خوزستان به ۱۰ میلیون عدد ماسک در دهه اول محرم نیاز دارد
خوزستان به ۱۰ میلیون عدد ماسک در دهه اول محرم نیاز دارد

سید محمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اظهار داشت: پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم محرم را منوط به حضور در فضای باز کرده است. وی افزود: یکی از مشکلاتی که در استان‌های جنوبی داریم، دمای بالا و شرجی هوا است که […]

سید محمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اظهار داشت: پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم محرم را منوط به حضور در فضای باز کرده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در استان‌های جنوبی داریم، دمای بالا و شرجی هوا است که حضور عزاداران را در بیرون از مساجد و تکایا دشوار می سازد. این شرایط را در استان‌های شمالی نداریم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های برگزاری مراسم محرم در استان، مساله کولرهای گازی است. ستاد کرونا اجازه برگزاری مراسم در فضای بسته را نداده و اگر هم در خوزستان داشته باشیم، باید از کولر استفاده کنیم که این خود احتمال سرایت کرونا را افزایش می‌دهد.

علوی با اشاره به مراسم‌های عزاداری سنتی و مردمی در خوزستان گفت: یکی از سنت‌های عزاداری در خوزستان حرکت دستجات عزاداری در خیابان‌ها و معابر است. این نگرانی وجود دارد که حضور و تجمع افراد در این معابر و بویژه معابر باریک سبب تجمع و تداخل افراد شده و کرونا سرایت پیدا کند.

وی در ادامه عنوان کرد: مردم عزادار دقت داشته باشند که در صورت خیس شدن ماسک در اثر عرق زیاد سر وصورت، باید آن را تعویض کرد. عمر مفید یک ماسک در شرایط تعریق دو ساعت است و پس از این میزان باید تعویض شود.

رئیس بهداشت خوزستان بیان داشت: وزارت صمت باید توجه ویژه به خوزستان داشته باشد. زیرا اگر قرار باشد عزاداری‌ها در فضای باز و شرایط شرجی برگزار شود، میزان مصرف ماسک افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: بررسی مرکز بهداشت خوزستان نشان می‌دهد میزان نیاز ماسک خوزستان در دهه اول محرم بالغ بر ده میلیون عدد است. با این حجم تولید ماسک بعید است یک صدم این عدد از سوی وزارت صمت تامین شود.

به گزارش تسنیم، با توجه به این کمبود ماسک لازم است فرهنگ استفاده و تهیه ماسک خانگی توسعه داده شود تا مردم در شرایط کمبود ماسک، بتوانند با ماسک خانگی در مراسم‌های عزاداری حضور داشته باشند.