دخیل نبودن شهرداری در کشتار سگ ها واقعیت ندارد/ نیروی شهرداری به کشتار اعتراف کرده/ شهردار صراحتا گفت سگ ها را یوتانایز می کنیم/ سگ هایی که وارد سایت عقیم سازی می شوند واکسیناسیون هاری نمی شوند/ آمارهای عقیم سازی بجای اینکه افزایشی باشد کاهشی شده است
دخیل نبودن شهرداری در کشتار سگ ها واقعیت ندارد/ نیروی شهرداری به کشتار اعتراف کرده/ شهردار صراحتا گفت سگ ها را یوتانایز می کنیم/ سگ هایی که وارد سایت عقیم سازی می شوند واکسیناسیون هاری نمی شوند/ آمارهای عقیم سازی بجای اینکه افزایشی باشد کاهشی شده است

افسانه عربی فر در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص کلیپ هایی که اخیرا با موضوع سگ کشی در اهواز منتشر شده و با اشاره به تکذیبه ی شهرداری در دخیل بودن در این کار اظهار کرد: اینکه شهرداری اهواز در کشتار سگ های بلاصاحب در روزهای اخیر دخیل نبوده واقعیت ندارد و […]

افسانه عربی فر در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص کلیپ هایی که اخیرا با موضوع سگ کشی در اهواز منتشر شده و با اشاره به تکذیبه ی شهرداری در دخیل بودن در این کار اظهار کرد: اینکه شهرداری اهواز در کشتار سگ های بلاصاحب در روزهای اخیر دخیل نبوده واقعیت ندارد و شواهد و مدارک آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه در حال پیگیری شکایت از شهرداری هستم، عنوان کرد: قنواتی رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اعلام کرده مردم خودجوش نسبت به کشتار سگ ها اقدام می کنند و شهرداری تنها لاشه ی سگ های بلاصاحب را جمع آوری می کند اما این صحبت معقول نیست چراکه ما خیلی وقت ها می بینیم لاشه ی سگی در سطح شهر مانده و باد کرده اما شهرداری آن ها را جمع آوری نمی کند در حالی که در پارک شهروند سگ کشتار شده و هنوز بدن حیوان گرم است همان لحظه خودروی شهرداری به همراه عوامل آن بالافاصله لاشه های سگ را منتقل می کند.

سگ هایی که کشتار شده اند عقیم سازی شده بودند

مدیرعامل انجمن حامیان حیوانات خوزستان با بیان اینکه مساله این است که سگ هایی نیز که کشته می شوند دارای تگ هستند یعنی عقیم سازی شده اند. ادامه داد: ۱۷ مرداد شب اولی بود که کشتار سگ در پارک شهروند که در حوزه ی منطقه ی سه شهرداری است انجام شد و همان زمان چند نفر از حامیان حیوانات خودروی اجراییات شهرداری و نیروهای خدمات شهری را مشاهده می کنند که در محل حضور داشتند.

عربی فر خاطرنشان کرد: با آقای عابدینی پیمانکار سازمان مدیریت پسماند تماس می گیرند و ماجرا را اطلاع می دهند که می گویند ما سگ ها را نکشته ایم و اگر شهرداری منطقه ی سه این کار را انجام داده خودسرانه بوده است.

نیروی شهرداری به کشتار سگ ها اعتراف کرده

وی افزود: مجدد ۱۹ مرداد این اتفاق در کورش صورت می گیرد و باز هم نیروهای شهرداری در حال جمع آوری لاشه های سگ ها بودند که یک نفر از آن ها که دارای سلاح گرم بود متواری می شود و دو نفر دیگر به کلانتری می روند و یکی از آن دو نفر اعتراف می کند که از سوی شهرداری کشتار سگ ها را انجام می دهد و بابت آن هزینه می گیرد و این موضوع در کلانتری ۲۰ صورت جلسه شد.

