انتخاباتی برای گمنام ها و بی برنامه ها
انتخاباتی برای گمنام ها و بی برنامه ها

با وجود یک هفته مانده به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات کماکان همان سردی و یخ زدگی بر فضای انتخابات حاکم است و گویا یکی از بلاتکلیف ترین انتخابات کشور در حال شکل گیری است.

به گزارش کاوش؛ تکلیف اصلاح طلبان و نیروهای شناخته شده این جناح با رد صلاحیت های صورت گرفته که مشخص است، از احزاب و شورای سیاستگذاری این جناح در خوزستان نیز اخبار چندانی در دسترس نیست که چه برنامه ای خواهند داشت و آیا می خواهند لیست بدهند یا می خواهند حمایت از کاندید ها را آنگونه که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پیشنهاد داده به خود احزاب واگذار کنند یا خیر.

این حزب سکوت خبری را در پیش گرفته و این در حالی است که این سکوت یک استراتژی نیست و از شنیده ها چنین بر می آید که سکوت آنها به این دلیل است که نمی دانند باید چیکار کنند و نداشتن برنامه است. شاید هنوز هم چشم انتظار هستند تا شورای نگبهان لیست نهایی را منتشر کند و در تایید صلاحیت چهره های این جناح تغییری حاصل شود.

گروه دیگر افراد مستقل و کمتر شناخته هستند که تایید صلاحیت شدند و به جز جلساتی از جنس هم اندیشی از آنها نیز خبر چندانی نیست و کماکان برای جامعه ناشناخته هستند و نه تنها مردم بلکه حتی فعالین سیاسی، رسانه … نیز اسامی آنها را نمی دانند چه برسد به برنامه هایی که برای انتخابات دارند. شاید هم ترس از رد صلاحیت ها باعث شده که این ناشناخته بودن را کاندیدها؛ ادامه دهند.

گروه سوم اصولگرایان هستند که بر خلاف اصلاح طلبان که نداشتن کاندید آنها را سرگردان کرده، تعداد بالای کاندید تایید صلاحیت شده باعث اختلاف آنها شده و شنیده ها حکایت از اختلاف در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر سر انتخاب لیست نهایی دارد. البته نه تنها لیست نهایی این طیف هنوز منتشر نشده بلکه از اساسنامه و برنامه هایشان هم حرفی نزدند و معلوم نیست در صورت برنده شدن در انتخابات که محتمل است چه می خواهند بکنند.

البته اعلام نشدن لیست نهایی این طیف یکی به دلیل مطمئن بودن از پیروزی در غیاب رقیب سنتی و دیگری به این دلیل است که می خواهند زمان را از داوطلب هایی که در لیست نهایی نیستند بگیرند تا فرصتی نداشته باشند بر علیه ساز کار و نحوه انتخاب افراد انتخاب شده موضع گیری داشته باشند و دیگر آنکه زمان تبلیغ کردن را هم از کاندیدها به این امید که ممکن است در لیست نهایی باشند گرفته باشند.

هر چه هست این انتخابات رای دادن به گمنامی و بی برنامگی است. یعنی بر خلاف دورهای گذشته که جناح های سیاسی و گروه ها برنامه های خود را معرفی می کردند هرچند که عملی هم نبودند، در این دوره همان حداقل ها را هم معرفی نمی کنند و گویا هر چه بی برنامه تر و گمنام تر شانس حضور در مجلس بیشتر خواهد شد.