میزان بهبودیافتگان کرونا در ایران یک رکورد ناب بین‌المللی است
میزان بهبودیافتگان کرونا در ایران یک رکورد ناب بین‌المللی است

وزیر بهداشت با اشاره به نشست خود از طریق ویدئوکنفرانس با تمام وزرای بهداشت کشورهای دنیا و با مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: میزان بهبودیافتگان کرونا در ایران یک رکورد ناب بین‌المللی است.

دکتر سعید نمکی پس از برگزاری نشست مجازی با وزرای بهداشت کشورهای جهان از طریق ویدیوکنفرانس اظهار کرد: از هر 6 منطقه سازمان جهانی بهداشت، یک کشور برگزیده انتخاب شده بود تا تجربیات خودش را برای جهانیان بازگو کند و خوشبختانه از بین کشورهای شرق مدیترانه، جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات خود به دنیا، انتخاب شده بود.

وی افزود: برای من به‌عنوان یک سرباز کوچک جمهوری اسلامی ایران، اوج سعادت است که به‌هنگام شیوع ویروس کرونا و وقتی کشورم در اوج تحری‌ ‌ها قرار داشت و منابع نیز محدود بود، دل‌های پر از مهربانی، دست‌هایی پر از همت و روح‌های پر از غیرت پزشکان و پرستاران و بهورزان و مراقبان سلامت را دراختیار داشتیم، همچنین همدلی و مهربانی مردم، تدبیر و دلسوزی رهبران و مشارکت‌های بین‌بخشی و نیز وفاق ملی باعث اطمینان خاطر ما شد.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری نشست مجازی با وزرای بهداشت کشورهای جهان، تأکید کرد: در این نشست اعلام کردیم که موارد فوت روزانه ناشی از کرونا را در ایران در طول سه هفته، یک‌سوم و موارد جدید ابتلای روزانه را 40 درصد کاهش دادیم و این افتخار بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت تحریم در عرصه بین‌المللی بود و این دستاورد بزرگ را تبریک می‌گویم و امیدوارم که با همدلی، وفاق، رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی این راه را با سرعت ادامه دهیم و یک رکورد تاریخی را در عرصه بین‌المللی رقم زنیم.

دکتر نمکی افزود: نخستین مرحله‌ای که در نشست امروز بیان کردیم، آمادگی ما برای پذیرش بیماران بود. اعلام کردیم که در کل کشور حتی یک مورد از بیماران هم در بیرون از بیمارستان‌ها، سرگردان نداشتیم. خوشبختانه از همان روزهای نخستین، تست‌های کرونا را فراهم و مدیریت بیماران را با اصول صحیح، هدایت کرده بودیم و هیچ گروه سنی را بدون رسیدگی نداشتیم، حتی یک مورد غیرکرونایی اورژانسی در کشور هم بلاتکلیف نماند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این مدت، تمام بیماران دیالیزی، بیماران قلبی و بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را کنار بیماران مبتلا به کووید19 تحت درمان قرار دادیم.

وی با ابراز اینکه “میزان بهبودیافتگان ما یک رکورد ناب بین‌المللی است”، تصریح کرد: این موضوع جای افتخار دارد و به پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستانها تبریک می‌گویم که با ایثار و فداکاری توانستند این حرکت بزرگ را مدیریت کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز برای دنیا تجربه بزرگ غربالگری را تشریح کردیم. درست است که در سطح تحول نظام سلامت توانستیم تخت‌های بیمارستانی و بخش‌های ویژه را توسعه دهیم اما امروز با توسعه این زیرساخت‌ها، میزان تخت بیمارستانی به‌ازای هر هزار نفر جمعیت، 1.6 است، در حالی که این شاخص در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بین 5 تا 6 برابر ما است و میزان پرستار به‌ازای هر یک تخت بیمارستانی در کشورهای اروپایی در بدترین وضعیت، حدود دو تا سه برابر ایران است.

دکتر نمکی تصریح کرد: آنچه ما را از مهلکه بیرون آورد، اولاً ایثار، فداکاری، گذشت، مهربانی، همکاری بین‌بخشی و گسترده و درک و فهم و همراهی مردم بود، اما موضوع دیگری که ما را از این بحران نجات داد، این بود که ورودی بیماران به بیمارستان‌ها و سربار بیمارستانی را کاهش و اجازه دادیم پزشکان و پرستاران، کمی نفس بکشند، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و غربالگری نیز طرح گسترده‌ای بود که اجرا شد.

