۱۱۰۰ کیلومتر از خط فاضلاب شهر اهواز فرسوده و در معرض ریزش است
۱۱۰۰ کیلومتر از خط فاضلاب شهر اهواز فرسوده و در معرض ریزش است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از خطوط فاضلاب شهر اهواز فرسوده و در معرض ریزش است.

بهنام مریدی پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص بازسازی و جبران خسارت ناشی از بارندگی شدید و آب‌گرفتگی در استان خوزستان اظهار کرد: دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر اهواز وجود دارد که از این میزان یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن عمرش را از دست داده و بیش از ۶۰ سال عمر آن است.

وی افزود: یکی از معضلات ما در شهر اهواز همین میزان شبکه فرسوده فاضلاب است که با بارندگی و ورود روان آب‌ها وارد شبکه می‌شود و در نتیجه شبکه نشست می‌کند.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز تصریح کرد: در سیل گذشته ما ۷۵ کیلومتر نشست داشتیم که از این میزان ۷۰ کیلومتر تمام شده است و پنج کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این مشکلات تمام شدنی نیست، عنوان کرد: در بارندگی آذرماه سال جاری نیز دچار مشکلات عدیده شده‌ایم و اکنون در چند نقطه شهر اهواز با نشست خط شبکه فاضلاب روبه‌رو هستیم که در حال تلاش برای رفع این مشکلات به وجود آمده هستیم.

مریدی بیان کرد: تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب اهواز این است که این نقاط ریزشی و یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده را مرتفع کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز بیان کرد: با مذاکرات صورت گرفته مقرر شده است که این یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر را بصورت ویدئو متری چک و قبل از ریز و رخ دادن حادثه نقاط شناسایی شوند.

وی بیان کرد: اکنون ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ و ۳۶۰ پمپ در شهر اهواز داریم که فاضلاب را در شهر اهواز دفع می‌کنند.

مریدی عنوان کرد: در بارندگی گذشته حدود ۴۰ پمپ ما در بارندگی سوخت با توجه به اینکه به حجم زیاد آب وجود دارد و قادر به خاموشی پمپ‌ها نیستیم، در نتیجه پمپ‌ها می‌سوزند.

وی گفت: در کارون که یکی از نقاطی است که با مشکلات زیادی روبه‌رو است و همه در بارندگی گذشته شاهد آن بودند، در برخی از این نقاط خط فاضلاب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز بیان کرد: اکنون نفت پذیرفته است ۱۰ میلیارد تومان برای کارون هزینه کند؛ البته در مدت پنج سال پرداخت می‌شود، پول نقد هم به ما نمی‌دهد و گفته شده شما بروید پیمانکار بگیرید، پیمانکار با هزینه خود شروع کند و ما به مدت پنج سال کم‌کم این پول را پرداخت خواهیم کرد.

مریدی بیان کرد: برای خیابان امام رضا (ع) شهر کارون پروژه فاضلاب در دو بخش اصلی و فرعی طراحی شده که خطوط اصلی چهار میلیارد برآورد هزینه شده و فرعی نیز هفت میلیارد که جمعاً یازده میلیارد برای خیابان امام رضا مورد نیاز است.

وی گفت: تاکنون ۹۰ کیلومتر لایروبی در شهر اهواز برای خطوط انجام شده است و جا دارد از شهرداری اهواز نیز در این راستا تشکر کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز افزود: ما پس از آبگیری به شدت با افزایش گرفتگی لوله روبه‌رو هستیم و در بارندگی اخیر حدود ۲ هزار نقطه گرفتگی به ما اعلام کردند که همچنان در این راستا درگیر هستیم؛ اکنون فاضلاب شهر اهواز را به دو بخش شرق به غرب تقسیم کردیم که برای هر بخش یک مدیر به دلیل حجم کار مشخص شده است.

منبع/ مهر