می گفت، جنجال که می شد تکذیب می کرد!
می گفت، جنجال که می شد تکذیب می کرد!

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در روزهای کرونایی گذشته اظهار نظرهای متفاوت و جنجالی کرده است، یک روز گفته بود ماسک نزنید، یک روز می گفت همه باید کرونا بگیرند، یک روز دیگر از گم شدن ۱۱ هزار نمونه کرونا صحبت می کرد و روز دیگر از تلاقی آب و فاضلاب. صحبت هایی که هر کدام بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی و حاشیه هایی به همراه داشت و در نهایت دکتر علوی آنها را توجیه و تکذیب کرد.

نیازی به استفاده از ماسک نیست

به گزارش کاوش اخبار؛ پنجم اسفندماه سال ۹۸ در اولین نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اصحاب رسانه در رابطه با ویروس کرونا دکتر علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان خطاب به دو خبرنگاری که از ماسک استفاده کرده بودند گفت” نیازی به استفاده از ماسک برای همگان نیست و تنها افراد بیمار باید از ماسک استفاده کنند.” این گفته در زمانی مطرح شد که ویروس کرونا به تازگی وارد کشور شده بود و طبق گفته ی مسئولان مربوطه هنوز در خوزستان شیوع پیدا نکرده بود و به دلیل افزایش تقاضا برای خرید ماسک استان و کشور با کمبود شدید ماسک مواجه بود.

بعدها در نشست خبری روز ۱۴ تیرماه دکتر علوی در پاسخ به اینکه چرا در ابتدا گفته شد استفاده از ماسک برای همگان لازم نیست بیان کرد: مدیریت بیماری ناشی از کرونا براساس شرایط روز در حال تغییر است، یک روز استفاده از ماسک لازم نبود اما امروز به دلیل شیوع گسترده ویروس استفاده از ماسک ضروری است همان طور که در حال حاضر استفاده از دستکش الزامی ندارد اما ممکن است در آینده اعلام شود که این موضوع نیز یک ضرورت است.

همه مردم به کرونا مبتلا می شوند

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان شامگاه چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در برنامه ی “سلامت خونه” گفت: همه ی مردم به کرونا مبتلا می شوند، این یک بیماری جدید است که واکسن و دارو ندارد‌ بنابراین تنها کاری که باید کنیم این است که مردم به تدریج مبتلا شوند تا پشت درهای بیمارستان ها نمانند در غیر اینصورت منجر به مرگ و میر بالایی می شود. این گفته در زمانی مطرح شد که آمار کرونا در خوزستان با جهش مواجه شده بود و یک چهارم آمار روزانه ی مبتلایان به کرونا در کشور به خوزستان اختصاص داشت.

ماجرای مفقود شدن ۱۱ هزار نمونه ی کرونا در خوزستان

یکشنبه شب ۲۵ خردادماه خبرنگار صداوسیما در بخش گفت و گوی ویژه ی خبری موضوعی مبنی بر گم شدن ۱۱ هزار نمونه بیماران مشکوک به کرونا در خوزستان را مطرح کرد که سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: در مراکز بهداشت ما نمونه می گیریم و به آزمایشگاه که واحدی جدا از ما است ارسال می کنیم و یکی از مطالبه گرها در این خصوص ما هستیم زیرا از مردم نمونه گرفته ایم، به ما مراجعه می کنند و جواب تست خود را می خواهند که شرمنده ی آن ها می شویم زیرا نمی توانیم جواب آن ها را دهیم.

وی مجددا در پاسخ مجری که اذعان کرد ۱۱ هزار نمونه از ۲۹ هزار نمونه اخذ شده گم شده است این موضوع را رد نکرد و عنوان کرد: این را باید از مسئول آزمایشگاه ها پرسید خود ما هم در این موضوع مطالبه گر هستیم.

بعد از حواشی هایی که در این رابطه به وجود آمد دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز بعد ضمن تکذیب این موضوع اطلاعیه ای منتشر کرد همچنین برخی مسئولان مربوطه از جمله مسئول آزمایشگاه های کرونا در خوزستان و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به صورت جداگانه گم شدن ۱۱ هزار نمونه ی کرونا در استان که از مراجعه کنندگان به مراکز نمونه گیری در اهواز گرفته شده بود را رد کردند.

در این بیانیه گفته شد” تا کنون ۵۰۳۴۲ نمونه در آزمایشگاه های کرونا ویروس استان پذیرش شده که از این تعداد به ۴۳۳۷۷ نمونه پاسخ داده شده و از ۶۹۶۵ نمونه ی باقی مانده نیز تعداد ۳۵۰۰ تست امروز( ۲۶ خرداد) پاسخ داده خواهد شد و مابقی نمونه ها به تعداد ۳۴۶۵ نمونه یعنی ۶ درصد کل نمونه ها به دلیل برخی اشکالات در نمونه ها مانند عدم رعایت زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه گیری قابل آزمایش نبوده اند که از این افراد مجددا نمونه گیری شده است.

