اتحادیه اروپا خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها از جمله ایران شد
اتحادیه اروپا خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها از جمله ایران شد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار به تعلیق درآمدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر کشورهایی از جمله ایران در پی شیوع ویروس کرونای جدید شدند.

اتحادیه اروپا روز جمعه از اجرای برخی معافیت‌های بشردوستانه حمایت کرد تا تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر کشورهایی همچون کوبا، ونزوئلا و ایران به تعلیق در آمده و این کشورها بتوانند در یک فوریت بهداشتی به تجهیزات پزشکی ضروری دست پیدا کنند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی که از راه دور برگزار شد، آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه اسپانیا گفت که این موضوع میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک کنفرانس ویدیویی که روز جمعه برگزار شد مورد بحث قرار گرفته و بر سر آن توافق شده است.

گونزالس خاطرنشان کرد که تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا بر کشورهای دیگر «همواره یک ماده قانونی حقوق بشری یا استثنا» دارند که به واسطه آن‌ها تحریم‌ها در مواجهه با یک فوریت حقوق بشری مانند شیوع ویروس ویروس کرونای جدید، به تعلیق در می‌آیند.

با پیش‌روی این بیماری همه‌گیر، وزرای اتحادیه اروپا از درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر «ایجاد سازوکارهای موارد استثنایی حقوق بشری برای دست یافتن کشورهای تحت تحریم به تجهیزات ضروری پزشکی » حمایت کردند.

منبع: ایسنا