دردسر ماسک 1400 تومنی
دردسر ماسک 1400 تومنی

گزارش خبرنگار کاوش از داروخانه های مرکز شهر اهواز نشان می دهد توزیع ماسک 1400 تومنی به درستی عملیاتی نشده و ثبات قیمت را به همراه نداشت و علاوه بر عرضه محدود و نارضایتی مردم، باعث اختلال در توزیع انواع ماسک شده است.

به گزارش کاوش، در راستای سامان دهی توزیع و ارزان سازی قیمت ماسک بنا شده بود واحدهای تولیدی ماسک های سه لایه را با قیمت ۱۱۰۰ تومان به توزیع کنندگان بفروشند و آن ها با قیمت ۱۲۰۰ تومان به داروخانه ها عرضه کنند تا در نهایت ماسک با قیمت مصوب ۱۴۰۰ تومان به دست مردم برسد اما گزارش خبرنگار کاوش از داروخانه های مرکز شهر اهواز نشان می دهد این موضوع نه تنها به درستی عملیاتی نشده و ثبات قیمت را به همراه نداشت بلکه باعث اختلال در توزیع انواع ماسک شده است تا بار دیگر مردم برای تهیه این کالای ضروری برای پشیگیری از ابتلا به کرونا دچار مشکل شوند (ابتدای شیوع کرونا در کشور تا مدت ها کمبود ماسک وجود داشت و مردم سردرگم شده بودند).

در گزارش میدانی کاوش داروخانه ها از عدم عرضه ی ماسک گفتند و اینکه همان تعداد محدودی هم که به برخی داروخانه تحویل داده می شود بسیار کم است و جوابگوی میزان تقاضای موجود نیست.

در یکی از داروخانه های مرکز شهر اهواز ماسک سه لایه ( ساده) موجود نبود و تنها نوعی دیگر از ماسک با قیمت ۷۰۰۰ تومان وجود داشت. چند مراجعه کننده ی این داروخانه پس از تقاضای ماسک سه لایه و شنیدن نبود آن به علت قیمت بالای نوع دیگر ماسک با قیمت مذکور بدون خرید محل را ترک کردند.

خطر روی آوردن مردم به دستفروشان برای خرید ماسک

متصدی یکی از داروخانه های خیابان نادری در گفت و گو با خبرنگار کاوش با بیان اینکه از ۲۴ تیرماه ماسک برای فروش نداریم، گفت: داروخانه باید ماسک داشته باشد زیرا اصلی ترین مرکز توزیع این کالا است اما تعداد عرضه ی ماسک به داروخانه ها بسیار کم است و این موجب نارضایتی مردم شده است حتی برخی از افراد با مراجعه به داروخانه و نبود ماسک به ما ناسزا می گویند در حالی که ما مقصر نیستیم.

خانم حمید افزود: تنها یک مرتبه هزار و ۶۰۰ ماسک با قیمت مصوب ۱۴۰۰ تومان به ما تحویل داده شد که گرچه بیش از ۲۰ ماسک به هر فرد نفروختیم اما به علت تعداد محدود و قیمت مناسب بودن آن ظرف یک روز به اتمام رسیدند.

وی با اشاره به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی و شایعه ی مطرح شده که برخی سودجویان ماسک های استفاده شده را بعد از شست و شو دوباره به فروش می رسانند، خاطرنشان کرد: بعد از این کلیپ گفته شد که مردم از دستفروش ها ماسک نخرند و تنها از داروخانه ها و مراکز معتبر این کالا را تهیه کنند اما وقتی مردم به داروخانه ها مراجعه می کنند و ماسک پیدا نمی کنند مجبور می شوند از دستفروشان خریداری کنند که احتمال خطرساز بودن این کار وجود دارد.

متصدی یکی دیگر از داروخانه های این منطقه به خبرنگار کاوش گفت: تنها ماسک فیلتردار( سوپاپ دار) با قیمت ۸۵۰۰ تومان موجود است.
دو داروخانه ی دیگر نیز اظهار کردند در حال حاضر هیج نوع ماسکی ندارند. یک داروخانه ی هم اعلام کرد از هفته ی گذشته تا کنون ماسکی برای فروش ندارند.
از بین هفت داروخانه ای که خبرنگار کاوش به آن ها مراجعه کرد تنها یک داروخانه ماسک سه لایه موجود داشت که آن هم با قیمت مصوب نبود و هر سه ماسک بسته بندی شده را به قیمت ۷۵۰۰ تومان به فروش می رساند.