وی گفت: مبنای این طرح، پرونده الکترونیک سلامت بود که به‌عنوان یک ریل‌گذاری در اوایل ورودم به وزارت بهداشت، به‌عنوان یک تکلیف قانونی به‌جای‌مانده، آن را اجرا کردیم. برای 80 میلیون ایرانی توانستیم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهیم و این ریل‌گذاری به ما کمک کرد تا بیش از 70 میلیون نفر را در این طرح ملی از طریق سامانه 4030 و خوداظهاری در سامانه salamat.gov.ir رصد و شناسایی کنیم و در مراحل اولیه آنها را ایزوله و افرادی را که با آنها در تماس بوده‌اند شناسایی کنیم و بار بیمارستانها را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، اقدام بزرگی بوده که هیچ کشوری در چنین سطحی آن را اجرا نکرده است. 71 میلیون نفر از جمعیت بیش از 83 میلیونی کشور با به‌کارگرفتن بخش بهداشت و پیشگیری، غربالگری شدند. از بهورزان، مراقبین سلامت، ماماها و کادر بهداشتی که در مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت فعالیت داشتند، به‌عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل کنار سایر دستگاه‌ها و سازمان بسیج در کمک به نظام سلامت استفاده کردیم و این تجربه بزرگ تاریخی را خلق کردیم که در تاریخ این کشور، خواهد ماند.

دکتر نمکی اضافه کرد: امیدواریم که هیچ زمانی در تهران زلزله‌ای رخ ندهد، اما همیشه به همکارانم می‌گویم که همان‌گونه که برخی معتقدند هر 130 تا 140 سال ممکن است یک بار زلزله در تهران رخ دهد، یک پاندمی و همه‌گیری جهانی مانند کووید19 نیز ممکن است هر 150 سال یک بار رخ دهد و خلق این همه حماسه در این دوره در تاریخ ایران، جاودانه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این نشست از سازمان جهانی بهداشت خواستیم به کشورهای زورگو فشار وارد کنند و تحریم‌های ظالمانه از دوش مردم ایران برداشته شود و کاری کنند که به کشورهای ضعیف، فشار کمتری وارد شود و زیرساخت‌های نظام سلامت بر اثر تبعیض در جهان کمتر آسیب ببیند و این کشورها بتوانند با مراقبت ویژه، دوران پس از کرونا را برای جلوگیری و پیشگیری از نظام‌های اقتصادی جوامع مختلف، بگذرانند گرچه امروز اقتصاد همه کشورهای جهان در این شرایط آسیب می‌بینند، اما در کشورهای نسبتاً ضعیف، قبل از نظام اقتصادی، اقتصاد خانواده و خانوار دچار آسیب می‌شود به همین دلیل دریافتن خانواده‌ها و جلوگیری از آسیب‌پذیری آنها بسیار مهم است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: امروز برای کشورهای جهان از طرح فاصله‌گذاری هوشمند در ایران نکاتی را بیان کردیم و گفتیم که باید بتوانیم برای جلوگیری از فشار به خانواده‌ها و کسبه کم‌بضاعت، با پروتکل‌های سخت و سختگیرانه کسب‌وکارها را به رونق برگردانیم. گفتیم که در ایران، پروتکل‌های بهداشتی در سامانه‌ای برای استفاده همه کسب‌وکارها و عموم مردم قرار گرفته است.

دکتر نمکی همچنین یادآور شد: اگر این دستاوردها را در کشور داشته‌ایم، به‌جز با همراهی، همدلی، رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری هوشمند و اجتماعی، تلاش بی‌وقفه نیروهای بهداشتی و درمانی از اولین خط مقدم یعنی خانه‌های بهداشت تا بیمارستانهای تخصصی و فوق‌تخصصی به‌دست نیامده است. اگر خدای ناکرده مردم از این دستاوردها مغرور شوند و فراموش کنند که ما هنوز در نیمه راه هستیم، ممکن است گل‌های سهمگینی وارد دروازه سلامت شود و ما مغلوب و مقهور در گوشه‌ای از جهان، سرافکنده بمانیم.

وی در پایان تأکید کرد: از مردم تقاضا دارم که برای حفظ دستاوردهای ارزشمند به‌دست‌آمده، همراهی، همدلی، وفاق و رعایت اصول را فراموش نکنند تا دستاوردهای افتخارآفرین به یک سرافکندگی بین‌المللی، تبدیل نشود.

پیشاپیش ماه مبارک رمضان را به همه تبریک می‌گویم و امیدوارم در این ماه مبارک، در مناجات سحر و افطار، مدافعان سلامت را فراموش نکنید و برای روح بلند همه شهدای عرصه سلامت، دعا کنید.

منبع: تسنیم