حادثه خودکشی کارگر نفتی هویزه تشریح شد
حادثه خودکشی کارگر نفتی هویزه تشریح شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: براساس اظهارات و مدارک ارایه شده توسط نماینده موسسه، حقوق و مزایای کارگر متوفی تا پایان اسفند ۹۸ پرداخت و تسویه حساب شده است ولی حقوق و مزایای او از تاریخ دوازدهم اردیبهشت‌ماه تا زمان فوت او پرداخت نشده است.

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی این اداره کل، ارسلان غمگین در پی فوت کارگر یکی از شرکت‌های نفتی خوزستان اظهار کرد: پس از اطلاع از موضوع، برای بررسی فوری و ویژه، پیگیری این کار را به حوزه‌ی روابط کار اداره کل سپردیم و دستور لازم در این باره صادر شد و به‌طور مستمر مورد رصد قرار گرفت.
وی افزود: همچنین در روز جاری شخصاً در جلسه‌ای با حضور معاونت و کارشناسان روابط کار، بازرسی کار، اداره حراست و بازرس کار هویزه در اهواز به بررسی و جمع‌بندی موضوع پرداختیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: پس از اعزام بازرسان کار شهرستان‌های هویزه و سوسنگرد و حضور رییس و سرپرست ادارات مذکور و تشکیل جلسه در همان روز با مسوولان، نمایندگان و پیمانکاران و کارفرمای اصلی، موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت.
غمگین ادامه داد: موسسه حفاظتی و مراقبتی نظم آفرینان ایمان به مدیرعاملی محمد حجازی پیمانکار شرکت سینوپک چین طرف قرارداد با شرکت مهندسی توسعه نفت است که در زمینه حفاظت از چاه‌های نفتی منطقه نفتی یادآوران حوزه شهرستان هویزه فعالیت می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: این موسسه دارای پیمان حفاظتی و مراقبتی با چندین شرکت‌ است که پیمان موسسه نظم آفرینان ایمان و شرکت سینوپک چین که یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با آن است، از تاریخ سوم شهریورماه ۹۳ آغاز و تاکنون ادامه دارد.
وی تصریح کرد: شمارکارگران موسسه ۴۳۶ نفر است که بر اساس موضوع قرارداد به شغل نگهبانی و حراست از تأسیسات و چاه‌های نفتی مشغول به کار هستند. در سال جاری و در پی اختلاف میان برخی از کارگران و موسسه نظم آفرینان در خصوص مفاد قرارداد کار، ۵۵ نفر از کارگران از امضای قرارداد کار امتناع می‌کنند.
غمگین اضافه کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان هویزه در تاریخ ۲۹ اردی بهشت‌ماه اقدام‌ به برگزاری نشستی با حضور معاون فرماندار و رییس اداره کار شهرستان، نمایندگان اداره اطلاعات، شرکت مهندسی توسعه نفت، موسسه نظم آفرینان ایمان و نماینده کارگران می‌کند که پس از تشکیل جلسه و پیگیری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان هویزه، قرارداد کار کارگران از سوی موسسه اصلاح و کارگران اقدام به امضای قرارداد می‌کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: کارگر متوفی جمعی موسسه نظم آفرینان ایمان است و قرارداد او و موسسه مزبور ابتدا از تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه سال ۹۵ آغاز شد و در ۲۹ اسفند ۹۸ به پایان رسید و مجدداً پس از غیبت کارگر متوفی از ابتدای سال ۹۹ تا یازدهم اردی بهشت‌ماه سال جاری، در دوازدهم اردی بهشت‌ماه اقدام به‌کارگیری مجدد او تا زمان فوت کرده است.
وی بیان کرد: براساس اظهارات و مدارک ارایه شده توسط نماینده موسسه، حقوق و مزایای کارگر متوفی تا پایان اسفند ۹۸ پرداخت و تسویه حساب شده است ولی حقوق و مزایای او از تاریخ دوازدهم اردیبهشت‌ماه تا زمان فوت پرداخت نشده است. کارگر متوفی قرارداد کار سال ۱۳۹۹ را امضاء کرده و جزو کارگران معترض نبوده است.
غمگین محل حادثه فوت کارگر را منطقه نفتی هویزه و زمان فوت او را بامداد ۲۱ خردادماه عنوان کرد و گفت: همکاران کارگر متوفی در بامداد روز چهارشنبه وی را در حالت حلق‌آویز مشاهده کردند که پس از اعلام حادثه، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان هویزه و بازرسان کار ادارات شهرستان دشت آزادگان و هویزه در محل حادثه حاضر شدند و موضوع تحت رسیدگی قضایی قرار گرفت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، افزود: به‌منظور بررسی موضوع، جلسه‌ای در فردای همان روز با حضور مدیران طرح یادآوران شرکت مهندسی و توسعه نفت و نماینده موسسه نظم آفرینان تشکیل شد.
وی در پایان تأکید کرد: حقوق و مزایای فروردین‌ماه کارگران در تاریخ هجدهم اردیبهشت‌ماه پرداخت شده است ولی تا این لحظه، حقوق و مزایای اردیبهشت‌ماه به کارگران پرداخت نشده است.