افتتاح فاز اول آبرسانی به 30 روستای غیزاینه/ حل شدن عمده مشکلات غیزانیه با اجرای فاز دوم/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان: خوزستان 700 غیزانیه دیگر دارد
افتتاح فاز اول آبرسانی به 30 روستای غیزاینه/ حل شدن عمده مشکلات غیزانیه با اجرای فاز دوم/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان: خوزستان 700 غیزانیه دیگر دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در افتتاح فاز اول پروژه آبرسانی به غیزانیه با بیان اینکه غیزانیه های بسیاری در استان خوزستان داریم، گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ روستا در استان وجود دارد که در بحث تامین و توزیع آب دچار مشکل هستند و ما انتظار داریم استاندار خوزستان و سایر مسئولان مربوطه کمک حال ما باشند تا مسائل روستایی حل شوند.

به گزارش کاوش، صادق حقیقی پور روز شنبه  24 خردادماه در آیین افتتاح فاز اول پروژه ی آبرسانی به غیزانیه در محل تصفیه خانه ی شهید الماسی (واقع در شهر شیبان) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فاز اول آبرسانی به روستاهای غیزانیه از تاسیسات شهید الماسی تامین و تصفیه می شود که به طور کامل نوسازی و بازسازی شده است، ظرفیت این تاسیسات پیش از این حدود ۹ هزار مترمکعب در شبانه روز بود که با اجرای این پروژه به حدود ۱۷ هزار مترمکعب در شبانه روز رسید.

وی با بیان اینکه در فاز اول پروژه 45 میلیارد تومان اعتبار صرف شده، عنوان کرد: از توسعه ی اسکله ی آبگیر، خط انتقال تا تاسیسات و کلیه ی المان ها و فرایندهای تصفیه خانه به طور کامل نوسازی و بازسازی شده است که شامل حوضچه های پیش ته نشینی، حوضچه های اختلاط سریع، فیلتراسیون مخازن و ایستگاه پمپاژ آب پاک است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: فاز دوم پروژه ی آبرسانی به غیزانیه شامل ۲۳ کیلومتر خط انتقال آب است که ۱۷ کیلومتر آن خط GRP است و هشت کیلومتر آن لوله ی پلی اتیلن به قطر ۶۰۰ میلیمتر است.

حقیقی پور تصریح کرد: فاز سوم پروژه نیز شامل نوسازی و بازسازی ایستگاه تقویت فشار صفیره است که از این محل آب را به ایستگاه نزهه پمپاژ می کنیم، این ایستگاه مرکز ثقل روستاهای بخش غیزانیه است.

وی بیان کرد: پیش از این در تاسیسات شهید الماسی ۹ هزارمتر مکعب آب تولید می شد که به دلیل فرسودگی خط قدیم قادر بودیم تنها حدود سه هزار مترمکعب آب در شبانه روز به صفیره برسانیم و در صفیره یک الکتروپمپ وجود داشت که آن هم تنها ۱۰ ساعت در شبانه روز کار می کرد اما در حال حاضر سه پمپ  ۲۴ ساعته در حال کار است.

ضرورت تکمیل فاز دوم پروژه ی آبرسانی به غیزانیه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: برخی مواقع به دلیل اینکه نزهه توانایی تحویل آب را ندارد مجبور می شویم ایستگاه پمپاژ را خاموش کنیم که این نشان دهنده ی این است که باید فاز دوم پروژه را در اسرع وقت تکمیل کنیم.

آبرسانی به 30 روستای بخش غیزانیه

حقیقی پور خاطرنشان کرد: در فاز اول پروژه ی آبرسانی به غیزانیه ۳۰ روستا مورد هدف بوده که ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته تامین آب شدند و ۱۸ روستا نیز روزانه حداقل از ۱۰ ساعت آب  برخوردار می شوند که در نرم استاندارد آب روستایی تامین آب پایدار محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه این ۳۰ روستا بیش از ۱۳ هزار نفر از جمعیت ۲۷ هزار نفری غیزانیه را شامل می شود، یادآور شد: امیدواریم با اجرای فاز دوم پروژه که شامل ۲۸ کیلومتر خط انتقال GRP به قطر ۶۰۰ میلیمتر است  از صفیره تا نزهه است بتوانیم ۱۷ هزار متر مکعب اب را به طور کامل به نزهه برسانیم که برای این کار باید ایستگاه تقویت فشار نزهه را نوسازی و بازسازی کنیم و توسعه دهیم.

با اجرای فاز دوم پروژه بخش عمده ای از مشکلات غیزانیه برطرف خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه امیدواریم با اجرای فاز دوم پروژه بخش عمده ای از مشکلات غیزانیه به طور کامل برطرف شود، خاطرنشان کرد: از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار صرف شده در بخش اول پروژه ۱۲ میلیارد تومان را از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و حدود ۱۳ میلیارد تومان از شرکت ملی نفت ایران کمک گرفتیم و مابقی نیز از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه بوده است.

حقیقی پور بیان کرد: آبرسانی به بخش غیزانیه تنها از تاسیسات شیبان انجام نمی شود و بخش غیزانیه و دهستان مشرحات از سه منبع تامین آب می شود که شامل بخش شیبان، تاسیسات یادگار امام که از کانال کوت امیر منشعب می شود و تاسیسات کمتوله است که از منابع زیر زمینی آب شهرستان رامهرمز نشات می گیرد.

وی عنوان کرد: قرار است تاسیسات کمتوله که قبلا به شهرستان رامشیر و شرق بخش غیزانیه آبرسانی می کرد با تکمیل پروژه ی رامشیر، این شهرستان از بند انحرافی تامین آب شود و آب تاسیسات کمتوله را تنها در بخش غیزانیه توزیع می کنیم که این امر می تواند بر تامین آب در بخش غیزانیه اثرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به آبرسانی به دهستان مشرحات اذعان کرد: دهستان مشرحات که شامل هشت روستا می شود (افق این طرح جمعیت حدود پنج هزار نفری را تحت پوشش قرار می دهد) هیچگونه شبکه ی توزیع آب نداشت که قرار است آبرسانی صورت گیرد و این پروژه با اعتبار 30 میلیارد تومان بعدازظهر امروز افتتاح می شود که شامل ۲۵ کیلومتر خط انتقال آب و ۱۸ کیلومتر تاسیسات شبکه ی توزیع است.

غیزانیه های بسیاری در خوزستان داریم

حقیقی پور با بیان اینکه غیزانیه های بسیاری در استان خوزستان داریم، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ روستا در استان وجود دارد که در بحث تامین و توزیع آب دچار مشکل هستند و ما انتظار داریم استاندار خوزستان و سایر مسئولان مربوطه کمک حال ما باشند تا مسائل روستایی حل شوند.

به گزارش کاوش، فاز اول پروژه ی آبرسانی به روستاهای غیزانیه روز شنبه با حضور شریعتی استاندار خوزستان، حقیقی پور مدیرعامل آب و فاضلاب استان، حسینی نماینده ی مردم اهواز وعالمی نیسی فرماندار اهواز افتتاح شد.

با اجرای این پروژه ۱۷ هزار مترمکعب آب در شبانه روز به ۳۰ روستای بخش غیزانیه با جمعیتی بالغ بر 13 هزار نفر می رسد که ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته تامین آب شدند و ۱۸ روستا نیز روزانه حداقل از ۱۰ ساعت آب برخوردار می شوند.