عملکرد درخشان فولاد خوزستان در سال جاری
عملکرد درخشان فولاد خوزستان در سال جاری

برنامه پیش‌بینی تولید سال ۹۸ دستیابی به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد است که با گذشت ده ماه از سال، ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تن آن محقق شده است.

صنعت فولاد در ایران بیش از ۵۰ سال سابقه دارد. فولاد خوزستان به عنوان سازمان سرآمد کشور، بزرگترین عرضه‌ کننده شمش فولادی، دومین قطب تولید فولاد خام در کشور و یکی از بنگاه‌های پیشرو اقتصاد ملی و بین‌المللی در حال فعالیت است. این مجموعه بزرگ صنعتی با بیش از ۱۱ هزار نیروی انسانی با سطحی قابل‌ قبول از دانش فنی و تکنولوژیک، نقش محوری در تامین فولاد خام را در راستای رشد اقتصادی کشور در دست اجرا دارد. فولاد خوزستان همواره ضمن اولویت‌‌‌ بخشی به تامین مواد اولیه نوردکاران کشور و عرضه شمش در بازار داخلی، مازاد تولید را در بازارهای صادراتی و به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر می‌کند. روند افزایشی تناژ تولیدی و ارزش فروش صادراتی طی سال‌های جاری، مهر تاییدی بر این ادعا است.

 تولید

به گزارش کاوش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فولاد خوزستان، برنامه پیش‌بینی تولید سال ۹۸ دستیابی به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد است که با گذشت ده ماه از سال، ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تن آن محقق شد. از روند تولید دیگر محصولات شرکت فولاد خوزستان می‌توان به تولید بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن گندله اشاره کرد.
برای ارزیابی اجمالی وضعیت تولید بهترین شاخص رجوع به آمارهاست؛ بیشترین میزان تولید فولاد خوزستان به میزان ۱۲ هزار ۶۵۴ تن مربوط به ۱۴ آذرماه ۹۷ بود که با تلاش و همت فولاد مردان شکستن رکورد در سال ۹۸ در کمتر از دو ماه، سه مرتبه‌ تکرار شد. اولین شیرینی افزایش تولید، در تاریخ ۱۰ آذر ۹۸ با تولید روزانه ۱۲ هزار و ۶۸۹ تن رقم خورد. اما این رقم فوق‌ العاده برای فولاد مردان کافی نبود و ۶ دی‌ماه ۹۸ در فاصله‌ی کمتر از یک ماه، با تولید روزانه‌ ۱۲ هزار و ۷۲۳ تن، رکورد دیگری به ثبت رسید. در شرایطی که تحریم‌ ها به اوج خود رسیده بود،‌ با ثبت تولید روزانه ۱۲ هزار و ۹۹۰ تن در ۲۰ دی‌ ماه ۹۸، فولاد خوزستان برای سومین مرتبه به رکورد تولید دست یافت.

صادرات

در چند سال اخیر صادرات محصولات فولاد خوزستان با هدف ارز آوری برای کشور و با نگاه اولویت تامین داخل، روند پایداری داشته است. نقشه استراتژی صادرات بر محورهای رضایت مشتری، تحویل به موقع و پایدار، ارائه محصولات و شرایط پرداخت رقابتی، کیفیت مطلوب و پاسخگویی و ارائه راهنمایی تجاری فنی پایه‌ گذاری شده است. این رویکرد باعث افزایش رضایت مشتری و جلب نظر خریداران بین‌المللی شد. از نکات قابل توجه در فولاد خوزستان، تولید بیلت سفارشی است، به طوری که به مشتری امکان سفارش و تغییر در ترکیب بیلت تولیدی با توجه به نیاز خود را می‌دهد.
کشورهای CIS (روسیه، اوکراین، چین) مهم‌ ترین رقبای فولاد خوزستان در حوزه صادرات هستند. مرغوبیت کالا از یک سو، دسترسی به آب‌‌های آزاد و مصرف‌کنندگان حوزه خلیج فارس از سوی دیگر، باعث شده اقبال بازار به محصولات این شرکت، بیش از دیگر کشورهای تولیدکننده فولاد باشد. این شرکت توانسته، از ابتدای سال تاکنون برنامه‌ و هدف صادراتی خود را پوشش صدرصدی دهد. در ارزیابی شاخص درآمد و فروش، شرکت فولاد خوزستان در سال ۹۸ و تا پایان مهرماه، در طول هفت ماه ۸۸ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال محصول به فروش برساند که نسبت به دوره مشابه در سال پیش، از افزایش ۶۳ درصدی برخوردار بوده است. این عملکرد مثبت در حوزه صادرات باعث شد این شرکت در سال ۹۸ به عنوان صادرکننده نمونه کشور معرفی گردد.

