حریم شکسته هنر خوزستان
حریم شکسته هنر خوزستان

ساختمان بلاتکلیف موزه هنرهای معاصر در اهواز که از چند ‌سال پیش تبدیل به متروکه و محل رفت‌وآمد معتادان شده، این روزها بلای جان انجمن سینمای جوان و انجمن هنرهای تجسمی خوزستان هم شده است. رضا دیلمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان و نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در انجمن به […]

ساختمان بلاتکلیف موزه هنرهای معاصر در اهواز که از چند ‌سال پیش تبدیل به متروکه و محل رفت‌وآمد معتادان شده، این روزها بلای جان انجمن سینمای جوان و انجمن هنرهای تجسمی خوزستان هم شده است. رضا دیلمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان و نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در انجمن به «شهروند» می‌گوید که در سه‌سال گذشته هر بار از ساختمان مشترک این دو انجمن اقلامی به سرقت رفته است. این ساختمان که در بلوار ساحلی شرقی اهواز است، از چند‌ سال پیش به فعالیت‌های دو انجمن «سینمای جوان» و «هنرهای تجسمی» اختصاص داده شده است و تحت مالکیت اداره ارشاد استان خوزستان قرار دارد.

نگهبانان این ساختمان که استخدام اداره ارشاد استان خوزستان بودند، از دو‌سال پیش بازنشسته شدند و از آن زمان سرقت‌ها هم بیشتر شد. فعلا هیچ جایگزینی برای نگهبانان مطرح‌نیست و چون ساختمان تحت مالکیت ارشاد است، روسا و اعضای انجمن که درواقع ساکنان فعلی این ساختمان هستند، اجازه استخدام نگهبان برای آن را ندارند، بنابراین سارقان در نبود نگهبان و روشنایی کافی در منطقه به راحتی می‌توانند از دیوارهای مجاور موزه هنرهای معاصر به داخل ساختمان این دو انجمن نفوذ کنند، بار خود را ببندند و بروند. کولر گازی، لوله‌های برق، کابل و شیرآلات سرویس بهداشتی بخشی از اقلامی است که در این سال‌ها به سرقت رفته است و طبق برآوردها ارزش آنها شاید از ٢٠٠‌میلیون تومان هم بیشتر باشد. واکنش مسئولان اداره ارشاد خوزستان البته به گفته عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خوزستان چندان جالب نیست و تاکنون اقدامی برای جلوگیری از ادامه سرقت‌ها انجام نداده‌اند. «فارغ از اینکه ارزش ریالی این سرقت‌ها چقدر برآورد می‌شود، شکسته‌شدن پی‌درپی حریم محیطی هنری استان خوزستان دردناک است و هیچ‌کس هم در برابر درخواست‌هایی که دراین‌باره به مسئولان داده می‌شود، چندان پاسخگو نیست.

در مورد اخیر ما از چند روز پیش از سرقت متوجه شدیم که احتمال آن وجود دارد، چون بخشی از دیوار حیاط موزه هنرهای معاصر خوزستان که به سالن انجمن هنرهای معاصر خوزستان مسیر دارد، تخریب شده بود، حتی با حراست ارشاد هم تماس گرفتیم. یک روز پس از آن در چهاردهم مرداد متوجه شدیم که اقدامی برای ترمیم دیوار انجام نشده است و سارقان تعدادی کولر، موتور کولر، سیم‌های مسی و دیگر قطعات را از انجمن هنرهای تجسمی خوزستان دزدیده‌اند. وقتی موضوع را با مدیرکل ارشاد اسلامی خوزستان در میان گذاشتم، از تخریب دیوار اطلاعی نداشتند، در صورتی که ما به مجموعه گزارش داده بودیم..» گویا مسئولان اداره ارشاد خوزستان در برابر خواسته آنها درباره لزوم استخدام نگهبان گفته‌اند که اجازه استخدام ندارند. «چطور می‌توانند کارشناس استخدام کنند، اما اجازه استخدام نگهبان را ندارند؟ در حال حاضر اقلام دیگری هم در ساختمان مثل کولر یا نورهای گالری وجود دارد که اگر فکری به حال امنیت ساختمان نشود، شاید در آینده مورد سرقت واقع شود. محوطه ما با انجمن سینمای جوان خوزستان در یک ساختمان و مشترک است، بار آخر کولر در اتاق‌های آنان روشن‌بود و سارقان با تصور فعالیت در ساختمان و حضور آنها به بخشی رفتند که مربوط به انجمن هنرهای تجسمی است و وسایل ما را مورد دستبرد قرار دادند.»

