طرح آبرسانی غدیر توانایی تامین آب پایدار را ندارد/ مشکل آب شرب نرفته برگشته است
طرح آبرسانی غدیر توانایی تامین آب پایدار را ندارد/ مشکل آب شرب نرفته برگشته است

طرحی که قرار بود مشکل آب آشامیدنی شهرهای آبادان و خرمشهر را برطرف کند حالا به دو سال نرسیده در آبرسانی با مشکل مواجه شده و به گفته ی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان علی رغم اینکه هزینه های بسیاری برای تاسیسات کانال غدیر صرف شده اما توانایی تامین آب مورد نیاز شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان را ندارد.

 طرح آبرسانی غدیر در سه گام و با هدف تامین پایدار و ارتقاء کیفیت آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی غربی ( شامل ۲۵ شهر و یکهزار و ۶۰۸ روستا) از سال ۸۷ طراحی شده تا ظرف مدت پنج سال آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان را از سد کرخه و در نهایت سد دز تامین کند که پیش از این از کارون تامین می شدند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ تا سال ۹۲ بهره برداری از بخش هایی آن انجام شد که ظاهرا بیشتر آنها نمادین بوده است و مرحله نخست طرح آبرسانی غدیر در اهواز در سال ۹۲ و همزمان با نخستین سفر رییس جمهور به خوزستان اجرا شد که غرب اهواز را زیر پوشش قرار داد و در سال ۹۵ نیز بخش دیگری از طرح که آب را به دشت آزادگان، هویزه ، رفیع و شرق اهواز می‌رساند با حضور حسن روحانی به بهره برداری رسید.

فاز دوم طرح غدیر نیز با هدف آبرسانی و تامین کامل آب شرب شیرین به مردم شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان از خردادماه سال ۹۶ شروع و در تیرماه سال ۹۷ به بهره برداری رسید. پروژه ای که روند تکمیل آن با کندی مواجه بود اما اعتراضات مردم شهرهای آبادان و خرمشهر نسبت به پایین آمدن کیفیت آب در خرداد و تیر ماه سال ۹۷ در سرعت بخشیدن به تکمیل فاز دوم این پروژه بسیار موثر بود و به صورت آزمایشی در نیمه تیر سال گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

طرحی که قرار بود مشکل آب آشامیدنی شهرهای آبادان و خرمشهر و سایر شهرستان های هدف را برطرف کند حالا به دو سال نرسیده در آبرسانی با مشکل مواجه شده و به گفته ی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان علی رغم اینکه هزینه های بسیاری برای تاسیسات کانال غدیر صرف شده اما توانایی تامین آب مورد نیاز شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان را ندارد.

فرهاد ایزدجو چند وقت پیش در جلسه ی شورای آب و برق خوزستان به صراحت اعلام کرد براساس پیش بینی ها سال آینده برای تامین آب شرب شهرستان های آبادان و خرمشهر دچار مشکل خواهیم شد و کیفیت آب در این ۲ شهرستان کاهش می یابد.

وی گفته بود؛ برای جبران این مشکل باید آبرسانی از کانال غدیر برای این شهرستان ها افزایش پبدا کند اما در این صورت تامین آب اهواز دچار مشکل خواهد شد و به همین دلیل پیشنهاد ما این است اصلاح کانال سلمان به سرعت پیگیری شود تا با تمهیداتی آب مورد نیاز از طریق غدیر مورد استفاده قرار گیرد در غیر اینصورت تامین آب شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان تحت تاثیر قرار می گیرد.

این گفته ها در حالی صورت گرفته که دی ماه سال گذشته بعد از اینکه حدود یک ماه تامین آب شرب مردم اهواز به دلیل شکستگی کانال آبرسانی غدیر با مشکل رو به رو شد طرح ضربتی تامین آب آشامیدنی شهرهای اهواز، کارون، حمیدیه و باوی از طریق کانال سلمان پیگیری و وارد مدار شد تا جایگزینی اضطراری برای طرح غدیر باشد، ظاهرا این کانال هم طبق گفته مدیرعامل سازمان آب و برق نیاز به اصلاح مجدد دارد.

مدیرعامل سابق سازمان آب و برق خوزستان ۱۴ تیرماه سال گذشته در آیین افتتاح و بهره برداری آزمایشی از خط دوم آبرسانی طرح غدیر گفته بود؛ برای طرح غدیر تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل کیفیت نامناسب در اولویت قرار گرفتند و طرح‌ های غدیر همچنان ادامه دارد.

بنابراین از ۱۴ تیرماه سال گذشته و بهره برداری از تامین آب شرب مورد نیاز مردم آبادان، خرمشهر و شادگان از طرح غدیر؛ وعده بر این بود آبرسانی برای دیگر مناطق استان پیگیری و ابعاد این طرح گسترده تر شود اما حال خبر رسیده دوباره به همان نقطه اول یعنی تامین آب شرب برای شهرهای خرمشهر و آبادان و حتی اهواز و دشت آزادگان برگشته ایم.

گرچه به گفته ی کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان این طرح بزرگ حائز ویژگی های خاصی از جمله بالاترین دبی انتقال آب شرب شهرها و صنایع، طولانی ترین خط انتقال آب شرب در سطح کشور و تنوع اندازه و نوع لوله های مورد استفاده در طرح می باشد که آن را از سایر طرح های آبرسانی متمایز می سازد اما حتی این شاخص ها هم باعث نشده  این طرح بزرگ باعث کاهش مشکلات تامین پایدار آب و بالا بردن کیفیت آن در شهرستان های تحت پوشش این طرح شود.

حال چه خطای محاسباتی یا اجرایی رخ داده است که طرح پر سر و صدای غدیر با آن همه هزینه های میلیاردی که اعلام شده در تامین آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر هم باز مانده است و اینکه تکلیف فازهای بعدی این طرح و آبرسانی به شهرستان های مطرح شده در افق آن بعد از گذشت بیش از یک دهه چه می شود، سوالی است که مسئولان، مجریان طرح آبرسانی غدیر و کارشناسان مربوطه باید پاسخگوی آن باشند.