه شود؟ تصاویر این ورزشگاه باعث نگرانی همه فوتبالدوستان خوزستانی شده است. مسئولان باید فکری به حال این مکان و فوتبال خوزستان کنند و اجازه ندهند این وضعیت رقم بخورد.

این موارد تنها بخش کوچکی از مشکلات ورزش خوزستان است که روزانه از خروجی رسانه ها می توان آنها را خواند و از خود پرسید چه بر سر ورزش خوزستان آمده است و مسئول نابسامانی های ورزش استان چه کسی است؟ سوال مهم تر این است که ورزش خوزستان تا کی می تواند تاب تحمل این وضعیت را داشته باشد و سرانجام ورزش پرافتخار خوزستان با این تصمیم گیری ها به کجا خواهد رسید؟