ماجرای فیلم تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی چه بود؟/ از هجمه های وارده علیه دانشگاه علوم پزشکی نمی ترسیم/ دلیل اعلام آمار موارد قرنطینه ی خانگی در چند روز اخیر/ کاهش میانگین سنی مبتلایان به 46 سال/ قرنطینه ی خانگی برای جلوگیری از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها نیست
ماجرای فیلم تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی چه بود؟/ از هجمه های وارده علیه دانشگاه علوم پزشکی نمی ترسیم/ دلیل اعلام آمار موارد قرنطینه ی خانگی در چند روز اخیر/ کاهش میانگین سنی مبتلایان به 46 سال/ قرنطینه ی خانگی برای جلوگیری از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها نیست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از اینکه بیماریابی ما بیشتر شده و به تبع آمار مبتلایان افزایش یافته و هجمه به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی وارد می شود، نمی ترسیم زیرا هرچه بیماریابی افزایش یابد و افراد آلوده ی بدون علامت و دارای علائم خفیف زودتر شناسایی و قرنطینه ی خانگی شوند در یک بازه ی زمانی کمتری بیماری کنترل می شود.

دکتر علی احسان پور روز جمعه (دوم خردادماه) در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص آخرین جزئیات وضعیت کروناویروس در استان، ظرفیت تخت های بیمارستانی و دلایل کاهش میانگین سنی مبتلایان و افزایش موارد قرنطینه ی خانگی توضیحاتی ارائه کرد.

وی در رابطه با ظرفیت تخت های بیمارستانی اظهار کرد: در حوزه ی دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی  ۱۳۰۰ تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی اختصاص داده شده که از این تعداد در مجموعه ی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ( اهواز و شهرهای تابع) ۶۵۰ تخت عادی و ۱۳۱ تخت ویژه در بخش های آی سی یو در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازافزود: البته چندین بیمارستان دیگر نیز برای پذیرش بیماران کرونایی در اهواز تجهیز شده است، ظرفیت بیمارستان شهیدنیاکی حدود ۱۰۰تخت، طالقانی ۷۰ تخت، بیمارستان امیرالمومنین ۲۰۰ و فاطمه الزهرا 150 تخت بیمارستانی است.

دکتر احسان پور تصریح کرد: در بیمارستان های تحت حوزه ی دانشکده ی علوم پزشکی شوشتر ۱۰۶ تخت، بهبهان 40 تخت، آبادان 161 تخت و دانشگاه علوم پزشکی دزفول 118 تخت وجود دارد. به طور کلی ما تا ۱۳۰۰ تخت خالی برای بیماران کرونایی پیش بینی کرده ایم البته ظرفیت هایی دیگر وجود دارد که هنوز از آن ها استفاده نکرده ایم.

تکمیل ظرفیت بیمارستان ها موقتی است

وی در رابطه با فیلم منتشر شده در فضای مجازی در خصوص تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی شهرستان ماهشهر بیان کرد: این اتفاق موقتی است و در اهواز نیز ممکن است برای چند ساعت پیش آید و نمونه ی آن کلیپی بود که مدتی پیش از شلوغی بیمارستان رازی و در انتظار بودن بیماران کرونایی برای خالی شدن تخت منتشر شد که باید گفت ممکن است هر سه، چهار ساعت یکبار در بخش اورژانس یک مرتبه تجمع صورت گیرد و نیاز به تخت خالی افزایش پیدا کند   در این صورت  تخت از جاهای دیگر به بیمارستان مورد نظر منتقل می شود و یا به محض اینکه یک بیمارستان ظرفیت خالی داشته باشد بیماران را  به آن جا منتقل می کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش موارد بستری در استان خاطرنشان کرد: آمارها باید به صورت هفته ای مقایسه شوند نه روزانه که در صورت مقایسه ی هفتگی می توان گفت تعداد بیماران بستری شده ی ما به نسبت کاهش یافته و یا حداقل سرعت افزایش موارد بستری کنترل شده است.

دکتر احسان پور ادامه داد: در چند روز گذشته تعداد مبتلایان کرونا به ثبات رسیده و روند افزایشی نداشته و به نظر می رسد با این شرایط در آینده نیز شاهد افزایش آمار مبتلایان روزانه نخواهیم بود.

