مهار آتش‌ در منطقه خاییز بهبهان،نگرانی از شعله‌ور شدن مجدد
مهار آتش‌ در منطقه خاییز بهبهان،نگرانی از شعله‌ور شدن مجدد

رییس هلال احمر بهبهان با بیان اینکه آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده و گردشگری خاییز بهبهان مهار شده‌است گفت: نگران وزش باد و شعله‌ور شدن مجدد آتش در این منطقه هستیم.

حسین مرشد بهبهانی بیان کرد: این منطقه در ساعات ظهر شاهد وزش باد نسبتا شدید است که باعث شعله ور شدن دوباره آتش می شود.

وی گفت: با توجه به شرایط حساس منطقه بالگرد هلال احمر خوزستان در منطقه گچساران مستقر شده است تا در صورت نیاز بار دیگر به منطقه اعزام شود.

رییس هلال احمر بهبهان ادامه داد: آتش سوزی که در جنگل ها و مراتع رخ می دهد باید با آب خاموش شود تا دیگر امکان شعله ور شدن مجدد آن نباشد که این کار باید با بالگرد آبپاش که دارای سامانه مناسبی برای این کار است انجام شود.

بالگرد هلال احمر آب پاش نیست و باید در یک فاصله مشخص آبی را که حمل می کند در منطقه رها کند ضمن اینکه آتش سوزی‌ در منطقه خاییز بیشتر در دیواره کوه رخ داده است که با بالگرد هلال احمر امکان آبپاشی برخی نقاط آن نیست.

وی افزود: تامین بالگرد آبپاش با وزارت دفاع و مدیریت بحران است که برای هماهنگی نیاز به نامه نگاری‌ها و تمهیدات خاصی است، طبق قانون اطفای حریق از وظایف هلال احمر نیست و دستگاه‌هایی چون جهاد کشاورزی و نیروهای مسلح باید در چنین مواردی وارد عمل شوند.

مرشد بهبهانی ادامه داد: خاموش کردن آتش در این مناطق با استفاده از برگ و شاخه درختان یک نوع خفگی است که ممکن است با وزش باد دوباره شعله ور شود.

همکاری مردم و مسوولان برای خاموش کردن آتش در خاییز

مرشد بهبهانی بیان کرد: مسوولان محلی و استانی و مردم منطقه در چهار روز اخیر که آتش در منطقه خاییز بهبهان شعله ور شده است پای کار بودند و همکاری بسیاری خوبی در این زمینه داشتند اما برخی بدون اطلاع و آگاهی از شرایط منطقه و شرایطی که وجود دارد در فضای مجازی مطالبی منتشر کرده و این تلاش ها را نادیده ‌گرفته اند.

هفت مصدوم در عملیات اطفای حریق خاییز

رییس هلال احمر بهبهان ادامه داد: هفت نفر در چند روز اخیر در عملیات اطفای حریق منطقه خاییز بهبهان مصدوم شدند که برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.یک محیط بان و چند نفر از اهالی منطقه هنگام خاموش کردن آتش دچار مصدومیت شدند.

آتش گرفتن عمدی منطقه خاییز

مرشد بهبهانی بیان کرد: ۲نفر در یک مدرسه مخروبه در منطقه خاییز بهبهان کاه و کلش نگهداری می‌کردند که به دلیل بروز اختلاف بین آنها ، اقدام به آتش زدن انبار کاه در مدرسه کردند و شعله‌های این آتش در منطقه خاییز گسترش یافت.

نیروی انتظامی ۲ فرد مذکور را دستگیر کرده است.

رییس هلال احمر بهبهان اظهار داشت: طبق برآورد اولیه پوشش گیاهی ۲۰۰ هکتار از منطقه گردشگری و حفاظت شده خاییز درآتش سوزی اخیر از بین رفته است.

مرشد بهبهانی بیان کرد: این آتش سوزی تا منطقه خاییز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز رسیده است و طبق گفته مسوولان منطقه آتش سوزی در این استان نیز مهار شده است.

منطقه گردشگری خاییز بهبهان از بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته دچار آتش سوزی شد.

برای مهار آتش سوزی در منطقه خاییز بهبهان نیروهای عملیاتی هلال احمر خوزستان به همراه یک بالگرد به این منطقه اعزام شدند.

در چند روز اخیر مناطق جنگلی در اندیکا، گتوند و شوش استان خوزستان نیز دچار آتش سوزی شدند.

منبع: ایرنا