این تعطیلی های ناقص جان را که نجات نمی دهد، هیچ؛ کرونای نان را هم باعث می شود
این تعطیلی های ناقص جان را که نجات نمی دهد، هیچ؛ کرونای نان را هم باعث می شود

دوگانگی ترسناکی در خوزستان شروع شده که نمی توان برای یکی دیگری را نادیده گرفت به ویژه آنکه نمی توان پیش بینی کرد این بلای نازل شده کی به پایان خواهد رسید و کی در استان کنترل می شود.

۱۶ شهرستان قرمز خوزستان برای مقابله و کنترل کرونا تعطیل شده است، تعطیلی هایی که از هفته قبل با تعداد شهرستان های کمتری شروع شده بود و به دلیل وخامت اوضاع در بیش از نیمی شهرستان های استان تمدید شده است و این احتمال وجود دارد که در جلسه بعدی ستاد مدیریت کنترل کرونا با قرمز شدن همه شهرستان ها رای بر تداوم تعطیلی ها در کل استان داده شود.

به گزارش کاوش اخبار؛ کرونا در روزهای اولیه و پیک که حساسیت روی آن بالا بود به خوزستان نیامد و حال که تب آن در کشور خوابیده و در سیر نزولی قرار گرفته است دست از سر استان بر نمی دارد و یک دوگانگی جان و نان راه انداخته است؛ تعطیل نکنند جان شهروندان در خطر است، تعطیل کنند در غیاب حمایت های اقتصادی از کسب و کارها و نیازمندان، کرونای نان راه انداخته اند.

دوگانگی ترسناکی در خوزستان شروع شده که نمی توان برای یکی دیگری را نادیده گرفت به ویژه آنکه نمی توان پیش بینی کرد این بلای نازل شده کی به پایان خواهد رسید و کی در استان کنترل می شود. مگر می شود بدون توجه به بحث اقتصادی و حتی معیشتی کرونا، استان را یک هفته در میان تعطیل کرد بدون آنکه حمایت هایی از نیازمندان و کسب و کارها کرد.

وقتی شرایط خوزستان قرمز شده و شرایط ویژه ای دارد و مقابله با این شرایط نیز تنها یک نسخه از جنس محدودیت و تعطیلی بازارها و فعالیت های اقتصادی دارد، باید متتاسب با این وضعیت حمایت هایی از کسب و کارهای همیشه تعطیل صورت بگیرد و فکری برای قشر ضعیف استان و کارگران روزمزد انجام شود تا از تبعات اقصتادی و اجتماعی این تعطیلات جلوگیری شود.

گسترش کرونا در استان قرمز شده اما وضعیت اقتصادی مردم از آن قرمز تر است و اگر همین شرایط تعطیلی های یک در میان بخواهد ادامه پیدا کند با گرانی های سرسام آوری که در بازار است معلوم نمی کند کسانی که از کرونا جان سالم به در برده اند از نداری هم جان سالم به در خواهند یا در آن گرفتار می شوند.

تعطیلی هایی که تنها در حد بخشنامه و دستورالعمل باقی می مانند و تنها بخشی که از آنها به درستی اجرایی می شود تعطیلی ادارات است و در سایر بخش ها از تعطیلی بخش خصوصی، بازارهای محلی تا برگزاری مراسمات و ترددهای بین شهری به قوت خود باقی است و حتی همان تعطیلی ادارات بدون منع عبور و مرور خود باعث گسترش مسافرت ها می شود.

تعطیلات بدون بازدهی که می شد یکبار برای همیشه آن را به صورت جدی و قرنطینه کامل در کل استان اجرایی کرد تا روند گسترش کرونا به کنترل در آید و شرایط به سمت عادی شدن و نزولی بودن کرونا پیش برود، می شد همین تعطیلاتی که از هفته قبل شروع شده را با توجه به تعطیلات رسمی عید فطر ادامه دار کرد و با اجرایی کردن قوانین سفت و سخت و بیماریابی، کرونا را به زانو در آورد و زندگی عادی با کرونای حداقلی را به استان برگرداند.

یک مساله دیگر که در ستاد کرونای خوزستان فراموش شده و به آن بهایی داده نشد انجام کارهای فرهنگی و تبلیغاتی منسجم برای آگاهی بخشی خطرات کرونا و روشن کردن مردم است تا به عنوان بازیگران اصلی مقابله با کرونا همکاری لازم را داشته باشند. گویا متولیان اجتماعی و فرهنگی استان، هیچ وظیفه ای در قبال کرونا ندارند که با آمدن آن به خواب فرو رفته اند.