حامیان حقوق حیوانات: سگ ها را نکشید عقیم کنید/ شهرداری: زورمان نمی رسد، سازمان های دیگر همکاری نمی کنند/ مردم: در ترس و نگرانی/ آقایان: تکلیف؟
حامیان حقوق حیوانات: سگ ها را نکشید عقیم کنید/ شهرداری: زورمان نمی رسد، سازمان های دیگر همکاری نمی کنند/ مردم: در ترس و نگرانی/ آقایان: تکلیف؟

کشتار سگ های بلا صاحب در اهواز که صدای حامیان حقوق حیوانات را نیز بلند کرده و شهرداری را عامل این کشتار معرفی می کنند یکبار دیگر وجود معضل سگ ها ولگرد در اهواز را پر رنگ کرده است که در نهایت تکلیف این همه سگ که منجر به سلب آسایش از شهروندان شده چه […]

کشتار سگ های بلا صاحب در اهواز که صدای حامیان حقوق حیوانات را نیز بلند کرده و شهرداری را عامل این کشتار معرفی می کنند یکبار دیگر وجود معضل سگ ها ولگرد در اهواز را پر رنگ کرده است که در نهایت تکلیف این همه سگ که منجر به سلب آسایش از شهروندان شده چه می شود، حامیان حقوق حیوانات می گویند سگ ها را نکشید و آنها را عقیم سازی کنید، شهرداری می گوید به تنهایی از عهده عقیم سازی برنمی آید و در این بین مردم هستند که باید نگران سگ های ولگرد و خطرات آنها باشند.

به گزارش کاوش، شاید نگهداری از سگ و یا دیدن هر از گاهی گله هایی از سگ قشنگ به نظر بیاید اما یک بازدید میدانی و شنیدن صحبت های مردم نشان می دهد که معضل سگ های بلاصاحب در اهواز قشنگی خود را از دست داده و به ترس و نگرانی برای شهروندان تبدیل شده است و در مناطق حاشیه ای و محروم شهر، این معضل پر رنگ تر است و آسایش نداشته را از از اهالی این مناطق گرفته اند.

آمار تقریبی می گوید که بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ بلاصاحب در شهر اهواز وجود دارد که سالانه نزدیک به ۳ هزار گزیدگی را موجب می شوند، ایجاد ترس و ناامنی، انتقال بیماری و بدمنظره کردن شهر از دیگر عوارض وجود سگ های ولگرد در اهواز است، سگ هایی که به دلیل قدرت تولید مثل بالایی که دارند (سالانه دوبار اتفاق می افتد و در هر زایمان ۱۰ تا ۱۲ توله به دنیا می آورند) و آمار پایین عقیم سازی، تعداد آنها در حال افزایش بوده و باعث شده تا گله سگ ها را هر نقطه ای از شهر بتوان مشاهده کرد.

هرچند که سایت عقیم سازی سگ های ولگرد در اهواز راه اندازی شد تا این معضل را برطرف کند اما در عمل موفقیت چندانی به دست نیاورد و از سال گذشته تاکنون ۴۹۰ سگ عقیم سازی شده است، علی رغم آنکه گفته می شود این سایت ظرفیت بیش از ۷۰۰ قلاده سگ را دارد اما به دلیل هزینه نگهداری ماهانه تنها ۶۰ یا ۷۰ تا در مرکز نگهداری و عقیم سازی می شود، گرچه اگر آمار ۴۹۰ سگ عقیم شده را ملاک قرار دهیم مشخص می شود که بر خلاف گفته ماهانه ۶۰ تا ۷۰ در ماه، تعداد کمتری عقیم شده اند.

بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ سگ بلاصاحب در اهواز وجود دارد که اگر نیمی از این تعداد نیاز به عقیم سازی داشته باشند با این روش کند حدود ۷ و ۸ سالی زمان خواهد برد تا به سرانجام برسد و مساله مهم تر این است که سگ هایی که عقیم می شوند به دلیل آنکه مکان نگهداری برای آنها وجود ندارد دوباره در شهر رها می شوند و همان مشکلات قبلی را با خود دارند و حتی گفته شده سگ هایی که چند شب پیش در اهواز کشته اند تعدادی عقیم بوده اند و این نشان می دهد که هم سرمایه گذاری صورت گرفته هدر رفته و هم برنامه مشخصی برای حل این معضل وجود ندارد.

البته شهرداری می گوید که در بحث جمع آوری، عقیم سازی و نگهداری سگ ها ۱۵ سازمان دیگر نیز مسئولیت دارند و هیچ کدام به وظایف خود عمل نمی کنند و همه مسئولیت را گردن شهرداری انداخته اند که با توجه به هزینه بالای عقیم سازی به تنهایی از عهده آن بی نمی آید، در ثانی وظیفه نگهداری سگ ها بعد از عقیم سازی به عهده دیگر سازمان ها است و شهرداری مسئولیتی در این زمینه ندارد.

مساله روشن است، شمار سگ های بلاصاحب رقم درشتی است و شهرداری به تنهایی از عهده عقیم سازی آنها بر نمی آید، حتی اگر بربیاید بعد از عقیم سازی مرکزی برای نگهداری آنها وجود ندارد و هزینه های نگهداری زیادی را طلب می کند. مهم تر از این موارد شکایت ها و نارضایتی مردم بوده که در حال افزایش است و سلامتی آنها در خطر است. همه این موارد نشان می دهد که حل معضل سگ های ولگرد نیاز به یک برنامه ریزی و کار دسته جمعی از سوی همه سازمان ها و نهادهایی دارد که در بحث سگ های ولگرد مسئولیت دارند و این وظیفه فرماندار است که به عنوان متولی شهرستان این هماهنگی را انجام و سازمان ها را موظف به انجام وظایف خود کند و به مردم کم کاری های صورت گرفته را گزارش دهد.

اگر فکری برای کنترل جمعیت سگ ها نشود و تنها هر از گاهی با کشتار سگ ها آن هم با روش منسوخ شده سلاح گرم، صدایی بلند شود هیچ بعید نیست که تعداد آنها بجایی برسد که در آخر این مردم باشند که شهر را ترک می کنند تا مزاحم زندگی سگ ها نشوند.