انتقادها به امضای یک نامه
انتقادها به امضای یک نامه

در پی حادثه انفجار در کلانشهر بیروت شهرداران کلانشهرای ایران به شهردار بیروت نامه نوشتند و ضمن ابراز همدردی و تسلیت، برای هرگونه کمک رسانی اعلام آمادگی کردند تا بیروت به شرایط عادی و آرامش برسد. شهردار کلانشهر اهواز نیز یکی از امضا کنندگان این نامه است که با واکنش هایی از سوی کاربران فضای […]

در پی حادثه انفجار در کلانشهر بیروت شهرداران کلانشهرای ایران به شهردار بیروت نامه نوشتند و ضمن ابراز همدردی و تسلیت، برای هرگونه کمک رسانی اعلام آمادگی کردند تا بیروت به شرایط عادی و آرامش برسد. شهردار کلانشهر اهواز نیز یکی از امضا کنندگان این نامه است که با واکنش هایی از سوی کاربران فضای مجازی رو به رو شده است.

به گزارش کاوش، نوشتن چنین نامه هایی که جنبه سمبلیک و نمادین دارد یک رویه معمول است و در حادثه های گوناگون که در کشورهای مختلف رخ می دهد اتفاق می افتد و یا بعضا مسئولین کشورهای مختلف با تماس با همتای خود ابراز همدردی می کنند و از آمادگی خود برای کمک رسانی می گویند و حتی با توجه به نوع رابطه سیاسی و شرایط اقتصادی که دارند تجهیزات مورد نیاز را ارسال می کنند.
نامه مجمع شهرداران کلانشهرای ایران نیز در همین راستا نگاشته شده و اقدامی انسان دوستانه و خیرخواهانه تلقی می شود و امضای آن از طرف شهردار کلانشهر اهواز هم در همین چارچوب بوده است. هرچند که کاربران فضای مجازی با انتشار عکس هایی از مناطق محروم و کم برخوردار اهواز با انتقاد از وی، پیشنهاد کردند که اگر توانایی اقدامی را دارد برای اهواز انجام دهد.
مشکلات و مسائل اهواز به ویژه در مناطق حاشیه ای و محروم چنان زیاد است که قابل قیاس با هر شهر حادثه دیده ای مثل بیروت بعد از انفجار است و همین نارسایی ها، خرابی های موجود و درد و رنج مردم، باعث واکنش به یک امضای مرسوم و انسان دوستانه شده است.
آمار می گوید که خوزستان با بیش از ۸۵۰ هزار نفر دومین استان حاشیه نشین کشور است که حدود ۴۵۰ هزار آن در حاشیه شهر اهواز ساکن هستند. از نظر مساحت نیز اهواز با ۲۰ محله حاشیه نشین دارای بیشترین مناطق حاشیه نشین در کشور است.
معاون عمرانی استانداری خوزستان در این زمینه گفته که شهرستان اهواز بین تمام شهرهای کشور بیشترین وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی را به ‌مساحت ۵ هزار و ۲۹ هکتار داراست. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز گفته ۶۹ محله کم‌برخوردار و غیربرخوردار در اهواز شناسایی شده‌اند که حدود ۱۸ محله از این تعداد، از نظر زیرساخت و خدمات شرایط حاد و بدتری دارند.
همین آمارها، وضعیت اسفناک مناطق محروم اهواز و ماندگاری و شدت این وضعیت که در تصاویر منتشره از مناطق محروم پیدا است، باعث واکنش به امضای شهردار اهواز شده و گویا اعتراض آنها مصداق همان ضرب المثل است که می گوید” چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است”.