نمایشگاه هایی از جنس کتاب را بیشتر برگزار کنید/ استقبال مردم سندی بر این خواسته
نمایشگاه هایی از جنس کتاب را بیشتر برگزار کنید/ استقبال مردم سندی بر این خواسته

در این شهر و استان تا دلتان بخواهد از اقتصاد و سیاست حرف زده شده و نمایشگاه برگزار کرده اند شاید وقت آن رسیده که بیشتر به فرهنگ اعتبار دهیم و شاید ریشه مشکلات این استان با برگزاری مراسمات فرهنگی و نمایشگاه هایی از جنس کتاب از بین برود و آگاهی و مطالبه گری بین مردم همه گیر شود.

در طول سال نمایشگاه های زیادی به مناسبت های مختلف برگزار می شود که با استقبال مردم رو به رو نمی شود و در خیلی از این نمایشگاه ها بازدیدکنندکان همان غرفه داران خود نمایشگاه هستند و از عموم مردم خبری نیست، اینکه چرا نمایشگاه هایی که مخاطب ندارند تکرار می شوند سوالی است که برگزار کننده گان آن باید پاسخ دهند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ بر خلاف همه نمایشگاه های گذشته که یا مخاطب خاص داشتند و یا موضوع آن چندان جذاب نبود که مردم استقبال کنند در حال حاضر نمایشگاه کتاب با استقبال اقشار مختلف مردم در اهواز به شب پایانی خود رسیده است و با این استقبالی که از آن شده به نوعی عدم استقبال از سایر نمایشگا ه ها را هم جبران کرده و به آنها اعتبار بخشیده است.

اگر متولیان برگزاری نمایشگاه یک آمار از تعداد بازدیدکنندگان یا فروش کتاب ها و برنامه های جانبی ارائه کنند بهتر می توان استقبال مردم را نشان داد، اما با همه این وجود یک بازدید میدانی در نمایشگاه دائمی اهواز هم مشخص می کند که مردم چه رضایت و استقبالی از برگزاری این نمایشگاه کرده اند و چه ارزشی برای فرهنگ قائل هستند.

ما از این جنس نمایشگاه ها که خواست و سلیقه مردم باشد برگزار نمی کنیم و بیشتر به سمت برگزاری نمایشگاه مراسم های تقویمی رفته ایم و همین نادیده گرفتن مردم باعث شده تا از آن نمایشگاه ها استقبال چندانی نشود و تنها یک نوع هزینه کردن بدون خروجی باشد، اما در این نمایشگاه که از جنس فرهنگ است و تنوع در برگزاری و ارائه محصولات برای همه طیف های جامعه وجود دارد و به بخشی از نیاز حیاتی مردم پاسخ می دهد مخاطب های قابل توجهی به خود جذب کرده است.

این استقبال خودش می تواند یک نظرسنجی از شهروندان باشد که در طول یکسال اولویت به برگزاری کدام نمایشگاه ها داده شود و نشان می دهد جای خالی کدام رویدادها و مناسبت ها در برگزاری نمایشگاه ها خالی و چقدر به رویدادهای فرهنگی کم لطفی می شود.

نمایشگاه هایی از جنس کتاب حتی اگر با استقبال مردم رو به رو نشود باز یک نوع سرمایه گذاری فرهنگی است و تداوم برگزاری آنها باعث می شود تا مردم با کتاب آشتی کنند و آن را در سبد خرید خانوار جای دهند، یک شهر که کتابخوان های بیشتری داشته باشد مسلما شهروندان با کیفیت تری هم خواهد داشت و بسیاری از معضلات آن که از نا آگاهی نشات می گیرد از بین می رود.

کمتر چیزی می تواند مانند یک فضای ادبی، چند خط داستان و یک بیت شعر انسان را از روزمرگی ها و سختی های زندگی که به آن دچار شده برای چند ساعت‌ جدا کند و یک حال خوش از نوع دیگر به او هدیه کند. هیچ چیز نمی تواند مانند کتاب هم راه و درس زندگی باشد و هم سرگرمی و گذران اوقات فراغت.

این نمایشگاه که به ساعت های پایانی خود رسیده اما لطفا از این جنس نمایشگاه ها که با سلیقه و خواست مردم نزدیک است بیشتر برگزار کنید، نه نمایشگاه هایی که صرفا چند بنر زده می شود و می خواهد به مخاطبی که نیست بگوید چه دستاوردهایی داشته ایم. در این شهر و استان تا دلتان بخواهد از اقتصاد و سیاست حرف زده شده و نمایشگاه برگزار کرده اند شاید وقت آن رسیده که بیشتر به فرهنگ اعتبار دهیم و شاید ریشه مشکلات این استان با برگزاری مراسمات فرهنگی و نمایشگاه هایی از جنس کتاب از بین برود و آگاهی و مطالبه گری بین مردم همه گیر شود.