650 روستای خوزستان فاقد سیستم آبرسانی
650 روستای خوزستان فاقد سیستم آبرسانی

قائم مقام شرکت آبفا استان خوزستان با بیان اینکه 25 درصد از روستاهای استان فاقد آب شرب پایدار هستند، گفت: در فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه به 198 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که تا کنون تامین نشده است. عادل حرباوی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با روستاهایی که در استان […]

قائم مقام شرکت آبفا استان خوزستان با بیان اینکه 25 درصد از روستاهای استان فاقد آب شرب پایدار هستند، گفت: در فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه به 198 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که تا کنون تامین نشده است.

عادل حرباوی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با روستاهایی که در استان فاقد آب شرب پایدار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر از 4 هزار روستای استان تعداد 650 روستا فاقد سیستم آبرسانی هستند که جمعیت این روستاها بین 50 تا 60 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه جمعیت آب روستایی استان یک میلیون و 150 هزار نفر است، افزود: آبرسانی به روستاهای فاقد آب شرب دارای تنش‌های آبی مانند غیزانیه هستند که آبرسانی به آن‌ها به وسیله تانکر انجام می‌شود.

قائم مقام شرکت آبفا استان گفت:حدود 25 درصد از روستاهای استان که از سیستم آبرسانی برخوردارند ولی فاقد آب شرب پایدار هستند.

حرباوی در رابطه با استانداردهای آب در روستاهای استان و فاصله آن با استانداردهای کشوری، عنوان کرد: مطلوبیت کیفی آب روستاها طبق شاخص آزمایشگاه مرکزی بالای 94 درصد است.

وی در توضیح اعتبارات ماده 180 و عدم اختصاص آن به استان خوزستان، گفت: این ماده شامل اعتبارات مختص مناطق کمتر توسعه یافته است که شامل خوزستان نمی‌شود چرا که شاخص بهرمندی استان در سالهای گذشته 98 درصد اعلام شده است.

حرباوی افزود: این در حالی است که متوسط کشوری شاخص بهره‌مندی 72درصد است به همین دلیل استان‌هایی که بالاتر از این شاخص هستند اعتبارات ماده 180 شامل آن‌ها نمی‌شود.

وی گفت: بنده معتقد هستم شاخص بهره‌مندی مناطق کمتر توسعه یافته ما پایین‌تر از متوسط کشوری است و باید اعتبارات مربوط به این شاخص به استان پرداخت شود که حداقل مساله آب شرب روستاها را بتوانیم حل کنیم.

حرباوی بیان کرد: شاخص بهرمندی در خوزستان بر اساس آمار روستاهای داری سیستم آبرسانی استخراج شد که به رقم 78 درصد رسیده است در حالی که اگر شاخص روستاهای استان را به لحاظ فرسودگی خطوط انتقال آب در نظر بگیریم این رقم بسیار پایین‌تر از رقم اعلام شده است که انتظار می‌رود در این رقم تجدید نظر شود.

وی در رابطه با کمک شرکت‌های صنعتی بزرگ پیرامون روستاها در غالب مسئولیت اجتماعی، گفت: اخیراً شرکت نفت کمک‌هایی را به ما کرد اما به نسبت اعتباراتی که زیرساخت‌های روستاها به آن نیاز دارند کمک‌های شرکت نفت قطره‌ای و ناچیز است و فقط شامل مناطقی مانند غیزانیه دشت‌آزادگان، هویزه و… که تاسیسات نفتی وجود دارند شده است.

حرباوی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه تمام یک هزار و 500 میلیارد تومان است، عنوان کرد: شرکت نفت سالانه فقط 10 تا 12 میلیارد تومان کمک می‌کند که این رقم با رقم اعتبارات مورد نیاز ما قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در بخش غیزانیه 76 میلیارد تومان در فاز اول هزینه کردیم این در حالی است که شرکت نفت فقط 13 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است، 4.5 میلیارد آن از طرق صندوق توسعه ملی و مقداری از اعتبارات استانی تامین شده است.

حرباوی بیان کرد: در فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه به 198 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که تا کنون تامین نشده است