مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان: احتمال تعیین داروخانه های منتخب برای توزیع ماسک با قیمت مصوب/ رییس انجمن داروسازان: این تصمیم بسیار خطرناکی است؛ در داروخانه ها تجمع خواهد شد/ همچنان مشکل کمبود الکل و ماسک داریم/ معاون اقتصادی سازمان صمت: قول می دهیم تامین ماسک در استان به حد نرمال برسد
مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان: احتمال تعیین داروخانه های منتخب برای توزیع ماسک با قیمت مصوب/ رییس انجمن داروسازان: این تصمیم بسیار خطرناکی است؛ در داروخانه ها تجمع خواهد شد/ همچنان مشکل کمبود الکل و ماسک داریم/ معاون اقتصادی سازمان صمت: قول می دهیم تامین ماسک در استان به حد نرمال برسد

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان گفت: پیشنهاد داده شد تا داروخانه های منتخب برای عرضه ی ماسک های با قیمت مصوب تعیین و و اسامی آن ها اعلام شود.

به گزارش کاوش، شهاب رزمی شامگاه سه شنبه 31 تیرماه در گفت و گوی تلفنی با صداوسیمای مرکز استان در خصوص موضوع ماسک اظهار کرد: در رابطه با موضوع کمبود عرضه ی ماسک در داروخانه ها جلسه ای با ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز و برخی از ادارات ذی ربط داشتیم و قرار شد یک شرکت تولیدکننده ی استانی عرضه ی ماسک از روزانه 100 هزار کنونی در داروخانه های استان را تا روز دوشنبه ی هفته ی آینده به روزانه 200 هزار ماسک افزایش دهد.

وضعیت تولید ماسک در استان پایدار خواهد شد

وی افزود: همچنین این شرکت متعهد شد تا ضمن افزایش تولید خود، تا 10 روز آینده روزانه 300 هزار ماسک تحویل داروخانه ها دهد و احتمالا از چهار روز آینده به وضعیت پایداری در خصوص ماسک در استان برسیم.

تولید ماسک در استان به میزان تقاضای موجود برای آن نرسیده

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت های تولید کننده ی ماسک در استان به میزان تقاضای موجود برای آن نرسیده و این ناهماهنگی به همین دلیل است اما با افزایش ظرفیت توزیع به روزانه 200 هزار ماسک در داروخانه های سطح استان این مشکل مرتفع خواهد شد.

احتمال تعیین داروخانه های منتخب برای توزیع ماسک با قیمت مصوب

رزمی ادامه داد: پیشنهاد داده شد تا داروخانه های منتخب برای عرضه ی این مقدار ماسک با قیمت مصوب تعیین شوند که اگر ظرفیت تولید به حدنصاب رسید به همه ی داروخانه ها این ماسک ها توزیع خواهد شد اما اگر ظرفیت کفاف بازار را نداد احتمالا برخی داروخانه ها در هشت مناطق شهرداری اهواز منتخب و اسامی آن ها اعلام می شود.

وی بیان کرد: در برخی شهرستان های استان مانند بهبهان ماسک تولید می شود، در این شهرستان شرکتی با ظرفیت تولید روزانه 70 هزار ماسک فعالیت می کند و قرار شد دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سازمان صمت و بازرسی استانداری جلسه ای برگزار کند تا این تولیدکنندگان بتوانند از امکانات اقلام دولتی استفاده کنند و قیمت ماسک شرکت های تولیدی در شهرستان ها نیز به قیمت مصوب برسد.

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: قرار شد داروخانه های منتخب ماسک را به قیمت مصوب 1400 تومان به فروش رسانند و به سازمان صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی اعلام کرده ایم برای داروخانه های دیگر که پیش از این قیمت گذاری ماسک خریداری کرده اند و از اقلام دولتی برای تهیه ی ماسک استفاده نکرده اند و به همین دلیل ماسک را گران تر عرضه می کنند تا رسیدن بازار به وضعیت پایدار و ظرفیت مورد نظر معاونت غذاودارو تشکیل پرونده صورت نگیرد.

رزمی افزود: چنانچه به این موضوع دست یافتیم قیمت ماسک در تمام داروخانه ها و مغازه هایی که کالاهای بهداشتی عرضه می کنند را با قیمت مصوب 1400 اعلام می کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان صمت متولی اصلی ماسک است، اذعان داشت: بنابر دستور استاندار 80 بازرس در سطح استان با همکاری اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان به عنوان کمک کننده ی سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی برای بازرسی از قیمت ها در نظر گرفته ایم تا مشکل گرانی ماسک حل شود.

