کولرها می سوزانند!
کولرها می سوزانند!

بیش از 2 سال است که 36 هزار کولر در استان ضبط شده است اما هنوز به دلیل مسائل حقوقی تعیین تکلیف نشده اند در حالی که اگر این تعداد کولر وارد بازار می شد شرایط بهتر بود.

کاوش؛ زهرا رضاپور: خوزستان روزهای آتشین و گرمی را سپری می کند و یکی دو هفته ای می شود که افزایش دما، رطوبت و شرجی نفس ها را به شماره انداخته و استان را به تعطیلی کشانده است. دماهای بالای 50 درجه در اکثر شهرستان ها خوزستان و رطوبت های 70 یا 80 درصدی آن، ارثیه این روزهای محیط جغرافیای خوزستان برای اهالی آن است و از خرما پزان هم رد کرده و به انسان پزی رسیده است.

البته که خوزستان در بیشتر در ایام سال از دیرباز گرم بوده و مردم از کولر برای خنک کردن محیط های زندگی استفاده می کردند. کولری که این روزها از یک وسیله ضروری برای زندگی که باید در دسترس همگان باشد به یک کالای لوکس تبدیل شده و کمتر کسی توان خرید آن را دارد.

خوزستان محیط جغرافیای گرمی دارد و باید برای این محیط برنامه های خاصی نیز در نظرگرفته و وسایل ضروری مردم تامین شود اما نه تها این اقدام انجام نشده و شرایط تولید و واردات کولر تسهیل نشده بلکه از قابلیت های محیطی مانند منطقه آزاد اروند در بحث واردات نیز استفاده نمی شود تا مردم هم از گرمای طاقت فرسا در رنج باشند و هم قیمت های سرسام آور کولر آنها را کلافه کرده باشد.

کولرهای گازی هم به سختی در خوزستان جواب می دهند اما امسال به دلیل افزایش قیمت بی حد و مرز کولرهای گازی تقاضا برای خرید کولرهای آبی بیشتر شده و همین افزایش قیمت نیز موجب روی آوردن برخی از مردم برای خرید کولرهای دست دوم شده است.

گفت و گو با کسبه و مردم در بازار کاوه اهواز که مرکز خرید و فروش لوازم خانگی است نشان می دهد که کولر در خوزستان چه داستان هایی دارد.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در این رابطه به خبرنگار کاوش گفت: در حال حاضر کولر دو تکه (اسپلیت) ۱۲ هزار مارک گری به قیمت هفت میلیون تومان، ۱۲ هزار وست پوینت پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ۱۸ هزار تراست ۱۴ میلیون تومان، ۳۰ هزار گری ۲۱ میلیون تومان، ۳۶ هزار گری ۳۲ میلیون تومان، ۳۶ هزار مدیا ۲۳ میلیون تومان است. در حالی که تا ماه پیش این قیمت ها به تربیت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان،هشت میلیون و ۵۰۰ هزا تومان، ۱۶ میلیون، ۱۹ میلیون تومان و ۱۹ و ۵۰۰ هزار تومان بود.

بقال زاده در خصوص قیمت کولرهای ایستاده افزود: کولرهای ایستاده ۳۶ هزار مارک گری ۳۵ میلیون تومان، ۳۶ هزار سوپرانو با گارانتی ۲۵ میلیون تومان و ۳۶ هزار سوپر جنرال نیز ۳۵ میلیون تومان است

وی عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا کولر از بنادر استان وارد نمی شود به همین دلیل این کالا کمیاب و در نتیجه گران شده است اما اگر جنس وارد گمرک شود قیمت ها شکسته می شود.

از هر 10 مشتری 8 نفر توان خرید کولر ندارد

فروشنده ی دیگر همین مغازه اظهار می کند: از هر 10 مشتری ما 8 نفرشان افرادی بوده اند که قبلا به مغازه مراجعه کرده اند و قیمت کولر را گرفته اند اما زمانی که برای خرید آن آمده اند توان مالی ندارند چراکه قیمت ها با افزایش بسیاری روبه رو بوده است، به طور مثال کولری که قیمت آن ۲۰ میلیون تومان بوده و فرد آن را انتخاب کرده است ظرف مدت زمان کمی ۳۰ میلیون شده و برخی مردم این موضوع را از چشم ما می بینند و با ناراحتی از مغازه خارج می شوند.

