آیا جامعه اجازه می‌دهد دختر ۱۱ ساله، قربانی سنت شوم فصلیه شود؟
آیا جامعه اجازه می‌دهد دختر ۱۱ ساله، قربانی سنت شوم فصلیه شود؟

رستم خنیفردر یادداشتی نوشت: دیشب (۹۹/۶/۱۴) شبکه های اجتماعی خبری را منعکس کردند که بسیار تکان دهنده بود و همه را شوکه کرد کنش‌گران اجتماعی، قربانی کردن یک دختر یازده ساله در مجلس فصل به عنوان فصلیه را اهانت به شعور جامعه دانستند. به نظر می رسد این حادثه دهشتناک در هفته گذشته صورت گرفت.”فصلیه […]

رستم خنیفردر یادداشتی نوشت: دیشب (۹۹/۶/۱۴) شبکه های اجتماعی خبری را منعکس کردند که بسیار تکان دهنده بود و همه را شوکه کرد کنش‌گران اجتماعی، قربانی کردن یک دختر یازده ساله در مجلس فصل به عنوان فصلیه را اهانت به شعور جامعه دانستند. به نظر می رسد این حادثه دهشتناک در هفته گذشته صورت گرفت.”فصلیه ” زنی است که در سالهای دور به هنگام وقوع قتل، هتک حرمت، ضرب وجرح و … به عنوان خسارت به خانواده‌های زیان دیده تقدیم می کردند. فعالان اجتماعی در اهواز اعتقاد راسخ دارند که این سنت شوم سالهاست از جامعه رخت بر بسته و امروزه هزاران زن در رشته های مختلف دانشگاهی فارغ التحصیل شدند. آمار بالای زنان تحصیل کرده نشان از سطح فرهنگ جامعه ما دارد. لیکن در سالهای گذشته، جامعه ما با خطر افول حاکمیت قانون و رشد روز افزون قبیله گری مواجه شد همچنین وجود کثرت اسلحه غیر مجاز امنیت روحی و روانی جامعه را بسیار آسیب پذیر کرده است .
نگارنده این سطور که چندی است در مورد خطر افول حاکمیت قانون و رشد روز افزون قبیله گری مطالبی را می نویسد و کامنت ها و پیامهایی را دریافته که گویا سنت شوم “نهوه” در بعضی از روستاها و شهرها در حال بازگشت است. نهوه حق اعتراض پسر عمو به ازدواج دختر عموست و ممانعت از ازدواج است. یکی از کنش‌گران اجتماعی در یادداشتی کوتاه نوشته است که مدتی پیش در منطقه وی یک دختر تحصیل کرده که قرار بوده با شخصی ازوداج کند، پسرعموهایش طبق این سنت منحوس عشایری از این ازدواج ممانعت کردند سپس بزرگان قبیله در این میان وساطتی انجام دادن و مبلغ کلانی را که شامل میلیونها تومان است از سوی خانواده خواستگار به پسرعموهای دختر تقدیم کردند.
ناگفته نماند که این سنت های شوم بعد از انقلاب با برخورهای محکم قانونی بر طرف شد طوری که اگر در مجلس فصل این سنت های شوم اجرا شود شیوخ ،سادات و کلیه حضار در مجلس فصل روانه زندان می شدند و بدین ترتیب زنان جامعه از این سنت های پوسیده رهایی یافتند. سپس افراد تحصیل کرده جامعه با فعالیت‌های فرهنگی خود گامهای مهمی در راستای ارتقای مقام زن برداشتند و اگر امروزه این موارد اندک را ملاحظه می‌کنیم به علت افول حاکمیت قانون و رشد روز افزون قبیله گری است.
با این وجود اگر فقط یک زن در هر منطقه ای از استان خوزستان از این سنت های پوسیده رنج می برد تمام آحاد جامعه باید بسیج شوند و این زن را رهایی دهند.
تلخی حادثه اخیر ، زمانی دوچندان می‌شود که شنیده شده است که متعصبین قبیله‌گرا ، تهدید کرده‌اند که ازدواج این دختر یازده ساله بعد از محرم و صفر می باشد. گفته می‌شود که علاوه بر حضور بعضی از مردان دو قبیله یک روحانی در این مجلس حضور داشته است که هیچ اطلاعی از موضع آن در اقبال این قضیه هولناک در دسترس نیست.

این حادثه تلخ و ناگوار علاوه بر اینکه چهره جامعه‌ی ما را مخدوش کرده پیام مهمی را به جامعه القا می کند که قبیله‌گری به سرعت در حال اوج گرفتن است. لذا به اسم انسانیت عاجزانه از تمامی اصحاب رسانه، مسئولین،حقوقدانان، فرهنگیان ، روحانیون ، سادات ،شیوخ و … خواستاریم که مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند و به هیچ وجه من الوجوه اجازه ندهند این سنت شوم به جامعه برگردد