این حامی حقوق حیوانات با اشاره به اینکه صورت جلسه ی روز ۱۷ مرداد در کلانتری ۲۶ ثبت شده تصریح کرد: باز هم ۱۹ مرداد سگ کشی در کوی فرهنگیان ادامه می یابد و زمانی که حامیان در محل حضور پیدا می کنند با جسد ۲ قلاده سگ برخورد می کنند که شهرداری هم در محل حضور دارد و در این کار دخیل است.

عربی فر اذعان داشت: تمام لاشه های سگ ها گرم بودند و مشخص است به تازگی کشتار شده اند، سگ اگر مدت زمان دو الی سه ساعت از کشتارش بگذرد بدنش خشک می شود اما بدن سگ های کشتار شده گرم بود و مشخص بود حداکثر نیم ساعت از کشتار آن ها می گذرد و خودروی شهرداری بالافاصله پس از کشتن لاشه های آن ها را جمع می کند.

شهردار صراحتا گفت سگ ها را یوتانایز می کنیم

وی تاکید کرد: بنده چند ماه گذشته جلسه ای با آقای شاعری شهردار اهواز با حضور حاجتی عضو شورای شهر داشتم در این جلسه شهردار صراحتا اعلام کرد ” شهرداری سگ ها را یوتانایز( مرگ بدون درد یا آسان) می کند و کشتار سگ انجام می دهد به این دلیل که عقیم سازی سگ ها به تنهایی راه حل نیست.”

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همان طور که گفتم مساله دیگر این است که سگ هایی که کشتار می شوند عقیم سازی شده بودند و عملا بودجه ای که برای همان چند سگ عقیم شده توسط حامیان حیوانات و یا شهرداری هزینه شده هدر رفت.

کشتن سگ با سلاح گرم کار اهالی منطقه نیست

عربی فر ادامه داد: در گذشته پیش آمده سگ های بلاصاحب با خوراندن سم از بین رفته اند شاید این را بتوان گفت اهالی آن منطقه این کار را کرده اند اما کشتن سگ با سلاح گرم را هر فرد عادی انجام نمی دهد.

وی یادآور شد: در کلانتری های ۱۸، ۲۰ و ۲۶ پرونده ی این مساله موجود است و هر مرتبه نیروی انتظامی در محل حاضر شده و تعداد لاشه های سگ ها صورت جلسه شده و شماره ی خودروهای شهرداری ثبت شده است.

آمارهایی که شهرداری برای تعداد سگ های عقیم شده ارائه می دهد متفاوت است

مدیرعامل انجمن حامیان حیوانات خوزستان اظهار داشت: شهرداری در آخرین گزارش خود اعلام کرده ما ۶۵۰۰ قلاده سگ در سطح شهر داریم که ۴۹۰ قلاده را عقیم سازی کرده ایم در حالی که در مصاحبه های خود هر بار تعداد آمار عقیم سازی ها رو به کاهش است و به جای اینکه تعداد افزایش یابد کمتر می شود در گذشته گفته بودند ما ۶۰۰ قلاده سگ را عقیم سازی کرده ایم.

عربی فر اضافه کرد: موضوع این است که شهرداری عقیم سازی سگ های بلاصاحب را انجام نمی دهد اگر عقیم سازی سگ ها به صورت ضرب الاجل انجام می شد و سپس رهاسازی می کردند بسیار زیاد در کنترل جمعیت سگ ها موثر بود.

وی بیان کرد: از سال گذشته سایت عقیم سازی سگ های بدون صاحب راه اندازی شده است اگر در این یک سال و نیم شهرداری ماهانه حداقل ۵۰ قلاده سگ عقیم می کرد با گذشت ۱۶ ماه از راه اندازی سایت حدود ۸۰۰ سگ باید عقیم سازی شده بودند.

فعال حامی حقوق حیوانات با اشاره به اینکه در صورت عقیم سازی هزار سگ ماده هر شش ماه از زاد و ولد ۱۰، ۱۲ توله ی هر سگ جلوگیری می شد، عنوان کرد: شهرداری حتی توله سگ هایی که بالغ نشده اند را وارد سایت صفیره می کند که این سگ عقیم نمی شود و مشخص است یوتانایز می شود.

