بعد از ۲۰۰ بار تماس با تهران، بالگرد به خائیز اعزام شد
بعد از ۲۰۰ بار تماس با تهران، بالگرد به خائیز اعزام شد

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه در پی آتش‌سوزی‌های اخیر بیش از ۲۰۰ تماس با تهران داشتیم تا توانستیم بالگرد به خائیز اعزام کنیم، گفت: خوزستان به پایگاه اطفای حریقی نیاز دارد که مجهز به هواپیمای آب‌پاش باشد و بتوانیم در مهار حریق صنعتی و سایر حریق‌ها از آن استفاده کنیم اما این نیاز، تاکنون محقق نشده است.

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (۱۱ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌هایی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در کشور رخ می‌داد، متعلق به خوزستان بود اما بارندگی مطلوب در سال ۹۸ باعث شد که آتش‌سوزی‌ها کاهش یابد. امسال نیز تعداد فقرات آتش‌سوزی کاهشی بوده است اما آن چیزی که اهمیت دارد میزان وسعت عرصه‌های حریق است.

وی با اشاره به سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع در پی آتش زدن مزارع توسط کشاورزان، افزود: در این زمینه باید آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درست انجام شود و در زمان وقوع حوادث، آمادگی، کنترل و مقابله به موقع بسیار اهمیت دارد با این وجود، فرهنگ مدیریت ما در کشور و خوزستان با پیشگیری همخوانی ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در سه چهار سال اخیر مسائل خوزستان در زمینه آتش‌سوزی و به ویژه پیشگیری را پیگیری کرده‌ایم. در خوزستان به عنوان قطب صنعت و انرژی کشور، شاهد آتش‌سوزی‌های صنعتی مکرر از جمله آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی بوده‌ایم.

حاجی‌زاده افزود: خوزستان جنگل‌های زیادی نیز دارد و با سه استان دیگر همجوار است. با توجه به اینکه خوزستان استان برخورداری است، انتظار می‌رود معین استان‌های همجوار باشد اما این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های مختلف جنگلی و منابع طبیعی بیان کرد: در پی این آتش‌سوزی‌ها بیش از ۲۰۰ تماس با تهران داشتیم تا توانستیم بالگرد به خائیز اعزام کنیم اما برای کنترل آتش در خسرج شوش، امکانات خوزستان را بسیج کردیم و خسرج مدیریت شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: خوزستان به پایگاه اطفای حریقی نیاز دارد که مجهز به هواپیمای آب‌پاش باشد و بتوانیم در مهار حریق صنعتی و سایر حریق‌ها از آن استفاده کنیم اما این نیاز، تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: مصوبات کشوری و پیگیری‌های لازم انجام شد اما بحث اصلی بحث بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان هلی‌کوپتری وزارت دفاع حل نشده است و به دلیل اینکه مطالباتش‌شان به موقع پرداخت نشده، هلی‌کوپتر به موقع عمل نمی‌کند در حالی که این کار به راحتی با همکاری بین بخشی قابل انجام است اما در شرایط فعلی باید وزیر و رئیس جمهور ورود کنند تا بتوانیم دو بالگرد به خائیز اعزام کنیم.

حاجی‌زاده تصریح کرد: طبق قانون ما نمی‌توانیم تقاضای بالگرد کنیم و تنها هماهنگ کننده و پشتیبان هستیم.

وی بیان کرد: سه سال است که راه‌اندازی چهار پایگاه اطفای حریق مصوب شده است اما چرا دستگاه‌های متولی این کار را انجام نمی‌دهند؟ در مناطق، مشکل برداشت آب نیز داریم در حالی که این همه اعتبارات وارد بخش‌های مختلف منابع طبیعی شد اما این کار انجام نشده است تا حداقل در زمان آتش‌سوزی از منابع آب برداشت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تاکنون دو مرتبه فرمانداری‌ها را به وسایل اطفای حریق تجهیز کرده‌ایم و باید این وسایل نگهداری شوند اما برخی جاها این وسایل را از بین برده‌اند.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی به موقع حوادث از سوی فرمانداران افزود: مدیران بحران شهرستان‌ها باید وقوع آتش را به ما اطلاع دهند تا هماهنگی را انجام دهیم.

حاجی‌زاده بیان کرد: اکثر آتش‌سوزی‌های امسال عمدی و به دلیل اختلافات یا آتش زدن مزارع بوده است که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

وی در خصوص استعفای خود نیز گفت: استعفای خود را تقدیم استاندار خوزستان کرده‌ام اما با توجه به بحران‌های فعلی از جمله آتش‌سوزی‌ها در مناطق خوزستان پیگیر هستم و تا زمان مشخص شدن جایگزین بعدی، در اداره‌کل مدیریت بحران حضور دارم و مشغول به خدمت هستم.

منبع: ایسنا