جمعی از بانوان کارآفرین و صنعتگر خوزستان به مناسبت روز زن، در نشستی با حضور تعدادی از مدیران و مسئولان خوزستان در شرکت شهرک صنعتی استان، دغدغه‌های خود را بیان کردند.

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در این نشست اظهار کرد: شرایط کنونی کشور در بخش اقتصادی و اشتغال به دلیل وجود تحریم و فشارهایی که وجود دارد مناسب نیست.

سید نوراله حسن زاده افزود: رتبه خوزستان در سال ۸۶در بحث امنیت سرمایه گذاری ۲۶بود که اکنون این رتبه با ۱۰پله صعود در جایگاه ۱۶کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به همکاری نکردن بسیاری از بانک ها در کمک به کارآفرینان ادامه داد: بانوان کارآفرین زیادی در خوزستان با علاقمندی خواستار راه اندازی یک حرفه و یا صنعت هستند اما متاسفانه بانک ها در کمک به کارآفرینان بسیار ضعیف کار می کنند.

حسن زاده ادامه داد: تعدادی از بانک‌ها به عنوان بانک عامل برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید و کارآفرینان تعیین شده‌اند اما متاسفانه برخی از این بانک ها همکاری لازم را با کارآفرینان ندارند و باید تعدادی از بانک‌های از فهرست بانک عامل خارج شوند.

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: اگر امروز بانوان در عرصه های مختلف کارآفرینی و اشتغال فعال هستند نشان دهنده ارتقای جایگاه زنان در کشور است.

اخلاق محمدیان ادامه داد: بانوان زیادی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و صنعتی در حال فعالیت هستند و هیچگونه محدودیتی برای کار آنها وجود ندارد.

وی گفت: شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در بخش‌های مختلف در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان ۶۰فقره قرارداد با کارآفرینان خانم منعقد کرده است.

وی با اشاره به اشتغال بانوان زیادی در شهرک های صنعتی خوزستان افزود: شهرک های صنعتی به دلیل قوانینی که وجود دارد باید از حوزه شهری خارج باشند به همین دلیل بیشتر شهرک ها از جاده و شهر فاصله دارند و بانوان در این مورد با مشکلاتی روبه رو هستند.

محمدیان با اشاره به مطالبه بیشتر بانوان شاغل در شهرک های صنعتی در خصوص ایجاد مهد کودک در فضای شهرک ها ادامه داد: شهرک های صنعتی امکان راه اندازی مهد کودک در محدوده شهرک ها را ندارند اما در صورتی که سرمایه گذار برای راه اندازی مهد کودک در شهرک های صنعتی اعلام آمادگی کند شرکت شهرک های صنعتی امکان تحویل زمین را دارد.

در ادامه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم بانوان در اقتصاد بیان کرد: اکنون کشور به دلیل تحریم و فشار اقتصادی با مشکلاتی روبه رو است و بانوان در حوزه اقتصاد می توانند بسیار کمک کنند.

سیده فرانک موسوی ادامه داد: امروز بانوان جایگاه اجتماعی خوبی دارند اما انتظار می رود که سهم بیشتری در مشارکت اقتصادی در خوزستان به این قشر داده شود.

وی گفت: تلاش داریم در خوزستان سند ارتقای جایگاه بانوان در حوزه اقتصاد را تدوین کنیم و اعتبار مورد نیاز به این بخش نیز مشخص خواهد شد.

موسوی افزود: باید بستر فعالیت بانوان در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی فراهم شود تا راه برای پیشرفت آنها هموار شود.

همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: تلاش داریم که سامانه کارا (سامانه ارایه طرح سرمایه گذار و کارآفرین برای دریافت تسهیلات) تا سال آینده باز شود تا کارآفرینان طرح های خود را در این سامانه برای دریافت تسهیلات ارایه دهند.اکنون این سامانه بسته است.

ارسلان غمگین ادامه داد: یک کارآفرین واقعی باید خلاق و ایده پرداز باشد و توانایی حل مشکلات خود را داشته باشد.

وی گفت: کارآفرینان باید پیش از راه اندازی یک کسب و کار با قوانین کار و بیمه آشنا شوند تا با مشکلی در این زمینه روبه رو نشوند.

غمگین ادامه داد: متاسفانه بانک‌ها همکاری لازم را با کارآفرینان برای ایجاد اشتغال ندارند.

وی بیان کرد: کارآفرینان و سرمایه گذاران، دستگاه ها و متولیان حوزه کسب و کار در خوزستان را نقد سازنده کنند تا شرایط برای عملکرد بهتر آنها فراهم شود.

گفتنی است ۲۶ بهمن ماه سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز زن نامگذاری شده است که به مدت یک هفته برنامه ها و نشست های مختلفی با بانوان در استان برگزار خواهد شد.