سگ هایی که وارد سایت عقیم سازی می شوند واکسیناسیون هاری نمی شوند!

عربی فر با تاکید بر عقیم سازی مداوم، اصولی و شفاف سگ ها به عنوان تنها راه حل کنترل جمعیت سگ ها خاطرنشان کرد: شهرداری اعلام می کند سگ های بلاصاحبی که وارد سایت صفیره می شوند واکسیناسیون هاری می شوند اما اینطور نیست و اعضای حامی حیوانات که از این سایت بازدید کرده اند متوجه شدند برای هیچ کدام از سگ ها واکسن زده نمی شود.

وی افزود: اگر برای سگی واکسیناسیون انجام شود آن سگ باید پرونده ای داشته باشد زیرا واکسیناسیون هاری یک سال ایمنی دارد و هر ساله باید سگ واکسینه شود تا بتوان این ادعا را داشت که این سگ برای کسی مشکلی از نظر بیماری هاری ایجاد نمی کند اما پرونده های تاریخ تزریقات سگ های سایت صفیره کجاست؟

ویدئوهای منتشر شده از کشتار سگ های بلاصاحب در اهواز با واکنش حامیان حقوق حیوانات رو به رو شده است، حامیان می گویند که این اقدام را شهرداری اهواز انجام داده و سند و مدرک آن را دارند و شکایت هم کرده اند اما شهرداری در اطلاعیه ای کشتار سگ ها را تکذیب کرده و گفته که کار افراد خودسر بوده است.

در اطلاعیه شهرداری اهواز در خصوص  کلیپ منتشره در فضای مجازی در خصوص معدوم سازی سگ ها آمده است:

کلیپی که در فضای مجازی نشر یافته متاثر از این قبیل رفتارهای برخی افراد در پارک شهروند اهواز می‌باشد که بصورت خودسر به معدوم سازی سگها روی آورده اند و لاجرم شهرداری به منظور رعایت بهداشت عمومی نسبت به جمع‌آوری اجساد سگ های رها شده در معابر اقدام کرده است.

سیاست این سازمان با مقوله حیوانات بلاصاحب، برخورد علمی و بهداشتی است و از این حیث آمادگی همکاری با علاقمندان و حامیان حقوق حیوانات در کمک به فرآیند عقیم‌سازی را اعلام مینماید .

در بخش دیگری از این اطلاعیه گفته شده: تاکنون حدود ۴۹۰ قلاده سگ بلاصاحب بر اساس گزارشات رسیده به سامانه ۱۳۷ در مناطق و محلات شهر اهواز، زنده گیری و پس از طی مراحل بهداشتی و انگل‌زدایی، عقیم سازی و رهاسازی شد. ولیکن متاسفانه برآورد های تقریبی حاکی از وجود تعدادی بالغ بر ۶۵۰۰ قلاده سگ‌ بلاصاحب در شهر اهواز می‌باشد که بر اساس گزارشات مراکز بهداشت اهواز سالانه قریب به ۳۰۰۰ گزیدگی را موجب گردیده اند که بیانگر این است که بین عقیم‌سازی و زادوولد و روند تکثیر سگ‌های موجود در شهر تعادل و تناسب برقرار نشده است بگونه‌ای که در برخی مناطق هم‌جوار کلونی‌های سگ‌های بلاصاحب بعضا مشاهده می‌شود . لذا با توجه به مزاحمت این حیوانات برای زنان باردار و کودکان و وحشت ناشی از حضور سگها در معابر، برخی از شهروندان بصورت خودسرانه اقدام به معدوم سازی آنها با سلاح شکاری نموده اند.

سال گذشته نیز در اهواز تعدادی سگ سوزانده و تعدادی با سم کشته شدن که در هر دو مورد حامیان محیط زیست شهرداری را مقصر آن دانستند و شکایت کردند ولی شهرداری اهواز آن را تکذیب کرد و پرونده های شکایت نیز بجایی نرسید.