حسینی با اشاره به اینکه اکنون حدود یک هفته است که کولر خرید و فروش نمی شود، ادامه داد: فروش به صورت اقساط بسیار کم شده مگر اینکه متقاضی از آشنایان فروشنده باشد و شناخت از فرد داشته باشد البته ما پیش از این هم فروش اقساطی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز فروشنده کولری را ۲۰ میلیون تومان بفروشد فردا باید خودش همان کولر را ۲۵ میلیون بخرد بنابراین به نفع فروشنده است که جنس نفروشد تا هم ضرر نکند هم قیمت ها گران تر شود، بعبارت دیگر فروختن کالا با ضرر فروشنده مساوی است پس به نفع آن است فروشی نداشته باشد.

رشد 200 درصدی قیمت کولر

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در این بازار بیان کرد: کولر اسپیلت ( دوتکه) ۳۰ هزار گری ۲۵ میلیون تومان است در حالی که ۲ ماه پیش قیمت این کولر ۱۵ میلیون تومان و قبل از فرودین ماه 9.5 میلیون تومان بود، به طور کلی از فرودین ماه به بعد قیمت انواع کولرهای گازی رشد 200 درصدی داشته است.

عظیمی تصریح کرد: کولرگازی دو تکه 12 هزار سوپر جنرال تا فرودین ماه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که اکنون قیمت آن به هفت میلیون رسیده است، کولر 32 هزار سوپر جنرال فروردین ماه ۱۴.۵ میلیون تومان بود در حال حاضر به ۲۳ میلیون میلیون رسیده همچنین قیمت کولر 30 هزار مارک وست پوینت در این مدت از 12 میلیون به  ۲۱ میلیون افزایش یافت.

90 درصد مراجعه کنندگان تنها گریه نمی کنند!

وی افزایش قیمت دلار و کمیابی موجود در بازار را دلیل گرانی بیش از اندازه ی کولر دانست و افزود: 90 درصد مشتری های مغازه ی ما که قصد خرید کولر دارند توان مالی خرید ندارند و با شنیدن قیمت ها فقط گریه نمی کنند! از طرفی در این گرمای سوزان اهواز هم نمی شود بی کولر زندگی کرد برای همین آدرس فروشندگان کولرهای دست دوم به خصوص کولرهای پنجره ای را از ما سوال می کنند.

80 درصد کولرهای موجود در بازار فاقد ضمانت نامه هستند

ترابی یکی دیگر از کاسبان بازار کاوه است که اذعان داشت: 80 درصد کولرهای موجود در بازار ضمانت نامه یا گارانتی ندارند اما با وجود این کولرها باز هم کمبود در بازار هست زیرا در حال حاضر شرکت های با ضمانت جنس به فروش نمی رسانند.

وی با اشاره به تغییرات روزانه ی قیمت کولر اضافه کرد: قیمت کولر 12.5 میلیونی ظرف یک هفته به 13.5 میلیون تومان رسیده است و کولری که در فرودین ماه 9 میلیون بود اکنون 24 میلیون تومان است.

گرفتن وام برای خرید کولر

این فروشنده لوازم خانگی گفت: تعداد بسیاری مشتری داشتیم که به دلیل عدم توان مالی مجبور شدند برای خرید کولر وام بگیرند یا به دنبال مغازه ای بودند که فروش اقساطی داشته باشد البته اگر چنین جایی را در این شرایط اقتصادی پیدا کنند.

گران تر شدن کولرهای داخلی به نسبت مشابه خارجی

یکی دیگر از فروشندگان این نقطه از شهر که از قضا خیـّر نیز هست در همین رابطه اظهار کرد: از فروردین به بعد قیمت کولر روند صعودی داشته اما در این بین کولر شرکت های داخلی با ۷۰ درصد افزایش قیمت گرانتر از شرکت های خارجی شد گرچه شرکت های خارجی نیز ظرف یک ماه  ۳۰ درصد رشد قیمت داشتند.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت کولر آبی

این فروشنده و خیر برجسته ی خوزستانی که نخواست نامش فاش شود، عنوان کرد: کولرهای آبی نیز مستثنی نیستند و 70 درصد افزایش قیمت داشته اند البته من کولرآبی برای فروش ندارم اما مغازه ی کناری ما کولری را روز گذشته به قیمت ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان فروخت که امروز خودش همان کولر را باید به قیمت ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان بخرد.

