راز قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم 
راز قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم 

پرسپولیس خیلی راحتتر از زمان برانکو و خیلی زودتر از آن چه پبش بینی می شد برای چهارمین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شد.

پرسپولیس چهار هفته مانده به پایان لیگ برتر برای چهارمین بار پیاپی قهرمان لیگ ایران شد تا با شش قهرمانی رکوردار تمامی ادوار لیگ برتر شود. آنها برای رسیدن به عدد قهرمانی لیگ ایران و امتیاز 60 با برنامه تر از سه دوره قبل بودند که با برانکو بر بام فوتبال ایران می‌ایستاد.

* کسب 62 امتیاز از 26 بازی که 28 امتیاز آن با یحیی از 10 بازی و کسب 9برد و یک تساوی برابر استقلال بود نشان می دهد لیاقت این تیم برای رسیدن به پوکر قهرمانی کمتر از دوران با شکوه برانکو نبوده است .

* خط دفاعی مستحکم قرمزها در این 26 بازی تنها 12 بار مغلوب رقبا شد و خط حمله این تیم با زدن 39گل بعد از استقلال بهترین خط حمله لیگ تا اینجای رقابت‌هاست .

* پرسپولیس در حالی 20 برد تا اینجای رقابت ها کسب کردند که نزدیکترین رقیب آنها تراکتور با 13برد در رده دوم از حیث تعدا پیروزی می‌باشد.

* بردهای اقتصادی سه امتیازی که ردپای مهدی ترابی در بیشتر آنها دیده می‌شد، بهمراه فصل خوب دوباره علیپور با 9گل زده و پنج پاس گل و کلین‌شیت‌های متعدد و تکراری علیرضا بیرانوند و رادوشویچ از پرسپولیس تیمی ساخته بود که سخت گل می‌خورد و برای تسخیر دروازه رقبا برنامه خاصی را دنبال می‌کرد.

* فصل برای قرمزها خیلی خوب شروع نشد و کالدرون که جانشین برانکو شده بود روزهای آغازین خوبی برای پرسپولیس رقم نزد. افت علیپور در روزهای ابتدایی لیگ و شکست دو گله آنها در تهران برابر سپاهان قلعه‌نویی حتی خوشبین‌ترین هوادار این تیم را نگران کرده بود .از تیم شکست ناپذیر برانکو در روزهای اولیه لیگ خبری نبود. هواداران از نوع فوتبال کالدرون راضی نبودند و کارشناسان کیفیت فنی تیم را مناسب ارزیابی نمی‌کردند.

* دو شکست پیاپی برابر سپاهان و شهر خودرو در هفته های پنجم و ششم همه را از پرسپولیس ناامید کرده بود. تیم کالدرون مانند تیم برانکو ثبات نداشت. اما دقیقا در روزهای پایانی فصل شرایط برای آنها متفاوت شد. همان روزهایی که کالدرون ساز مخالف علیه مدیرعامل وقت کوک کرد و البته نتایج مانع از تصمیمی علیه او می‌شد.

* ارزش ذخایر اندوخته شده پرسپولیس با پیوستن یحیی به این تیم و کسب 28امتیاز از 10 دیدار خیلی زود به چشم آمد تا این تیم در حالی که چهار هفته به پایان رقابت‌ها باقی مانده برای ششمین بار قهرمان لیگ برتر ایران شود و با خیالی آسوده به فکر لیگ قهرمانان آسیا و رقابت های حذفی باشد.

* در بردهای اقتصادی پرسپولیس باید بیشترین سهم را نصیب دو گلر قابل اعتماد آنها دانست. بیرانوند و در مقاطعی از فصل بوژیدار رادوشوویچ در کنار خط دفاعی که بارها تغییر کرد اما از استقامت آن کم نشد. در روز پایانی محمد انصاری، محمد نادری مصدوم هستند و حسین ماهینی نیز جدا شده و شجاع خلیل زاده نیز محروم بود. یحیی با یک بازیکن غیرتخصصی (وحید امیری) در سمت چپ کار را دنبال کرد و البته باز هم با نتیجه کار را پایان داد. اقتدار دفاعی، همان چیزی که سرخ‌ها را زودتر از موعد به پوکر قهرمانی رساند.

منبع: ورزش سه