ممنوعیت خروج خوزستانی‌ها از محله‌ها در ۱۳ فروردین
ممنوعیت خروج خوزستانی‌ها از محله‌ها در ۱۳ فروردین

استاندار خوزستان گفت: امسال ۱۳ بدر نداریم و باید از خروجی محله ها درون شهرها ممانعت و پیشگیری به عمل آیند و همه پارک ها و تفرجگاه ها تعطیل شوند.

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان نخستین نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در سال جدید روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه در محل استانداری به ریاست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برگزار شد.

استاندار خوزستان در این نشست گفت: بیماری کرونا در چین ظرف یک ماه سه هزار نفر را به کام مرگ برد؛ امروز روزانه سه هزار نفر از بین می‌رود و آمار مبتلایان از مرز ۶۵۰ هزار نفر فراتر رفته است و روزانه ۱۰۰ هزار نفر به آمار مبتلایان اضافه می شود.

شریعتی افزود: این شرایط اهمیت و سختی کار را نشان می دهد و لازم است به صورت جدی ایستادگی کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر در استان خوزستان ضریب ابتلا پایین آمده است نباید موجب حساسیت‌زدایی مسئولان شود و تصور کنیم که چون در خوزستان شدت و حدت وضعیت مانند دیگر استانها نیست حساسیت مان کم شود چرا که یک غفلت موجب هدر رفتن همه زحمات می شود.

شریعتی تصریح کرد: اگر خدای ناکرده ۶۰ درصد جمعیت خوزستان مبتلا شود حدود ۳ میلیون نفر می شود و اگر ۲۰ درصد از این افراد نیاز به بستری شدن داشته باشند این رقم به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد و حتی در صورتی که این تعداد در طول دوسال مبتلا شوند امکانات بیمارستانی در هیچ جای دنیا به این میزان جوابگو نخواهد بود بنابراین اصل بر پیشگیری است.

استاندار خوزستان بیان کرد: در صورتی که تلفات بالا بروز کند تبعات اجتماعی سنگین به همراه خواهد داشت و روند اداره استان در آن صورت امکان پذیر نخواهد بود.

شریعتی گفت: این اپیدمی یک آزمون برای همه ماست که نشان دهد تا چه حد متناسب با شرایط روز میتوانیم خود را تطبیق دهیم و مدیریت کنیم و همچنین مردم هم تا چه حد می تواند شیوه زندگی خود را متناسب با شرایط تطبیق دهند.

استاندار خوزستان ادامه داد: اگر مدیریت کنیم شیب را کند خواهیم کرد در غیر این صورت گرفتاری های بزرگی بروز خواهد کرد.

شریعتی گفت: در مواردی که سررشته نداریم لازم است به اهل کار و متخصصین آن حوزه رجوع کنیم؛ طرح فاصله گذاری اجتماعی که در ستاد ملی تصویب و ابلاغ شد و شروع به اجرا شد از موارد اصلی است که سرایت و پیشگیری را کنترل می‌کند و باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

شریعتی تصریح کرد: ورودی های استان از ۲۸ اسفندماه تا امروز ۸۱ درصد کاهش یافته که با توجه به اینکه سال گذشته به دلیل مشکلات سیل کاهش مسافرت داشتیم رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد کنترلها خوب بوده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: اما در سفرهای بین شهری درون استان کاهش در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است و این نشان می دهد سفرها و دید و بازدید ها آن طور که مدنظر ما بوده کاهش نیافته و باید این وضعیت را مورد توجه قرار دهیم و اقدامات خود را سختگیرانه تر کنیم.

شریعتی عنوان کرد: مسئولان همه شهرها موظف هستند که از ورود به شهرها جلوگیری و ممانعت نمایند.

استاندار خوزستان اظهار داشت: چند شهر وضعیت قرمز داشتیم از جمله اندیمشک، شوشتر، شادگان و آبادان که در شورای تامین استان تمهیدات مهمی برای کنترل شرایط اتخاذ کردیم.

وی تاکید کرد: همه ورودی ها و خروجی های شهر ها کنترل شود و مسافری نیز به خروج ملزم شوند و هیچ فرد غیر ساکنین باید وارد شهر ها شود.

استاندار خوزستان گفت: مراسم فاتحه و عزاداری که بعضاً در برخی شهرها برگزار می شود باید جلوگیری شود همچنین بازار ها تعطیل شوند و حضور کارمندان یک پنجم و به‌صورت اضطرار باشد اما مدیران در محل خدمت حتما باید به صورت کامل حضور داشته باشند و در دسترس باشند.

وی با بیان اینکه مراکزی همچون قهوه‌خانه‌ها، بازارچه های متراکم و مراکز عرضه قلیان حتماً باید تعطیل شوند، ادامه داد: امسال ۱۳ بدر نداریم و باید از خروجی محله ها درون شهر ها ممانعت و پیشگیری به عمل آیند و همه پارک ها و تفرجگاه ها بسته باشند و از هم اکنون تقسیم کار انجام شود تا ممانعت ها شکل گیرد و در صورت کوتاهی هیچ عذری هم پذیرفته نخواهد بود همچنین پروژه های پیمانکاری نیز جز موارد ضروری تا ۱۰ روز آینده تعطیل شود.

شریعتی تاکید کرد: ستادهای شهرستانی هفته ای دو بار تشکیل شود و در صورت لزوم نیز به صورت روزانه تشکیل شود و گزارش صورت جلسات نیز به اداره کل امور اجتماعی استانداری ارسال شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در زمینه سلامتی و جان مردم با هیچکس مماشات و تعارفی نداریم و باید در حفظ جان انسانها همت و تلاش کنیم.

استاندار خوزستان گفت: آمار روزانه مبتلایان کاملاً مشخص بوده و نشان دهنده عملکرد ما است و عملکرد ما به هیچ عنوان جای پنهان کردن ندارد؛ این کنترل ها و سختی ها برای سلامتی مردم است و طرح فاصله گذاری اجتماعی تا بیستم ادامه خواهد داشت و تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.