بعد از وعده ی داده شده اوضاع بدتر شد

شهاب رزمی مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان شامگاه سه شنبه 31 تیرماه در گفت و گوی تلفنی با صداوسیمای مرکز استان گفت: احتمالا از چهار روز آینده به وضعیت پایداری در خصوص ماسک در استان برسیم.

وی اظهار کرد: ظرفیت تولید شرکت های تولید کننده ی ماسک در استان به میزان تقاضای موجود برای آن نرسیده و این ناهماهنگی به همین دلیل است اما با افزایش ظرفیت توزیع به روزانه 200 هزار ماسک در داروخانه های سطح استان این مشکل مرتفع خواهد شد.

پس از گذشت حدود دو هفته از این وعده داده شده هنوز مشکلات در خصوص ماسک حل نشده و تولید روزانه 200 هزار ماسک در استان هم کارساز نبوده است.

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان ادامه داد: پیشنهاد داده شد تا داروخانه های منتخب برای عرضه ی این مقدار ماسک با قیمت مصوب تعیین شوند که اگر ظرفیت تولید به حدنصاب رسید به همه ی داروخانه ها این ماسک ها توزیع خواهد شد اما اگر ظرفیت کفاف بازار را نداد احتمالا برخی داروخانه ها در هشت مناطق شهرداری اهواز منتخب و اسامی آن ها اعلام می شود.

مشکل اصلی تامین ماسک در خوزستان چیست؟
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفت و گو با خبرنگار کاوش عنوان کرد: مشکل اصلی ما برای تامین ماسک تهیه ی مواد مورد نیاز برای تولید ماسک مانند کش و ملت بلون است.

بهرام جباری در این خصوص ادامه داد: در استان سه چهار واحد تولیدی ماسک داریم که در حال حاضر برای تهیه ی مواد اصلی مورد نیاز تولید ماسک با یکسری مشکلات مواجه هستند به این دلیل که برخی از استان های کشور در وضعیت قرمز هستند و تقاضا برای ماسک در آن نقاط زیاد است.
توزیع روزانه 200 هزار ماسک با قیمت مصوب در داروخانه های استان

وی افزود: در حال حاضر روزانه 200 هزار ماسک با قیمت مصوب در داروخانه های استان توزیع می شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از واحدهای تولیدی بزرگ ماسک در استان به نام شقایق قرار است فرایند تولید لایه ی ملت بلون( لایه ی اصلی ماسک که از انتقال ویروس جلوگیری می کند) را مهیا کند و مجوز صادر شده تا علوم پزشکی و سازمان صمت تولید آزمایشی ملت بلون را شروع کنند اما این کار فرایند طولانی دارد که مسئولان استانی در تلاش برای تحقق آن هستند.
بزودی مشکل تامین ماسک حل می شود

جباری با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی دیگر هم درصدد تولید کش ماسک در داخل استان هستند، بیان کرد: با افزایش ظرفیت تولید ماسک در خوزستان در آینده ی نزدیک تامین ماسک را به اندازه ی مورد نیاز در استان خواهیم داشت و به سایر استان های دیگر هم صادر می کنیم.

وی با اشاره به تعیین داروخانه های منتخب برای توزیع ماسک با قیمت مصوب 1400 تومان اذعان کرد: به دلیل کثرت داروخانه ها قرار شد دانشگاه علوم پزشکی داروخانه های منتخبی در سطح شهر برای توزیع ماسک با قیمت مصوب تعیین کند و اسامی آن ها را اعلام کند که این کار در حال انجام است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سایر داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی می توانند با قیمت بالاتر از قیمت مصوب، ماسک عرضه کنند به شرطی که سود فروش آن ها حداکثر 10 درصد بیشتر باشد که در این صورت قیمت ماسک بین 1700 تومان تا 1800 تومان می شود اما در بازرسی ها از آن ها فاکتور می خواهیم.

دکتر منصور آرزومند رییس انجمن داروسازان استان خوزستان نیز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تعیین داروخانه های منتخب برای توزیع ماسک با قیمت مصوب گفته بود: این تصمیم بسیار خطرناکی در شرایط کرونا است زیرا موجب تجمع در آن داروخانه ها می شود و در این شرایط فاصله گذاری اجتماعی رعایت نخواهد شد.