از 28 شهرستان خوزستان 20 شهرستان قرمز هستند/ علائم جدید کرونا/ سه چالش کرونایی استان
از 28 شهرستان خوزستان 20 شهرستان قرمز هستند/ علائم جدید کرونا/ سه چالش کرونایی استان

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در آخرین بررسی های اپیدمیولوژیک و مطابق با تعریف از وضعیت بیماری وزارت بهداشت مشخص شد از 28 شهرستان خوزستان 20 شهرستان در وضعیت قرمز به لحاظ شیوع کرونا قرار دارد.

به گزارش کاوش، دکتر محمد علوی شامگاه شنبه ( 10 خردادماه) در برنامه ی تلویزیونی استانی ” سلامت خونه” اظهار کرد: در حال حاضر موارد ابتلا در استان بیش از حد انتظار است که از بعد از بازگشایی 31 فروردین سرعت شیوع ویروس افزایش یافت همچنین به دلیل تجمعات مردم قبل ازعید فطر مجدد افزایش آمار مبتلایان به کرونا را داشتیم که همچنان سیر فزاینده ای دارد، البته موارد بیماریابی و سرعت شناسایی مبتلایان بیشتر شده که منجر به افزایش موارد سرپایی شده است.

علائم جدید کرونا

وی با بیان اینکه شناخت بیماری و علائم آن از راه حل های تشخیص سریع بیماری است، افزود: اکثر بیماران مبتلا به کرونا بدون علائم هستند و اکنون علائم این بیماری متفاوت از ابتدای شیوع آن در چین است، در ابتدا علائم آن تنها تب، سرفه و تنگی نفس بود اما در حال حاضر گلودرد، دردعضلانی، سردرد، شکم درد، علائم گوارشی ( اسهال و استفراغ) و کاهش حس بویایی و چشایی از علائم جدید ابتلا به این ویروس است که دو مورد آخر در حد تنگی نفس مهم هستند.

در چه صورت بیمار بستری می شود؟

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه افراد در صورت بروز علائم خفیف باید به مراکز 16 ساعته مراجعه کنند، تصریح کرد: علائم متوسط بیماری تب، سرفه و تنگی نفس است. در صورتی که اکسیژن بدن بیمار بالاتر از ۹۳ درصد باشد نیازی به بستری شدن فرد مبتلا نیست اما اگر اکسیژن بدن فرد پایین تر از این عدد بود یعنی دچار کمبود اکسیژن است، همچنین گرفتن عکس از ریه در تشخیص شدت بیماری موثر است.

دلایل عدم تداوم تعطیلی ها

علوی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر علت عدم تداوم تعطیلی ها باتوجه به افزایش آمار بیان کرد: هر کاری که می کنیم مبتنی بر مستندات علمی جهان است. در برخورد با اپیدمی ها راهکارهای معین و مشخص  در دنیا وجود  دارد و استراتژی های مختلفی برای مقابله با اپیدمی در نظر گرفته می شود که شامل استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند که بسته به نوع مشکل اتخاذ استراتژی می کنیم واگر مساله حاد باشد تصمیم گیری هم بر اساس آن شرایط انجام می شود و سختگیری ها بیشتر می شود مانند روز 13 فروردین که تمام پارک ها، مراکز تجاری تعطیل و برخی محورها نیز محدود بودند.

وی ادامه داد: در برخی شرایط بازگشایی ها هدفمند بود البته ممکن است شرایطی پیش آید مانند اینکه بعد از بازگشایی اصناف و ادارات آمار در برخی مناطق افزایش یابد که متوجه می شویم در بازگشایی ها اشتباهی رخ داده و دوباره محدودیت ها را ایجاد می کنیم.

تمام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را انجام می دهیم

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: کادر درمان هم شامل مصوبه ی مرخصی به افراد بالای 60 سال، زنان باردار و شیردده و کسانیکه بیماری زمینه ای دارند، می شود و در صورت رعایت نکردن این مساله افراد می توانند به مراکز بهداشت اطلاع دهند.

علوی اضافه کرد: در ابتدا برخی معاونت ها معتقد بودند چون در شرایط خاصی قرار داریم کادر درمان شامل این مصوبه نمی شود اما وقتی قانونی اعمال می کنیم در درجه ی اول خود باید آن را رعایت کنیم و اکنون تمام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را انجام می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تشخیص ابتلا به کرونا وجود دارد تست های متفاوتی وجود دارد که درصد حساسیت آن ها متفاوت است و ما تست هایی که اعتماد بیشتری به آن داشته باشیم و از حساسیت بالایی برخوردار باشند را انجام می دهیم و در صورت علائمی مانند تنگی نفس ( درگیری ریوی بیمار) سی تی اسکن از ریه گرفته می شود که 91 درصد قابل اعتماد است.

چالش های کرونایی استان

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سه مساله از چالش های کرونا در خوزستان است؛ یک ساده انگاری مسئولین و مردم که فکر می کنند چون بازگشایی ها صورت گرفته کرونا تمام شده و شرایط عادی است که این طور نیست.

علوی ادامه داد: چالش بعدی این است که تحلیل درستی از وضعیت وجود ندارد، اگر مردم و مسئولین تحلیل درست داشته باشند به خطیر بودن وضعیت استان خوزستان توجه داشتند. سومین مورد اینکه درکی از خطر بودن نداریم اگر مردم متوجه بودن با چه بیماری روبه رو هستند و در صورت ابتلا چه بلایی به سر آن ها می آید در این شرایط نبودیم، مردم اطلاع در مورد بیماری دارند اما به آن باور ندارند برای همین رعایت نمی کنند.

وی افزود: راهکارهایی که ما باید برای مقابله با این ویروس انجام دهیم دادن آموزش های بهداشتی مانند فرهنگ استفاده از ماسک، بیماریابی و شناسایی هرچه سریعتر مبتلایان است.