 بورس

شرکت فولاد خوزستان در سال جاری از نگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در میان چهل شرکت برتر بورسی کشور قرار گرفت. در مجمع عمومی عادی سال ۹۷، سود سهام از میزان ۱۱۲۰ ریال به ازای هر سهم در سال ۹۶ به ۱۶۵۰ ریال در سال ۹۷ افزایش پیدا کرد که این میزان، رشد ۹۴ درصدی سود خالص را نشان می‌دهد. در دوره عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه سال ۹۸ نیز حدود ۱۴ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال درآمد فروش محقق شده، که این رقم در مقایسه با درآمد فروش آن در دوره مشابه سال مالی گذشته با رشد ۲۹ درصدی همراه شده است. همچنین قیمت سهام این شرکت در سال ۹۴ از ۲۴۴۰ ریال به ۱۱۰۰۰ ریال تاکنون رسیده است.

مسئولیت‌های اجتماعی

شرکت فولاد خوزستان در سال‌های اخیر در حوزه‌ی مسئولیت‌ پذیری اجتماعی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است‌ که شاخص‌ ترین آن بهره‌برداری از ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان با اعتبار بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال جهت رفاه علاقمندان به ورزش و کمک ۲۸۰ میلیارد ریالی به سیل‌ زدگان و تامین کلیه اقلام مورد نیاز آنان در فروردین ماه سال جاری بود.
همچنین فولاد خوزستان به منظور حمایت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اقدام به تشکیل قرارگاه مرکزی محرومیت‌ زدایی شهدای فولاد نمود، که تاکنون فعالیت‌های چشم‌ گیری انجام ‌داده است؛ پروژه احداث درمانگاه قلعه چنعان، احداث مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای قلعه چنعان، اهدای بسته‌های حمایتی به خانواده‌های کم بضاعت، اعزام گروه‌های تخصصی پزشکی به مناطق محروم، تامین اقلام آموزشی و فرهنگی، برگزاری جشن‌ها و مراسمات مذهبی، توسعه چشم‌ گیر فضای سبز و توجه ویژه به محیط زیست و حمایت همه جانبه از شرکت‌های مرتبط فولادی در استان، تنها بخشی از فعالیت‌های انجام شده‌ی این شرکت تاکنون است.

پیشگام در بومی‌سازی

شرکت فولاد خوزستان یک بنگاه اقتصادی مادر است که استمرار فعالیت‌هایش به بقای صنایع داخلی کوچک کمک می‌کند. فعالیت مستمر تامین‌کنندگان و سازندگان قطعات، تجهیزات و مواد اولیه از ارکان اساسی چرخه اقتصادی کشور به شمار می‌آید و در دسترس بودن صنایع در داخل باعث امنیت خاطر شرکت‌های بزرگ می‌شود. با این رویکرد، فولاد خوزستان تامین مواد، قطعات و تجهیزات را با اتکا به صنایع داخل و بومی‌سازی آن دنبال کرده است. این شرکت توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روش‌‎های مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و توانایی‌ های داخلی بومی‌سازی کند. تحریم‌های چند سال اخیر در ظاهر، کار تامین قطعات، تجهیزات و مواد مرتبط با فولاد را سخت کرده است، اما در عمل عکس این تصور شکل واقعی به خود گرفته و زمینه‌ی خودباوری، اعتماد متقابل و جلوگیری از خروج میلیون‎ها دلار ارز از کشور را ایجاد کرده است. فولاد خوزستان همچنین اولین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی را با هدف شناسایی توانمندی تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی، هم‌ افزایی دانش فنی و توسعه صنایع کوچک، در مرداد ۹۸ برگزار نمود. دومین قطب فولادسازی کشور در چهار دهه فعالیت، همواره تامین تجهیزات مورد نیازش را به تولیدکنندگان داخل کشور اختصاص داده و اعتقاد گروه فولاد خوزستان حمایت همه جانبه‌ی صنعت گران داخلی است؛ چرا که معتقد است با تکیه به دانش فنی جوانان، علاوه بر حفظ ارز کشور به شکوفایی صنعت و اشتغال‌زایی کمک نموده‌ است. ناگفته نماند که استان خوزستان نگین صنعت کشور است و پتانسیل‌های بسیاری از قبیل: دسترسی به آب‌ های آزاد، انرژی، مناطق آزاد تجاری، بندرگاه و البته جوانان متخصص دارد و این شرکت سعی دارد با استفاده از ظرفیت‌های موجود گام بلندی در جهت رونق تولید و اشتغال‌زایی بردارد.

