بازی در زمین کرونا+ گزارش تصویری
بازی در زمین کرونا+ گزارش تصویری

ازدحام جمعیت در ۲ دفتر پیشخوان دولت بسیار بیشتر از بانک ها است به نحوی که یکی از این دفاتر برای اینکه بتواند تا حدودی از ایجاد تجمع گسترده جلوگیری کند صندلی ها را بیرون از دفتر چیده است تا مردمی که نوبتشان به این زودی ها نمی شود بیرون منتظر بمانند.

زهرا رضاپور؛ کاوش: کرونا هر چه بود و هر چه کرد داستان متفاوتی را در خوزستان رقم زده است؛ نه به لحاظ نوع مبتلایان یا فوتی ها بلکه به دلیل تصمیم گیری هایی که در خصوص تعطیلی و باز بودن ادارات و کسب و کارها گرفته می شود. یک روز برای یک هفته اکثر استان را تعطیل می کنند و یک روز دیگر بعد از تعطیلی یک هفته ای در آستانه عید فطر می گویند ادارات و بانک ها برای 3 ساعت باز شوند و بعد برای چند روز دیگر استان تعطیل می شود.

با قرمز شدن وضعیت اکثر شهرهای خوزستان به لحاظ ابتلا به کرونا براساس مصوبه شورای تامین استان شامگاه دوشنبه ۲۹ اردیبهشت به جهت جلوگیری از گسترش شیوع کرونا اعلام شد که زمان فعالیت تمام ادارات، بانک ها و دستگاه های اجرایی در روز سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۹ الی ۱۲، ساعت کاری اصناف ضروری از ۹ تا ۲۲ و اصناف غیرضروری از ساعت ۹ تا ۲۱ است و مجددا از روز پنج شنبه اول خرداد بانک ها، ادارات و اصناف غیرضروری ۱۶ شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونا تعطیل هستند. همچنین در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ی هفته ی آتی نیز تمامی بانک ها، ادارات، سازمان ها و اصناف استان تعطیل اعلام شدند.

همین خبر کافی بود تا صبح روز بعد یعنی امروز بانک ها و دفاتر پیشخوان با حجم انبوهی از مراجعه کننده مواجه شوند. بطور کلی تعطیلی یک هفته ی اخیر بانک ها، زمان محدود فعالیت بانک ها در ۲ روز اعلام شده و تعطیلی چند روزه ی بانک ها از روز پنجشنبه تا دوشنبه ی هفته ی آتی باعث شد امروز ترافیک شدیدی در اکثر خیابان های اصلی و همچنین بانک های اهواز ایجاد شود و محدودیتی که به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا اعمال شد تا حدودی با شکست مواجه شود زیرا باتوجه به تجمع گسترده ی مردم و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بعید است چنین محدودیتی نتیجه بخش باشد‌.

بلوار جوادالائمه واقع در منطقه ی پادادشهر( پاداد از مناطق قرمز اهواز محسوب می شود) یکی از مناطقی است که گرچه روزهای گذشته با تعطیلی بانک ها و اصناف غیرضروری به نسبت خلوت بود اما امروز با فعالیت مجدد بانک ها رفت و آمد زیادی در آن صورت گرفت و خودروها نیز با ترافیکی سبک در حرکت بودند.

جمعیت به حدی در یکی از بانک های منطقه ی پادادشهر زیاد بود که عده ی زیادی به علت نبود صندلی در راهروی بانک تجمع کرده اند تا نوبتشان شود و حتی برخی نیز برای اینکه بتوانند فاصله گذاری را رعایت کنند خارج از بانک منتظر ایستاده اند.

یکی از کارمندان این بانک در گفت و گو با خبرنگار کاوش گفت: تا کنون کار بانکی ۱۰ تا ۱۵ درصد از مراجعه کنندگان امروز ضروری نبود و می توانستند به آینده موکول کنند.

وی افزود: به طور مثال متاسفانه امروز تعدادی از مردم برای بازگشایی حساب مراجعه کرده بودند که می توانستند این کار را بعد از عادی شدن اوضاع انجام دهند، البته تعدادی نیز کار ضروری داشتند.

کاهش ساعت کاری موجب ازدحام شده

این کارمند در رابطه با ساعات کاری بانک ها ( از ۹ تا ۱۲) که برای امروز و فردا اعلام شده اظهار کرد: از آن جایی که بانک ها در روزهای گذشته تعطیل بودند و قرار است چند روز آینده هم تعطیل باشند این زمان برای رسیدگی به امور بانکی کم است و باعث ترافیک کاری و تجمع مردم در بانک می شود برای همین بهتر بود فعالیت بانک ها از ساعت هفت صبح تا ۱۲ اعلام می شد‌.

