انتخابات سرد!
انتخابات سرد!

وقتی حدود ۷۰ درصد از داوطلبین که نماینده های طیف های مختلف در جامعه هستند رد صلاحیت می شوند اولین پیام آن این است که یک انتخابات با استقبال حداقلی مد نظر مسئولان مربوطه است.

با وجود آنکه کمتر از بیست روز تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس باقی مانده اما هنوز نه تکلیف تایید صلاحیت داوطلبین ورود به مجلس مشخص است و نه مردم شور شوقی دارند که از انتخابات حرف بزنند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ روز شمار انتخابات مجلس به شماره افتاده اما فضای انتخابات از سرمای زمستان هم سردتر است و از تنها چیزی که بین مردم صحبت نمی شود انتخابات مجلس است. اینکه چرا صحبتی نمی شود دلایل آن مشخص است که از جمله آن می توان به شرایط سخت اقتصادی، حوادث چند ماه گذشته، نابسامانی های موجود در کشور و شاید هم تردید در جایگاه مجلس و نقش نمایندگان در مناسبات و بهتر کردن شرایط کشور اشاره کرد.

البته ظاهرا بر خلاف انتخابات دوره های قبل دست هایی در کار است تا عملا این سرد بودن فضای انتخاباتی در کشور حفظ شود و با همین شرایط و استقبال حداقلی انتخابات برگزار و نمایندگان انتخاب شوند. دلیل آن هم رد صلاحیت گسترده داوطلبین است که تا حدود ۷۰ درصد هم در بعضی از استان ها مانند خوزستان رفته است.

وقتی حدود ۷۰ درصد از داوطلبین که نماینده های طیف های مختلف در جامعه هستند رد صلاحیت می شوند اولین پیام آن این است که یک انتخابات با استقبال حداقلی مد نظر مسئولان مربوطه است. این رد صلاحیت می گوید که یا از بین تایید صلاحیت ها انتخاب کنید حتی اگر با معیارها و فکر شما همخوانی نداشته باشد یا در خانه هایتان بنشینید و در انتخابات شرکت نکنید.

یک بعد دیگر رد صلاحیت های گسترده و درگیر کردن دواطلبین با اعتراض و انتظار برای تایید صلاحیت احتمالی، گرفتن زمان از داوطلبین و طرفداران آن است تا حداقل فعالیت را داشته باشند. داوطلبی که نمی داند در نهایت تایید صلاحیت می شود یا نمی شود مسلما رغبتی برای فعالیت و تبلیغ برنامه های خود نخواهد داشت و وقتی تبلیغی صورت نگیرد و نامزد انتخاباتی نباشد به تبع آن مردمی هم نیست که از انتخابات حرف بزنند.

جناح های سیاسی هم به دلیل این رد صلاحیت ها ابتکار عمل را از دست داده اند و عملا هیچ کدام از برنامه جامع خود برای انتخابات سخن نگفته اند. یک جناح که خود را پیروز انتخابات می داند و مهم ترین دغدغه اش این است که چه کسی بر کرسی ریاست بنشیند یک جناح هم که کاندیداهای انتخاباتی اش رد صلاحیت شده در این اندیشه است که بتواند تایید صلاحیت ها را بگیرد و اینکه آیا در انتخابات شرکت بکند یا نکند.

بر این اساس هیچ کدام از جناح ها برنامه های انتخاباتی خود را با مردم در میان نگذاشتند و ترجیح داده اند پشت درهای بسته به جلسه بنشینند. شاید هم به دلیل نداشتن چشم انداز مشخص برنامه هایشان را برای همان زمان محدود یک هفته تبلیغات رسمی گذاشته اند تا در آن شلوغی ها با شعارهای قشنگ که راه های رسیدن به این شعارها هم تعریف نشده است، سراغ مردم بیایند.

اینکه جایگاه مجلس در معادلات سیاسی کشور کجاست و در راس یا قعر تصمیم گیری ها جای دارد به این بستگی دارد که چه افرادی و با چه تخصص و توانایی هایی وارد آن شوند و آیا نماینده گان سلیقه های مختلف جامعه در آن حضور دارند یا خیر. وقتی رد صلاحیت گسترده صورت گرفته و عملا بر انتخاباتی سرد با استقبال حداقلی تاکید می شود خود نشان می دهد چه مجلسی شکل خواهد گرفت و این مجلس چقدر کارآیی خواهد داشت.