در این بیانیه در حالی گفته شده ادعای مجری برنامه کاملا کذب و به دور از واقعیت است که پس از طرح مفقودی ۱۱ هزار نمونه سرپرست مرکز بهداشت خوزستان این موضوع را تکذیب نکرد و به نوعی با صحبت های خود که در بالا به آن اشاره شد این ادعا را به صورت غیرمستقیم تایید کرد.

دکتر علوی نیز در بیانیه ای جداگانه نسبت به این حواشی واکنش نشان داد” به دنبال حضور اینجانب در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری در شبکه خوزستان، ادعایی مبنی بر گم شدن ۱۱ هزار نمونه توسط مجری برنامه مطرح شد، که اینجانب اظهار داشتم “جواب این سوال را باید از مسئولین آزمایشگاه بپرسید ما هم یکی از مطالبه‌گرهای اعلام نتایج آزمایشات افرادی هستیم که به ما مراجعه نموده‌اند.

لازم به ذکر می‌دانم موضوع بررسی نمونه‌ها در حیطه وظایف معاونت بهداشت نیست و لذا عدم اظهار نظر شفاف اینجانب نسبت به موضوع مطرح شده نیز به این خاطر بوده است. بنابراین به هیچ عنوان تاییدی بر ادعای غیرواقع مفقود شدن نمونه‌ها از سوی اینجانب مطرح نشده و برداشت‌های سوء و اظهارات افراد مختلف با اغراض گوناگون از این گفتگو را وارد ندانسته و نمی‌دانم.”

آغشته شدن آب آشامیدنی به مدفوع انسانی در برخی نقاط استان

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان شامگاه سه شنبه ۳۱ تیرماه با حضور در صداوسیمای مرکز استان در برنامه ی سلامت خونه اظهار کرد: در بسیاری از نقاط استان به خصوص در مناطق روستایی و حاشیه های شهر تلاقی آب و فاضلاب را به دلیل شکستگی خطوط داریم و مردم آبی را می خورند که آغشته به مدفوع انسانی است، در نتیجه باعث می شود تمام بیماری میکروبی که از طریق آب منتقل می شوند مانند هپاتیت A و E، سالمونلا، التور و هزاران بیماری دیگر سلامت مردم را تهدید کنند.

دکتر علوی با بیان اینکه وقتی آب آشامیدنی آلوده شود یعنی قطعا سلامتی مردم مورد تهدید قرار می گیرد که در این صورت بدن فرد ضعیف شده و مستعد ابتلا به کرونا می شود، خاطرنشان کرد: بارها مراکز بهداشت غرب و شرق اهواز در این خصوص اعلام جرم و شکایت کرده اند و در شورای سلامت استان نیز این موضوع را چندین مرتبه مطرح کرده ایم زیرا یکی از مسائل عمده ی ما در خوزستان آب و فاضلاب است.

بعد از این اظهار نظرها و تکذیب آن از سوی استاندار خوزستان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، دکتر علوی بیانیه ای در خصوص صحبت های خود منتشر کرد مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در بعضی از مناطق بنا به اظهارنظر مدیر عامل محترم آب و فاضلاب مشترکین غیر مجاز وجود دارند و اتصال انشعابات غیرمجاز که گاها خوب درزبندی نشده و یا از محل های غیر بهداشتی مثل جوی های روباز عبور میکنند احتمال آلودگی آب به فاضلاب را بالا برده و سلامتی مردم را به خطر می اندازد.

برخی از رسانه ها با برداشت هایی که کرده اند اظهارات اینجانب را به گونه ای دیگر منعکس نموده اند لذا بار دیگر تاکید می کنم که مساله آب سالم از الزامات سلامت جامعه و از مطالبات مرکز بهداشت استان می باشد که به طریق مقتضی از طریق مراجع ذیصلاح پیگیر قضیه خواهد بود.

البته در نقاطی از مناطق روستایی و حاشیه شهر مشکلاتی در شبکه های توزیع آب وجود دارد که این موضوع نیز مرتبا توسط مراکز بهداشت رصد و با قاطعیت از شرکت های آب و فاصلاب رفع نواقص آن درخواست می شود.

این موارد بخش هایی از صحبت های مهم و جنجالی سرپرست مرکز بهداشت خوزستان است که هیچ وقت صحت یا کذب بودن آنها مشخص نشد.

با وجود ماندگاری کرونا و حضور وی به عنوان کارشناس در رسانه ها؛ باید منتظر اظهار نظرهای جنجالی دیگری از علوی سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بود.