بدون حضور خیرین کارمان زار است

وی تصریح کرد: چهارماه پیش دختر و پسر جوانی به همراه یک خانم مسن برای خرید کولر جهیزیه به من مراجعه کردند و قیمت یک کولر را سوال کردند که گفتم قیمتش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است چند روز بعد که مراجعه کردند و قیمت جدید را به آن ها گفتم دختر از فشار ناراحتی گریه کرد که من کولر را با همان قیمت قدیم به آن ها فروختم. در این شرایط بد اقتصادی در هر حوزه ای اگر خیرین نباشند کارمان زار است اما متاسفانه گاهی به جای کمک در کار خیرین خلل نیز ایجاد می کنند.

این خیر خوزستانی ادامه داد: البته کار اصلی من خرید دستگاه دیالیز برای بیمارستان ها از طریق زمینی است که در یکی از شهرستان های استان دارم که اجاره ی آن ماهانه ۷ میلیون تومان است و عهد کرده ام تا روزی که زنده ام اجاره بهای این زمین کاملا برای کارهای خیر صرف شود.

پشم فروش یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی با گلایه از عدم ثبات قیمت ها خاطرنشان کرد: صبح کولری را فروختم ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عصر همان روز آن مدل کولر به قیمت ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریدم.

وی با اشاره به سوءاستفاده ی برخی از فروشندگان لوازم خانگی از شرایط موجود گفت: اگر روزی قیمت دلار کاهش داشته باشد برخی فروشندگان به همان اندازه قیمت ها را پایین نمی آورند، در یک ماه اخیر ۲ روز متوالی نبوده که قیمت ها همانند روز قبل باشند و افزایش پیدا نکرده باشند.

فروش طلا برای خرید کولر

این کاسب بازار کاوه با بیان اینکه کولری که ماه گذشته ۱۵ میلیون بود اکنون ۲۴ میلیون ۷۰۰ هزار شده است تازه این جهش قیمت برای یک مدل کولر است که کسی مارک آن را قبول ندارد، تاکید کرد: مشتری داشتم برای خرید کولر طلای همسرش را فروخته است.

پشم فروش بیان داشت: کولر آبی با شرایط آب و هوایی ما همخوانی ندارد و به کار مردم نمی آید اما برخی به علت ارزان بودن آن به نسبت کولرهای گازی اقدام به خرید این کولرها می کنند گرچه ما به آن ها می گوییم این کار را انجام ندهند زیرا برای ما جوابگو نیستند.

فروشنده ی دیگری که در کنار مغازه ی لوازم خانگی خود وانتی دارد که تابلویی با این عنوان ” کولرهای دست دوم شما را می خریم” روی آن نصب شده گفت: قیمت کولرهای دست دومی که من دارم از چهار تا هفت میلیون تومان است.

بدوی در گفت و گو با خبرنگار کاوش یادآور شد: زوج های جوان ترجیه می دهند کولر با ظرفیت سرمایشی پایین ( 12 هزار) که قیمت کمتری دارد اما نو خریداری کنند تا اینکه مدل بالا و دارای ظرفیت قوی تر اما دست دوم بخرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خرید کولر انجام نمی دهیم زیرا از کاهش قیمت ها می ترسیم، گفت: یکی از شرکت های ایرانی کولر ظرف یک روز یک میلیون تومان قیمت ها را کاهش داد و این باعث شد کولری که روز قبل با قیمت ۱۱ میلیون تومان خریده بودم ۱۰ میلیون تومان شود و ضرر کنم.

99 درصد کولرهای موجود در بازار قاچاق هستند

بدوی اظهار کرد: 99 درصد لوازم خانگی به خصوص کولرهای موجود در بازار قاچاق هستند که مونتاژ چین هستند و از کشور امارات به صورت قاچاق وارد بنادر ما می شوند البته همین ها نیز کم هستند و اگر نباشند مشکلات کمبود و گرانی کولر از این هم بیشتر می شود زیرا شرکت های ایرانی محدودی وجود دارد.

وی افزود: بازرس های مربوطه نیز این موضوع را می دانند اما نمی توانند اجناس قاچاق را جمع آوری کنند زیرا در این صورت کالایی نیست که به دست مردم دهیم برای همین ناچارا برخوردی صورت نمی گیرد. ۲۰ روز پیش تخلف دو، سه نفر از همکاران ما در فروش کولر قاچاق صورت جلسه شد اما بعد از آن ها معذرت خواهی نیز شد و کالاهایشان هم پس دادند.

یکی دیگر از کاسبان این بازار که مغازه ی کوچک دست دوم فروشی کولر دارد گفت: مردم تا جایی که بتوانند سعی می کنند کولر نو خریداری کنند اما وقتی توان مالی این کار را ندارند مجبور می شوند به خرید کولر دست دوم روی بیاورند.