احتمال طغیان بیماری به دلیل عیدفطر

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش مجدد آمار مبتلایان و طغیان بیماری باتوجه به عیدفطر وجود دارد، گفت: این احتمال وجود دارد زیرا هر اقدامی که موجب ارتباط مردم با یکدیگر و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی شود موجب افزایش آمار مبتلایان می شود.

کاهش موارد مرگ و میر کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان کرد: علی رغم اینکه از ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش ابتلا در استان بودیم اما در تعداد موارد فوتی ثبات داشته ایم و حتی موارد فوتی کمتر نیز شده است، در گذشته میزان مرگ و میر ۱۱ درصد بود اما اکنون به حدود چهار درصد رسیده است که این از نتایج بیماریابی فعال است.

از هجمه های وارده علیه دانشگاه علوم پزشکی نمی ترسیم

احسان پور تصریح کرد: از اینکه بیماریابی ما بیشتر شده و به تبع آمار مبتلایان افزایش یافته و هجمه به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی وارد می شود، نمی ترسیم زیرا هرچه بیماریابی افزایش یابد و افراد آلوده ی بدون علامت و دارای علائم خفیف زودتر شناسایی و قرنطینه ی خانگی شوند در یک بازه ی زمانی کمتری بیماری کنترل می شود به دلیل اینکه مبتلایان افراد کمتری را آلوده می کنند که در این صورت از آن جایی که فرد آلوده زود شناسایی شده و حال عمومی خوبی دارد نیاز به بستری ندارد بنابراین تعداد موارد بستری کاهش می یابد.

کاهش میانگین سنی مبتلایان به 46 سال

وی اضافه کرد: افزایش بیماریابی و تسریع در قرنطینه کردن خانگی باعث شده تا تعداد بستری شدگان به نسبت آمار مبتلایان کم شود و شیب صعودی مبتلایان نیز کنترل شود همچنین به علت تقویت بیماریابی میانگین سنی مبتلایان کمتر شده در گذشته از افراد جوان بدون علامت تست گرفته نمی شد اما بعد از ۲۳ فروردین ماه و بازگشایی اصناف و رفع محدودی ها شناسایی افراد بدون علامت بیماری که در تماس با مبتلایان بودند بیشتر شد بنابراین میانگین سنی مبتلایان به ۴۶، ۴۷ سال رسیده است اما میانگین سنی فوت شدگان مانند زمان شیوع بیماری همان ۶۴ سال است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز باتوجه به اینکه از 24 اردیبهشت آمار مبتلایان به تفکیک موارد قرنطینه خانگی و بستری شده اعلام می شود در پاسخ به این سوال که آیا پیش از این تاریخ موارد قرنطینه خانگی جزو آمار محسوب می شدند یا خیر اظهار کرد: تعداد موارد قرنطینه ی خانگی به صورت کلی در آمار ذکر می شد اما از آن جایی که موارد قرنطینه ی خانگی کم بود و بیشتر مبتلایان بیماران بستری شده بودند به تفکیک اعلام نمی شد.

احسان پور در رابطه با دلیل اعلام آمار موارد قرنطینه ی خانگی در چند روز اخیر خاطرنشان کرد:  در چند روز اخیر آمار مبتلایان روزانه افزایش یافت که لازم بود توضیح دهیم افزایش آمار به چه علت است وچه تعداد موارد قرنطینه ی خانگی و بستری شده وجود دارد تا هیجان و نگرانی ناشی از بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کردیم چنین افزایش آماری داتشه باشیم و برای همین مراکز ۱۶ ساعته را تجهیز کردیم و تعداد آزمایشگاه ها را افزایش دادیم، تاکید کرد: در گذشته موارد سرپایی به نسبت آمار روزانه کم بود اما در حال حاضر بیشتر موارد تشخیصی ما سرپایی هستند و نیاز به بستری ندارند.

قرنطینه ی خانگی برای جلوگیری از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها نیست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اینکه عده ای از بیماران قرنطینه ی خانگی می شوند به دلیل جلوگیری از تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی نیست بلکه به این دلیل است که بیماران زود شناسایی شده اند بنابراین بدون علائم بیماری هستند و گاها فرد مبتلا از آلوده شدن خود اطلاع ندارد و ممکن است حتی تا آخر درمان نیز علائم پیدا نکند.