قرنطینه خانگی با جیب خالی جلو نمی رود
قرنطینه خانگی با جیب خالی جلو نمی رود

با وجود ضرروی بودن ایجاد محدودیت ها یک روی دیگر قرنطینه خانگی و محدویت برای‌ کسب و کارها؛ مردمی هستند که شغل خود را چند وقتی است که از دست داده اند و از عهده مخارج زندگی و پرداخت هزینه های کسب و کاری که تعطیل شده است نمی توانند بر بیایند.

محدودیت های اعمال شده برای مقابله با کرونا یک هفته دیگه تمدید شد و حتی رئیس جمهور گفته که ممکن است کرونا یک ماه یا تا یک سال آینده بماند، حتی متخصصان امر در دیگر کشورها نیز پیش بینی از زمان پایان ویروس ندارند و هنوز تنها راه مقابله را، اعمال محدودیت های شدید و قرنطینه معرفی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ هر گونه عادی سازی شرایط می تواند سرعت گسترش کرونا را بیشتر کند به نحوی که حتی مراکز درمانی به علت شدت مبتلایان و کمبود تجهیزات پزشکی و کادر درمانی زمین گیر شوند و تعداد مبتلایان و مرگ و میر که در حال حاضر نیز رقم قابل توجه و افزایشی است بیشتر شود.

با وجود ضرروی بودن ایجاد محدودیت ها یک روی دیگر قرنطینه خانگی و محدویت برای‌ کسب و کارها؛ مردمی هستند که شغل خود را چند وقتی است که از دست داده اند و از عهده مخارج زندگی و پرداخت هزینه های کسب و کاری که تعطیل شده است نمی توانند بر بیایند.

مکمل اعمال محدویت برای مقابله با کرونا انجام اقدامات حمایتی از قشر ضعیف و نیازمند و کسب و کارهایی است که به دلیل کرونا خانه نشین شده اند تا فشار کمتری را از این ناحیه تحمل کنند و تبعات اقتصادی و اجتماعی این ویروس برای آنها به حداقل برسد. اقدامات حمایتی که تاکنون به آن چندان پرداخته نشده و بیشتر ترجیح داده اند که بگویند در خانه بمانید اما نگویند هزینه های زندگی را از کجا بیاورید.

تاکنون از چند طرح حمایتی صحبت شده که هر کدام قابل بحث است. گفته اند که سه ماه اقساط وام به تعویق خواهد افتاد و پس از دوره بازپرداخت وام این اقساط را پرداخت کنند که اگر بانک ها هم در نهایت آن را اجرایی کنند شامل همه وام ها نمی شود و تنها وام های چند کسب و کار و قرض الحسنه را شامل می شود.

این در حالی است که اگر یک آمار گیری کنند مشخص می شود که اکثریت مردم که امروز کسب و کارهای آنها نیز تعطیل شده وام های متعارف با سودهای بالا را که بانک ها پرداخت می‌کنند گرفته اند و از عهده پرداخت آنها در این شرایط بر نخواهند آمد. حتی اگر این سه ماه بانک ها درخواستی برای پرداخت این نوع وام ها نکنند در پایان این مهلت، هم سود آن را می گیرند هم به یکباره خواهان پرداخت همه اقساط خواهند شد و با مسدود کردن حساب ها به مردم فشار خواهند آورد.

گفته اند که قبوض آب، برق، گاز و تلفن را با سه ماه تاخیر پرداخت کنید اما در این مورد هم نگفته اند کسانی که در این مدت درآمدی نداشته اند و تنها مصرف کننده بوده اند چگونه در پایان سه ماه این قبوض را پرداخت کنند در حالی که می توانستند در این مدت کرونایی این موارد را رایگان اعلام کنند.

یک بسته نقدی معیشتی کرونایی هم در نظر گرفته اند که بر طبق آن ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به نیم دهک پایین جامعه که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را شامل می شود پرداخت کنند. اولا اینکه این ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان با این هزینه های سرسام آور اقتصادی کجای هزینه ها را پر می کند و فارغ از اجاره بهای منزل یا محل کار، چند قلم جنس می توان با آن خرید، ثانیا آیا در کشور ما تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیازمند دارد و آیا تنها زندگی این رقم افردا از کرونا متاثر شده و دیگران به حمایت نیازی ندارند.

البته از اعطای کارت اعتباری یک تا دو میلیونی به اقشار آسیب دیده از کرونا با بازپرداخت ۲۷ ماهه از محل یارانه و کمک هزینه معیشتی نیز صحبت شده که هنوز وارد ساز و کار اجرایی نشده است.

برای مقابله با کرونا یا باید به اعمال محدودیت های شدید ادامه دهیم تا با منع گسترش کرونا و وقتی که می خریم مراکز درمانی را تجهیز کنیم و تخت خالی برای درمان بیماران داشته باشیم تا شاید در این مدت؛ درمانی برای کنترل این بیماری پیدا شود که لازمه تداوم این سیاست اجرایی کردن طرح های حمایتی اقتصادی از مردم است. یا باید برای فرار از‌ حمایت های اقتصادی، به عادی سازی شرایط بپردازیم تا مردم به محل کار خود برگردند و با کرونا سر و کله بزنند.

این تصمیم گیران و متولیان امر هستند که باید انتخاب کنند کدام سیاست ها را برای مقابله با کرونا در پیش خواهند گرفت؛ آیا حاضر می شوند به صورت جدی بسته های اقتصادی حمایتی را در نظر بگیرند یا تنها خواهند گفت در خانه بمانید و اگر کسی هم از روی ناچاری برای مخارج زندگی به خیابان آمد بگویند مردم همراهی نکردند و مقصر گسترش این ویروس هستند و از زیر بار مسئولیت بدینگونه شانه خالی کنند.