یکی از مراجعه کننده های بانک عنوان کرد: به دلیل اینکه کار من در رابطه با وام بانکی و واجب بود مجبور شدم امروز به بانک مراجعه کنم، اگر امکانش بود بعد از تعطیلی ها انجام می دادم اما همین الان هم چندین کار بانکی انجام نشده دارم که بر روی هم تلنبار شده است.

وی افزود: سه ساعت زمان کمی است تا کارکنان بانک بتوانند کار این حجم از ارباب رجوع را انجام دهند و آن هایی که نوبتشان تا پایان ساعت کاری بانک نشده باشد باید بعد از اینکه خطر در شلوغی ماندن را به جان خریدن فردا دوباره به بانک مراجعه کنند.

وضعیت در بانک دیگر این منطقه به همین صورت بود و جمعیت زیادی از مردم برای اینکه بتوانند کارهای بانکی خود را در این مدت محدود انجام دهند منتظر بودند تا نوبتشان شود.

رییس شعبه ی این بانک به خبرنگار کاوش گفت: حجم کاری ما و میزان مراجعات مردم امروز و فردا بسیار فشرده است زیرا کاری که پیش از این در هشت ساعت انجام می دادیم اکنون در سه ساعت باید انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: تعطیلی یک هفته ی اخیر بانک ها باعث شده تا کارهای بانکی ضروری مردم انباشته شود که به تبع حجم کار ما هم افزایش پیدا کرده است.

این مسئول افزود: حداقل ۵۰ درصد از مراجعات امروز غیرضروری بود و مردم می توانستند آن ها را در وقت دیگری انجام دهند.

بورس موجب شلوغی دفاتر پیشخوان شده

ازدحام جمعیت در ۲ دفتر پیشخوان دولت این منطقه بسیار بیشتر از بانک ها است به نحوی که یکی از این دفاتر برای اینکه بتواند تا حدودی از ایجاد تجمع گسترده جلوگیری کند صندلی ها را بیرون از دفتر چیده است تا مردمی که نوبتشان به این زودی ها نمی شود بیرون منتظر بمانند.

یکی از متصدیان دفاتر پیشخوان گفت: کار عده ی کمی از مراجعه کنندگان در این شرایط ضروری است به طور مثال برخی برای تمدید اعتبار بیمه ی سلامت خود مراجعه کرده اند که کاری واجب است اما اغلب مردم کار ضروری ندارند، مثلا رهگذر هستند و وقتی می بینند که دفتر پیشخوان باز است برای اطلاع از هزینه ی قبض تلفن مراجعه می کنند.

وی افزود: به جهت اینکه این روزها مردم بیشتر خریدهای اینترنتی انجام می دهند و مرسولات پستی افزایش پیدا کرده است باجه ی پست یکی از شلوغ ترین باجه های دفاتر پیشخوان است‌.

این متصدی بیان کرد: بعد از تعطیلات فروردین ماه شمار متقاضیان ثبت نام بورس بسیار افزایش یافته است و همین باعث شده تا شمار زیادی از مراجعه کنندگان به دفاتر پیشخوان، برای کاری که لازم نیست در این شرایط انجام شود راهی این دفاتر شوند.

یکی از مراجعه کننده های این دفتر نیز در خصوص علت مراجعه ی خود گفت: ۲ سال است که در خواست کارت ملی هوشمند داده ام اما هنوز به دستم نرسیده و امروز هم برای همین کار آمده ام زیرا برای دریافت حقوق بازنشستگی کارت هوشمند از ما می خواهند.

به نظر می رسد کاهش ساعت کاری بانک ها و ادارات بعد از یک هفته تعطیل بودن آن ها و اعلام تعطیل شدن مجدد در روزهای آینده نه تنها موجب کنترل شیوع ویروس کرونا نمی شود بلکه با روانه شدن خیل عظیمی از مردم به سمت ادارات و بانک ها و ایجاد ازدحام، سرعت شیوع بیماری نیز افزایش می یابد بنابراین بهتر بود یا تعطیلی ها تداوم داشت و یا ساعات کاری کاهش پیدا نمی کرد تا با چنین تجمع وسیعی در بانک ها و ادارات به وجود نمی آمد.