افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان به ۳۰ میلیون تن در افق ۱۴۱۰
افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان به ۳۰ میلیون تن در افق ۱۴۱۰

خدارحم امیری‌زاده در نشست خبری که امروز (چهارم شهریورماه) به مناسبت هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان قلب اقتصاد ایران است و ویژگی های خاص و بزرگی دارد که این استان را نسبت به سایر استان‌ها متفاوت می‌کند و باید از همه ظرفیت‌های آن استفاده کرد. وی افزود: در خوزستان حدود […]

خدارحم امیری‌زاده در نشست خبری که امروز (چهارم شهریورماه) به مناسبت هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان قلب اقتصاد ایران است و ویژگی های خاص و بزرگی دارد که این استان را نسبت به سایر استان‌ها متفاوت می‌کند و باید از همه ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وی افزود: در خوزستان حدود یک میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون هکتار مرتع وجود دارد و با توجه به وجود این پتانسیل‌ها و موقعیت خاص جغرافیایی خوزستان در کشور، جایگاه خوزستان یک جایگاه ویژه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان پهناورترین جلگه کشاورزی کشور است، گفت: بیش از یک میلیون و ۲۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲.۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در خوزستان وجود دارد و همه این ظرفیت‌ها نقش خوزستان را به عنوان استان استراتژیک کشور پررنگ‌تر می‌کند.

امیری‌زاده بیان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان ۱۷ میلیون تن است و بیش از ۱۳۸ نوع محصول در خوزستان کشت می‌شود. همچنین بیش از ۱۹۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در خوزستان فعال هستند و به کشت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۳.۵ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شود، گفت: خوزستان با تولید ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، مقام اول تولید کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: خوزستان همچنین تامین گندم ۱۱.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را به عهده دارد و شکر مورد نیاز ۳۱ ملیون نفر از مردم ایران را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین مقام اول صادرات خرما با سهم ۳۵ درصدی در کشور و مقام دوم تولید خرما در کشور در اختیار استان خوزستان است.

امیری‌زاده گفت: خوزستان در تولید ۱۲ محصول مقام اول را در کشور دارد و این امر نشان‌دهنده جایگاه ویژه خوزستان در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است؛ در افق ۱۴۱۰، تولیدات کشاورزی خوزستان به حدود ۳۰ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در توسعه پرورش آبزیان گفت: اخیرا مکاتبه‌ای با وزارت نیرو انجام شده تا مجوز پرورش ماهی در قفس در پنج سد خوزستان صادر شود تا شاهد توسعه پرورش ماهی در قفس در خوزستان باشیم.

امیری‌زاده اظهار کرد: در بخش گندم، ذرت، چغندر قند، سبزی و صیفی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و توسعه گیاهان دارویی نیز برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است تا توسعه و رشد تولید محصولات کشاورزی در خوزستان محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: بخش عمده‌ای از مسئولیت تامین امنیت غذایی کشور به عهده سازمان جهاد کشاورزی در خوزستان است و امیدواریم بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم و نیاز مردم و کشور را با افزایش تولیدات محصولات کشاورزی خوزستان تامین کنیم‌.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی مطمئن‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری است، گفت: کشاورزی محور استقلال هر کشور است اما متاسفانه سرمایه‌گذاری در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها کم است و باید توجه بیشتری برای حضور سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی شود.

امیری‌زاده تصریح کرد: در تولید برخی از کالاهای اساسی در کشور خودکفا هستیم اما این خودکفایی پایدار نیست و با توجه به برنامه‌هایی که در آینده اجرا خواهند شد، امیدواریم شاهد خودکفایی در این بخش‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه با رشد و افزایش تولید زمینه برای خودکفایی فراهم خواهد شد، افزود: برای مثال در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۴ میلیون تن به محصولات کشاورزی افزوده شد و با اجرای فاز دوم این طرح نیز بیش از ۹ میلیون تن به تولیدات کشاورزی خوزستان افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده کشاورزی خوزستان، کمبود صنایع تبدیلی است که باید بتوانیم زنجیره تولیدات را در خوزستان تکمیل کنیم. امیدواریم با توسعه سرمایه‌گذاری به ویژه در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی، شاهد ارتقا این بخش باشیم.

وی با اشاره به کیفیت محصولات تولیدی در خوزستان اظهار کرد: محصولات تولیدی در خوزستان جزو محصولات سالم هستند زیرا میزان مصرف سموم و کودها در مقایسه با سایر کشورها کمتر است و از این رو باید گفت که محصولات سالمی در خوزستان تولید می‌شوند.

امیری‌زاده در زمینه نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی نیز عنوان کرد: با استفاده از سامانه‌ای که به این منظور اجرایی شده است، در حال نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی هستیم. همچنین با همکاری اتحادیه‌ها و تشکل‌های استان خوزستان، توزیع نهاده‌ها میان دامداران و مرغداران در حال انجام است تا خللی در این زمینه ایجاد نشود.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در تامین ارز وجود داشت، شاهد کمبود نهاده‌ها در سطح استان و کشور بودیم اما اکنون برخی از مشکلات ارزی مرتفع شده است و امیدواریم تا ۱۰ – ۱۵ روز آینده شاهد رضایت نسبی در زمینه توزیع نهاده‌های دامی در استان و کشور باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به پروژه‌های این سازمان در هفته دولت گفت: در هفته دولت ۱۰۰ پروژه در حوزه کشاورزی با اعتبار یک هزار و ۷۷۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۷ هزار و ۱۳۶ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: ایسنا