شیرازی اضافه کرد: به طور مثال کولر نویی که ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد دست دومش 6، 7 میلیون تومان است، دست دوم کولر گازی پنجره ای 18 هزار اُجنرال ۷.۵ میلیون تومان و دست دوم کولر ۲۴ هزار پنجره ای اُجنرال ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

کمبود کولر دست دوم در پی افزایش تقاضا

وی تصریح کرد: با گران شدن عجیب و غریب قیمت کولر مشتری های مغازه های دارای اجناس دست دوم از جمله من بیشتر شده و اکنون این کولرها تقاضای زیادی دارد اما حتی کولر دست دوم هم به سختی پیدا می شود زیرا مردم کولرهای قدیمی خود را نمی فروشند و به محض اینکه این کولرها را می خریم به فروش می رسند، حتی کاسب ها و مغازه های اطراف نیز برای بستگان و فروش خود کولر دست دوم از ما خریداری می کنند.

شیرازی ادامه داد: البته برخی حتی توان خرید کولر دست دوم را هم ندارند و گاهی می بینیم نزدیکان این افراد به این بازار مراجعه می کنند و برای آن ها جهت خرید کولر پول جمع می کنند.

دلیل کمبود و گرانی کولر در خوزستان

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در همین رابطه گفت: به طورکلی مشکل اصلی کمبود کولر و در نتیجه گرانی آن نوسانات ارز، شیوع کرونا و عدم تخصیص ارز نیمایی به این کالا است که باعث شده وارات به مقدار بسیار محدودی انجام شود.

از ظرفیت منطقه ی آزاد اروند استفاده شود

بهرام جباری در خصوص افزایش قیمت و کمبود کولر در استان در گفت و گو با خبرنگار کاوش اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید وارادات انجام شود اما به علت افزایش قیمت ارز این کار صورت نمی گیرد همچنین از ظرفیت منطقه آزاد اروند در این رابطه استفاده نمی شود.

خلاءهای بسیاری در بازار کولر وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دلایل مذکور تجار برای وارد کردن کولر به کشور ریسک نمی کنند حتی برخی شرکت هایی که در سال های اخیر در این عرصه قدر بودند نیز از کار کنار کشیده اند همچنین در حال حاضر شرکت های خرد و برخی شرکت های بزرگ به علت نوسانات چند ماهه ی اخیر ارز خیلی فعال نیستند بنابراین خلاء های بسیاری در بازار کولر وجود دارد و برای تامین کولر مشکل داریم.

هنوز 20 هزار کولر ضبط شده در 2 سال گذشته تعیین تکلیف نشده است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه کولر در استان خوزستان از کالای اساسی بودن بالاتر است و کالایی حیاتی است، اضافه کرد: بیش از 2 سال است که 36 هزار کولر در استان ضبط شده است اما هنوز به دلیل مسائل حقوقی تعیین تکلیف نشده اند در حالی که اگر این تعداد کولر وارد بازار می شدند شرایط بهتر بود. البته از آن جایی که این کولرها دو تیکه و دارای پنل و کندانسور هستند هر کدام در 2 کارتن قرار می گیرند و 36 هزار قلم می شوند اما در واقع 20 هزار کولر هستند که به 36 هزار کولر ضبط شده معروف شده اند.

جباری تاکید کرد: به طورکلی مشکل اصلی کمبود کولر و در نتیجه گرانی آن نوسانات ارز، شیوع کرونا و عدم تخصیص ارز نیمایی به این کالا است که باعث شده وارات به مقدار بسیار محدودی انجام شود در حالی که نیاز استان سالانه بین 200 تا 300 هزار کولر است، اما در 2 سال اخیر تعدادی بسیار کمی وارد شده است و گرچه چند واحد تولیدی کولر در کشور وجود دارد اما برند نیستند و برای شرایط آب و هوایی خوزستان سازگار نیستند و دوامی ندارند.

راه اندازی واحد تولیدی کولر در استان

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند کولرهای خاصی هستیم که بتوانند گرمای بالای 50 درجه را تحمل کنند، یادآور شد: قرار است یک واحد تولیدی در دزفول و یکی دیگر در بوشهر راه اندازی شود که البته ظرفیت تولید محدودی دارند.

تقلب برخی فروشندگان لوازم خانگی

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: برخی فروشندگان تقلب می کنند و ظرفیت سرمایشی کولر را با تغییر بروشور افزایش می دهند به طور مثال کولر 30 هزار را به جای 36 هزار معرفی می کنند.