دانش آموزان برای تنوع بیرون از چادر درس می خوانند/ اگر اراده ای باشد می توان ۷۰ درصد از مدارس چادری را به کانکس تبدیل کرد
دانش آموزان برای تنوع بیرون از چادر درس می خوانند/ اگر اراده ای باشد می توان ۷۰ درصد از مدارس چادری را به کانکس تبدیل کرد

چند روز پیش تصویری در شبکه های مجازی منتشر شد که دانش آموزان روستای “کنگرو” در شهرستان اندیکا روی سنگ و چوب مشغول درس خواندن بودند و حتی از نعمت چادر به عنوان مدرسه محروم؛ با این وجود مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان تاکید می کند کمبود چادر وجود ندارد و در تامین آن مشکلی نداریم، دانش آموزان علی رغم اینکه چادر در اختیار دارند بعضا برای تنوع و تفریح بیرون از چادر مشغول تحصیل می شوند!

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در خصوص تصویر منتشر شده گفت: دانش آموزان روستای ” کنگرو” چادر به عنوان مدرسه داشتند و تصویر منتشرشده مربوط به الان نیست.

حمید قنبری در گفت و گو با خبرنگار کاوش اخبار با بیان اینکه ما اصلا مشکلی در تامین چادر نداریم و به اندازه ی کافی در انبار مرکزی و شهرستان ها موجود است، افزود: این تصویر مربوط به الان نیست، معمولا در فصل پاییز باتوجه به شرایط آب و هوایی دانش آموزان تمایلی به حضور در چادر یا مدارس سنگی ندارند و استفاده از نسیم درخت ها را بیشتر می پسندند بنابراین برای تنوع و آرامش از چادر استفاده نمی کنند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر استان تاکید کرد: امسال یکی از سال های طلایی آموزش و پرورش عشایری استان بوده است زیرا سال های گذشته برای تامین چادر از هلال احمر و استانداری کمک گرفتیم اما در سال جاری مشکلی در این زمینه نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه این منطقه  ۹ دانش آموز دارد، ادامه داد: در مواقع بارندگی که امکان استفاده از چادر نیست این دانش آموزان از ساختمان سنگی محلی که معلم برای آن ها فراهم کرده استفاده می کنند. البته این فضاها استانداردهای لازم را ندارد اما همانگونه که اهالی روستا از این ساختمان ها استفاده می کنند، امکان احداث مدرسه و حمل مصالح برای ما وجود ندارد و معلم نیز ناچار فراهم کردن چنین مکان هایی می شود.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح کرد: روستای ” کنگرو”  یک منطقه ی صعب العبور و فاقد جاده ی مواصلاتی است و هیچگونه زیرساختی مانند آب، برق و مرکز بهداشت ندارد. از اندیکا تا این روستا با قایق حدود ۲ ساعت زمان می برد.

قنبری ضمن عنوان اینکه مشکل نبود جاده است و کانکس برای این روستا وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنها به وسیله ی بالگرد می توان کانکس به این منطقه منتقل کرد که تقبل هزینه های بالگرد نیز به عهده ی ما نیست.

وی توضیح داد: در سال های اخیر(ازسال ۹۲ تا کنون) ۱۴۰ واحد آموزشی در قالب حدود ۸۰ کانکس در مناطق محروم توزیع و جایگزین مدارس چادری شده است. در هفته های گذشته نیز مصوباتی مبنی بر انتقال کانکس های موجود در ادارات آموزش و پرورش چهل گانه در سطح استان به مدارس عشایری  داشتیم که تا کنون توانسته ایم ۳۰ کانکس را در مناطقی که امکان حمل با وسایل نقلیه بود جایگزین مدارس چادری کنیم.

تا پایان بهمن ماه کانکس برای مدارس عشایری فراهم می شود

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیان کرد: در برخی مناطق امکان ساخت مدرسه و ارسال کانکس را نداریم و این موضوع اجتناب ناپدیر است. بیش از ۱۰۰ مدرسه ی چادری در استان وجود دارد و مصوب شده از ۲۰۰ کانکسی که در حال حاضر مازاد در ادارات وجود دارد ۱۰۰ کانکس علی الحساب در اختیار ما قرار گیرد که تا کنون تعدادی از آن ها دریافت شده و مابقی نیز باید تا پایان بهمن ماه تحویل داده شود.

قنبری با اشاره به اینکه این ظرفیت وجود دارد تا حداقل ۶۰، ۷۰ درصد از مدارس چادری را به کانکس تبدیل کنیم، اذعان کرد: ما برای تحویل گرفتن کانکس ها اعلام آمادگی کرده ایم، مقرر شده اداره کل نوسازی مدارس استان نیز هزینه ی حمل کانکس ها به مدارس عشایری را تقبل کند، اگر این اراده حاکم باشد امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی در خصوص چالش های آموزشی موجود در حوزه ی عشایر اضافه کرد: امسال دربحث کمبود نیروی انسانی موجود تلاش های خوبی انجام شد و این مساله نسبت به سنوات گذشته با تدابیر صورت گرفته تا حدودی مرتفع شد به نحوی که  در گذشته همیشه ضریب اشتغال ما ۲ بود یعنی هر معلم به ازای ۲ نفر کار می کرد اما در حال حاضر در اغلب مدارس ما معلمان وظیفه ی اصلی خود را در کلاس درس ایفا می کنند و تایم خود را دارند.

مشکل فضای آموزشی داریم

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان اظهار کرد: مشکل فعلی ما در حوزه ی عشایر مساله ی فضا و اماکن آموزشی است البته این اراده در اندیشه ی مسئولین شکل گرفته که مشکلات مدارس عشایری را حل کنند.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: از خیرین در خواست می کنم در بحث تامین هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزان عشایری که مهم ترین نگرانی ما است ورود پیدا کنند تا دانش آموزان بدون دغدغه تردد کنند گرچه مدیرکل آموزش و پرورش استان و مدیرکل دفترعشایر کشور در نظر دارند با تدابیر اندیشیده شده بتوانند این مشکل را برطرف کنند.