نسخه نویسی الکترونیکی گامی بلند در توسعه سیستم درمانی
نسخه نویسی الکترونیکی گامی بلند در توسعه سیستم درمانی

مدیر‌کل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه  فرآیند نسخه نویسی الکترونیکی از سال گذشته در خوزستان آغاز به کار کرده، گفت: با توسعه این سیستم، اطلاعات هر بیمار به شکل یک پرونده سلامت در فضای ابری اینترنت به وجود خواهد آمد و هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند آن پزشک می‌تواند به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشد.

 

علی خسروی عصر امروز (شنبه 4 مرداد) در جمع خبرنگاران، به اهمیت نسخه‌نویسی الکترونیک در نظام سلامت پرداخت و اظهار کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک، به‌روزرسانی مطالبات پزشکان و موسسات طرف قرارداد، اجرای گایدلاین‌ها و پروتکل‌های درمانی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تجویز و مدیریت هزینه‌های سلامت در آینده را در پی دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان استقبال و همکاری پزشکان و موسسات طرف قرارداد از نسخه‌نویسی الکترونیک را مثبت ارزیابی کرد و افزود: همکاری، تعامل و اجرای دقیق نسخه‌نویسی الکترونیک توسط پزشکان و موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت، نتایج مثبتی در نظام سلامت دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته مراکز درمانی، مطب‌ها، داروخانه‌ها و همچنین بیمارستان‌ها اطلاعات خود را به‌صورت کاغذی یا به صورت سی دی به بیمه سلامت ارائه می‌دادند و پس از ارائه به اداره به صورت مکانیزه و الکترونیک، ذخیره و رسیدگی می‌شد.

خسروی تصریح کرد: اکنون اطلاعات الکترونیک بر روی فضای ابری یا واقعی سرور ذخیره می‌شود و این امکان وجود دارد تا در هر زمان که نیاز باشد به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم و جهت گزارش‌های مختلف از آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین قدمی که سازمان بیمه سلامت در تبادل الکترونيک برداشت با بیمارستان‌های دانشگاهی بود عنوان کرد: این فرآیند از سال گذشته شروع به کار کرد و اکنون تمامی اطلاعات از حالت کاغذی به حالت الکترونیک تبدیل شده است.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: به غیر از حوزه درمان که باید به‌صورت واقعی انجام شود، اسنادی که در بيمارستان‌ها برای بیمار ایجاد می‌شود باید به‌صورت الکترونیک برای سازمان ما ارسال ‌شود و کارشناسان این اداره کل نیز اسناد را به صورت الکترونیک بررسی و رسیدگی کرده و به بیمارستان عودت می‌دهند تا بيمارستان از آن اسناد یک گزارش نهایی گرفته و سند را به جهت پرداخت مطالبات تحویل دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هشت شهرستان در استان خوزستان به صورت پایلوت فعالیت الکترونیک خود را آغاز کرده‌اند اذعان داشت: این اقدام موجب نتایج قابل توجهی از جمله تولید بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک و به‌روزرسانی پرداخت مطالبات مطب‌ها و موسسات فعال در حوزه الکترونیک شد.

خسروی بیان کرد: در حوزه سرپایی این فرآیند از سال جاری در کشور آغاز شده و به این صورت است که اطلاعات بیمار اعم از سابقه بیماری‌ها و داروهای مصرفی و همچنین تاریخ اعتبار دفترچه بیمه با ارائه کدملی به پزشک مورد قرارداد بیمه سلامت، به صورت آنلاین در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: بیمار با ارائه کدملی خود، یک کد رهگیری از سیستم دریافت خواهد کرد که با مراجعه مراکز خدمات درمانی مانند داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و سایر موسسات درمانی، آن کد را ارائه می‌دهد و دیگر نیازی به همراه داشتن دفترچه کاغذی نخواهد داشت.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان بیان کرد :با وجود سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک، کاغذ و دفترچه دیگر مبادله نمی‌شود و اگر دفترچه‌ای برگه سفید داشت اما تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده بود ما باید این دفترچه را باطل و یک دفترچه جدید برای بیمار صادر می‌کردیم اما اکنون به این کار نیازی نیست و پزشک به‌صورت آنلاین مدت اعتبار دفترچه بیمه بیمار را مشاهده خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با توسعه این سیستم، اطلاعات هر بیمار به شکل یک پرونده سلامت در فضای ابری اینترنت به وجود خواهد آمد و هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند آن پزشک می‌تواند به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشد و هر گروه درمان اطلاعات مربوط به خود را مشاهده خواهد کرد؛ به طور مثال پزشک همه اطلاعات درمانی را خواهد دید اما آزمایشگاه فقط اطلاعات در خصوص آزمایش را می‌تواند مشاهده کند.

خسروی یکی از مشکلات گروه درمانی را نبود اطلاعات کافی از سابقه بیمار دانست و ابراز کرد: به دلیل اینکه پزشک از سابقه بیمار اطلاعات کافی ندارد، نمی‌داند چه پنل درمانی برای بیمار طراحی کند و بسیاری از مواقع یک پرونده جدید برای بیمار تشکیل می‌دهند اما با توسعه این برنامه و استفاده از این فضا توسط همه گروه‌های درمانی با ایجاد یک پرونده در فضای اینترنت، مشکلات دسترسی به اطلاعات درمانی بیمار مرتفع خواهد شد.

وی با تاکید براینکه اطلاعات باید به سامانه وزرات بهداشت نیز ارسال شود خاطر نشان کرد: با وجود این برنامه وزارت بهداشت می‌تواند از وضعیت تعداد ویزیت و داروهایی که فرد استفاده می‌کند، آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های بیمار به طور دقیق مطلع شود که از این دارو و آزمایش چه میزان استفاده شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در پایان یاد آور شد: اکنون که در ابتدای این طرح هستیم بدون شک مشکلاتی وجود دارد که تیم سازمان، تیم ستادی و ادارات کل در تمام استان‌ها به شدت به دنبال رفع مشکلات و بهینه‌سازی برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک هستند.