فعالیت در انجمن سینمای جوان مانع دستبرد شد
سومین بار است که در دو ‌سال گذشته ساختمان مشترک دو انجمن هنری استان خوزستان مورد دستبرد سارقان قرار گرفته و عجیب است که مسئولان فرهنگی چندان اهمیتی به جلوگیری از آن نمی‌دهند. کمترین کاری که در این زمینه می‌تواند انجام داد، تعیین تکلیف ساختمان موزه هنرهای معاصر در بلوار ساحلی یا تأمین نور منطقه است تا بساط معتادان و سارقان از این محله برچیده شود. مهدی کیخاهی، رئیس انجمن سینمای جوانان خوزستان به «شهروند» می‌گوید که جز متروکه‌شدن ساختمان موزه هنرهای معاصر و نبود نگهبان، سرقت‌ها دلایل دیگری هم دارد: «بخشی که ما در آن قرار داریم این‌بار به دلیل فعالیت و رفت‌وآمدها کمتر مورد دستبرد قرار گرفته است، اما تعطیلی انجمن هنرهای تجسمی در ایام کرونا، در کنار بقیه عوامل چنین فرصتی را به سارقان داده است. اما با تمام این حرف‌ها معتقدم تا زمانی که موزه هنرهای معاصر راه‌اندازی نشود، ماجرای سرقت‌ها ادامه خواهد داشت.»

ماجرای متروکه‌شدن یک موزه
موزه هنرهای معاصر اهواز تابستان‌ سال ٩۴ در قراردادی هفت‌ساله به بخش خصوصی واگذار شد، اما به دنبال اعتراض هنرمندان آبان ‌سال ٩۶ پرونده‌ای از سوی اداره ارشاد خوزستان برای بازپس‌گیری آن در دستگاه قضائی باز شد و هنوز به نتیجه نرسیده است. موزه مدتی به سالن عروسی تبدیل شد و کافه‌تریای آن را به رستوران تبدیل کردند، البته اعتراضات باعث پایین آوردن تابلوی آن شد. با وجود آثار ارزشمندی که در موزه هنرهای معاصر وجود دارد، اما از مدتی پیش خالی و متروکه مانده است و فقط یک نگهبان دارد. ساختمان موزه هنرهای معاصر به همراه ساختمان سابق اداره ارشاد شهرستان‌ها که حالا محل اسکان انجمن سینمای جوان و انجمن هنرهای تجسمی است، از چهار طرف مجاور هیچ ساختمانی نیست. این مجموعه فرهنگی از سمت غرب به جاده ساحلی و رودخانه کارون مشرف است، از سمت شمال به پارکینگ فروشگاه رفاه، از سمت شرق به پارک محله‌ای و از سمت جنوب به پروژه‌های نیمه‌کاره آمفی‌تئاترهای علاءالدین.

محمد عدیلی‌پور، رئیس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان نبود برق در ساختمان موزه هنرهای معاصر را یکی دیگر از دلایل تداوم سرقت‌ها می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «برق این مجموعه‌ها از سال‌ها پیش یکی بوده است، پس از خصوصی‌شدن موزه هنرهای معاصر، برق کل مجموعه به دلیل پرداخت‌نشدن سهم بدهی پیمانکار موزه پس از چند بار اخطار قطع و مکان هم تعطیل شد. از آنجا که چهار طرف این مجموعه فضایی آزاد است، قطع برق آن را به سیاه‌چاله‌ای تاریک تبدیل‌کرد و محل امنی برای معتادان و سارقان شد. پس از آن یک بار در‌ سال ٩٧ و یک بار دیگر در ماه‌های پایانی ‌سال ٩٧ سرقت از ساختمان انجام شد.» البته درنهایت روسای انجمن سینمای جوان و انجمن هنرهای تجسمی اهواز پس از قطع برق با همکاری اداره ارشاد خوزستان تلاش کردند تا برق ساختمان را از موزه هنرهای معاصر جدا کنند تا بتوانند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. «پس از وصل برق برای تأمین امنیت دزدگیر نصب و کلی هم پروژکتور به فضا اضافه کردیم، اما موزه هنرهای معاصر خوزستان که بیشترین وسعت این محوطه آزاد فرهنگی را دربردارد، همچنان تاریک است و پروژکتورهای ما برای تأمین نور کل فضا کفایت نمی‌کند.» موزه هنرهای معاصر خوزستان‌ سال ٨٨ در دو طبقه و پنج گالری افتتاح شد و از نظر مساحت پس از موزه هنرهای معاصر تهران در مرتبه دوم قرار دارد. در چند‌ سال گذشته بارها نسبت به احتمال آسیب‌دیدن آثار ارزشمند این موزه تذکر داده شده، اما هنوز روند قضائی بازپس‌گیری آن به‌طور کامل طی نشده است تا ساختمان‌های مجاور آن از شر و بلای آن خلاص شوند.