دستاوردها و افتخارات
– در دومین آیین تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور، شرکت فولاد خوزستان تندیس زرین شرکت صنعتی برتر کشور در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم را کسب نمود.
– در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات، مدیرعامل فولاد خوزستان لوح و تندیس «صادرکننده نمونه کشور» در سال ۹۸ را از اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد.
– در اجلاس توسعه صادرات ایران (Iran exportex) که بزرگ‌ ترین اجلاس مشترک سرآمدان تولید و صادرات ایران به شمار می‌رود، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با کسب سه مقام ارزشمند: عقاب طلایی مدیریت موفق در تجارت صنعت فولاد و صنایع وابسته، جایزه بین‌المللی تولید برترین محصول منطبق با شاخص‌های بازار جهانی صادرات و تندیس ملی برترین توان علمی و رقابتی در تولید و کیفیت صنایع فولاد، سه نشان برتر را به کلکسیون افتخارات فولاد خوزستان اضافه نمود.
– در سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک از شرکت فولاد خوزستان به عنوان کسب و کار پیشرو در پیاده‌سازی استراتژی اقتصاد مقاومتی تقدیر شد.
– در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی با رویکرد «مدیریت جهادی، لازمه توسعه و پیشرفت کشور» مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، مدیر نمونه جهادی کشور شد و لوح تقدیر و نشان مدیر برگزیده جهادی را از وزیر صمت دریافت نمود.
– در پنجمین جشنواره فرهنگی هنری بلوط، شرکت فولاد خوزستان به عنوان شرکت برتر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و امداد رسانی به حادثه دیدگان سیل سال جاری کشور، تندیس ملی مسئولیت‌ پذیری اجتماعی را دریافت کرد.
– همچنین فولاد خوزستان در سال جاری موفق به کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی بر اساس استاندارد ۹۶۵۳ شد و از افتخارات دیگر این شرکت می توان به کسب گواهینامه‌های:
– نظام مدیریت زیست محیطی ISO 14001: 2015
– نظام مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای OHSAS 18001: 2007
– نظام مدیریت انرژی ISO 50001: 2011
– نظام مدیریت آموزش ISO 10015: 1999
– نظام مدیریت کیفیت ISO 9001: 2015
– نظام مدیریت رضـایت مشتری ISO 10004: 2018
– نظام مدیریت رسیدگی به شکایات مشتری ISO 10002: 2018
و تدوین استانداردهای شمش و میلگرد اشاره نمود.
– تملک شرکت صنعتی معدنی توسعه فراگیر سناباد با تولید ۲/۵ میلیون کنسانتره در بالادست زنجیره و تلاش برای راه اندازی کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۲/۵ میلیون تنی این شرکت که در بهمن‌ ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.
– احداث پژوره کارخانه مگا مدول آهن اسفنجی با ظرفیت ۱/۷ میلیون تن
– احداث پروژه ایستگاه پست برق ۴۰۰ کیلو ولت
– احداث کارخانه فولادسازی صنعت فولاد شادگان از شرکت‌های زیر مجموعه فولاد خوزستان که در شهریور ماه سال ۹۹ به بهره‌داری خواهد رسید.
– تملک شرکت فولاد اکسین و تکمیل زنجیره فولاد در پایین دست زنجیره که یکی از مهمترین چالش‌ها و نیازهای اساسی استان خوزستان، صنعت فولاد و البته اقتصاد کشور است و این تملک باعث ورود شرکت فولاد خوزستان به تولید ورق‌های عریض خاص و تامین نیاز داخل کشور و صادرات این محصول به کشورهای خارجی خواهد شد.
– افتتاح چهار طرح بزرگ زیست محیطی و کلنگ زنی یک طرح جامع در راستای توجه ویژه به محیط زیست و فضای سبز