سرپرست دانشگاه جندی شاپور: روزانه ۹۰۰ تست کرونا در خوزستان انجام می شود/ نگران حاشیه شهرها هستیم
سرپرست دانشگاه جندی شاپور: روزانه ۹۰۰ تست کرونا در خوزستان انجام می شود/ نگران حاشیه شهرها هستیم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روزانه ۹۰۰ تست تشخیص کرونا در استان خوزستان انجام می شود.

دکتر فرهاد ابول نژادیان پنجشنبه شب از برخی بی توجهی های صورت گرفته از سوی شهروندان در رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و همچنین پروتکلهای بهداشتی وضع شده ویژه اصناف استان انتقاد کرد.

وی اظهارداشت: از مردم درخواست می‌کنیم که به‌خاطر حفظ جان خود و عزیزانشان و همچنین حال پزشکان و پرستارانی که ساعت‌ها در این روزهای ماه مبارک رمضان با وجود تعرق بسیار شدید در تلاش برای بهبودی حال مبتلایان هستند، اصول بهداشتی و خود مراقبتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: تنها در صورتی که مردم با ما همکاری کنند می‌توانیم از این وضعیت با سربلندی خارج شویم.

تعداد تست‌های کرونا در خوزستان روبه افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تعداد تست‌های تشخیص کرونا در استان رو به افزایش است، گفت: در هر شبانه روز بالغ بر ۹۰۰ تست انجام می‌شود و از هفته آینده انجام تست‌های تشخیص کرونا به یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این تست‌ها به صورت تدریجی افزایشی شدند، گفت: از اوایل اردیبهشت ماه وارد یک پیک جدید شده‌ایم و نمودار مبتلایان در خوزستان سیر صعودی پیدا کرد.

ابول‌نژادیان خاطرنشان‌کرد: این درحالی است که تعداد زیادی از نمونه‌های کرونایی به صورت سرپایی و اتفاقی شناسایی می‌شوند.

بیماران به سرعت در حال قرنطینه هستند

دبیر ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به صورت فعالانه و با سرعت در حال قرنطینه هستند، گفت: برای اینکه این افراد، بیماری خود را به دیگران منتقل نکنند و خود آنها نیز زودتر درمان شوند، فرآیند قرنطینه با سرعت انجام می‌شود.

وی تاکیدکرد: تاکنون تخت‌های بیمارستان در استان مدیریت شده و نظام انضباطی که در بخش‌های بیمارستانی و ارائه خدمات وجود دارد تحت کنترل است.

ابول‌نژادیان یادآور شد: بعد از ۲۳ فروردین که فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کمرنگ‌تر شد و مردم حالت عادی زندگی را در پیش گرفتند، متاسفانه در استان و بخصوص کلانشهر اهواز آمار مبتلایان به کووید۱۹ افزایش یافت.

نگران حاشیه شهرها هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه عمده گرفتاری‌ها و نگرانی‌های ما در حاشیه شهر اهواز است، افزود: ساکنان این مناطق از نظر معیشتی و اقتصادی دچار مسائل و مشکلاتی هستند که به همین دلیل رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را کمتر انجام می‌دهند.

وی ادامه‌داد: اما در مجموع ، می‌توان گفت که مردم تا حدود زیادی حساست‌های خود نسبت به بحران پیش آمده را از دست داده‌اند.

ابول‌نژادیان تصریح‌کرد: ۶۷ درصد مشاغل و اصناف در سامانه سلامت تعهدنامه امضا کردند تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما آنچه در عمل می‌بینیم، خیلی نشان دهنده این موضوع نیست.

موفقیت خوزستان در زمینه کاهش مرگ و میرها

دبیر ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان عملکرد استان در زمینه کاهش مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس را موفقیت آمیز خواند و افزود: اما همچنان بخش عمده‌ای از افزایش ابتلا به این بیماری، به‌دلیل رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم است.

وی اضافه‌کرد: مردم نباید به جز موارد ضروری از منازل خود خارج شوند و تاجایی که می‌توانند باید به مدیریت این بیماری در سطح جامعه کمک کنند.

برخی فرآیندهای بیمارستانی برای بیماران سخت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اظهارات یک خبرنگار بستری شده در بیمارستان رازی اهواز مبنی بر نحوه رسیدگی پزشکان و پرستاران، گفت: وقتی یک بیمار به آی سی یو منتقل می‌شود، سختی‌های خاص را باید تحمل کند.

وی ادامه داد: برخی فرآیندهای بیمارستانی برای بیماران سخت و غیرقابل تحمل است که به عنوان مثال برای خبرنگار بستری شده، باید ماسک خاصی استفاده می‌شد تا با فشار بالای اکسیژن به این بیمار خدمات ارائه شود.

ابول‌نژادیان خاطرنشان‌کرد: در خصوص این بیمار، بررسی‌های لازم صورت گرفت و مشخص شد که روال طبیعی بیمارستانی انجام شده و جای نگرانی نیست.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز موارد ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان در یک هفته اخیر روند افزایشی داشته که افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در افزایش این آمار نقش موثری داشته است.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

منبع: ایرنا