همچنان مشکل کمبود الکل داریم

رییس انجمن داروسازان استان خوزستان نیز در گفت و گوی تلفنی در این برنامه ( سلامت خونه) بیان کرد: هنوز مشکل کمبود الکل حل نشده بلکه صورت مساله را پاک کرده ایم گرچه الکل به صورت محلول در اختیار هست اما با قیمت های بالا که باید گفت استانی که ظرفیت های بالایی در تولید الکل دارد چرا باید این مشکل را داشته باشد؟

دکتر منصور آرزومند با اشاره به اینکه همین موضوع در خصوص ماسک نیز وجود دارد، ادامه داد: از 26 فروردین ماه انجمن داروسازان استان با هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی به موضوع تامین ماسک ورود پیدا کرده است زیرا متولی تامین ماسک یعنی سازمان صمت نتوانسته به خوبی به این مساله ورود پیدا کند.

کالاهای سلامت محور از طریق داروخانه ها توزیع شوند

وی خاطرنشان کرد: داروخانه ها زیرمجموعه ی وزارت بهداشت هستند بنابراین مسئولان استانی توجه کنند کالاهای سلامت محور مانند ماسک باید از طریق داروخانه ها که مورد اعتماد مردم هستند توزیع شوند.

رییس انجمن داروسازان استان خوزستان گفت: با همکاری شرکت های تولید کننده ی شهرستان های اصفهان، کاشان، تهران و قم توانستیم بیش ازپنج میلیون ماسک با قیمت مصوب در استان توزیع کنیم.

آرزومند با اشاره به تعیین داروخانه های منتخب برای توزیع ماسک با قیمت مصوب تاکید کرد: این تصمیم بسیار خطرناکی در شرایط کرونا است زیرا موجب تجمع در آن داروخانه ها می شود، به طور مثال چه طور ممکن است به مردم منطقه ی زیتون بگوییم همه ی شما برای خرید ماسک به یک داروخانه مراجعه کنید. در این شرایط فاصله گذاری اجتماعی رعایت نخواهد شد.

وی با گلایه از سازمان صمت استان افزود: سازمان صمت سیستم توزیع ماسک در استان را نابود کرده است.

قول می دهیم تامین ماسک در استان به حد نرمال برسد

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر دو کارخانه ی تولیدکننده ی بزرگ ماسک در اهواز و بهبهان داریم که سه تولیدی دیگر که دستگاه های آن ها از خارج از کشور وارد شده تا 10 روز آینده راه اندازی خواهند شد و قول می دهیم در تامین ماسک به حد نرمال برسیم.

رحمان ناصریان نیز در گفت و گوی تلفنی با صداوسیمای مرکز استان اظهار داشت: از زمانی که وظیفه ی تامین ماسک برعهده ی سازمان صمت در استان ها به عنوان نماینده ی وزارتخانه واگذار شد سعی بر افزایش تولید ماسک در خوزستان داشته ایم که در مرحله ی اول توانستیم برخی خط های تولید دوزندگی و خیاطی را وارد مدار تولید ماسک کنیم.

وی افزود: قرار است واحدهای تولیدی ماسک را با قیمت مصوب 1100 تومان به پخش کننده ها عرضه کنند و آن ها با قیمت 1200 تومان تحویل داروخانه ها دهند و داروخانه ها به مبلغ 1400 تومان به فروش رسانند.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: اکثر تولید کننده ها پارچه ی ماسک را با ارز 4200 تومان تحویل می گیرند و این کار باید برای کلیه ی صنوف تولید و پخش در هر مرحله وجود داشته باشد.

ناصریان با بیان اینکه سازمان صمت و معاونت غذا و دارو نیروی کمی برای جلوگیری از تمام تخلفات دارند و باید بپذیریم نیروهای نظارتی محدود هستند، ادامه داد: با 300 بازرس در سازمان باید 144 واحد صنفی را کنترل کنیم علاوه براین داروخانه ها و فروشگاه های کالاهای بهداشتی نیز هستند که در مجموع حدود 250 هزار واحد صنفی در استان می شود.

وی اضافه کرد: کسانی که در عرصه ی اقتصادی فعالیت می کنند خود مردم هستند و باید رعایت حال همنوعان خود را کنند، قرار نیست ما همدیگر را در این شرایط جنگ با کرونا چپاول کنیم و در حق هم اجحاف کنیم.