ترور “سردار سلیمانی” در کانون بحث‌های انتخاباتی آمریکا
ترور “سردار سلیمانی” در کانون بحث‌های انتخاباتی آمریکا

برنی سندرز تنها نامزد دموکراتی بود که به صراحت از واژه “ترور” برای اقدام ترامپ به حذف فیزیکی سردار سلیمانی استفاده کرد و از این اقدام انتقاد کرد.

پیامدهای احتمالی ترور سردار” قاسم سلیمانی ” و “ابو مهدی المهندس” از رهبران ارشد “حشدالشعبی” عراق به دستور ترامپ و به دست نظامیان آمریکایی در بغداد به کانون بحث‌های انتخاباتی نامزدهای حزب دموکرات آمریکا آمد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شروع به انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ برای ترور ژنرال ارشد ایران در یک حمله هوایی (تروریستی) کرده‌اند، اقدامی که موضوع سیاست خارجی را به صدر بحث‌های انتخاباتی نامزدهای حزب دموکرات کشانده است. موضوع ترور سلیمانی اختلافات درون حزبی دموکرات‌ها در مورد مداخلات نظامی در خاورمیانه را تشدید کرده است.

نامزدهای پیشرو حزب دموکرات با وجودی که در توصیف ژنرال “قاسم سلیمانی” به عنوان دشمن آمریکا متحد بودند، اما آنها از اقدام به ترور سلیمانی به دستور ترامپ و عواقب و پیامدهای این اقدام برای منافع و امنیت آمریکا در منطقه نگران هستند و ترامپ را بابت این اقدام مورد سرزنش قرار دادند.

“جو بایدن” نامزد پیشرو حزب دموکرات و معاون رییس جمهوری سابق آمریکا روز پنجشنبه ترامپ را متهم کرد که با صدور دستور ترور سردار سلیمانی ” یک دینامیت روشن را به انبار باروت انداخته است.”

“الیزابت وارن” دیگر نامزد دموکرات و سناتور ایالت “ماساچوست” هم گفت این اقدام “احتمال تلفات بیشتر و درگیری جدید در خاورمیانه را افزایش داده است.”

“برنی سندرز” دیگر نامزد دموکرات و سناتور ایالت ” ورمونت” هم با انتقاد از آنچه که اقدام ترامپ به “تشدید تنش” در منطقه نامید، گفت اقدام به ترور سردار سلیمانی ایالات متحده را “در مسیر جنگ بالقوه دیگری قرار می‌دهد – که حتی می‌تواند از گذشته بدتر باشد”.

از زمان ترور سردار سلیمانی تمرکز بحث‌های انتخاباتی نامزدهای حزب دموکرات ناگهان روی موضوع سیاست خارجی متمرکز شد در حالی که بحث‌های آنها تاکنون تحت تأثیر نگرانی‌های سیاست داخلی مانند مراقبت‌های بهداشتی، اقتصاد و مهاجرت قرار داشته است. عدم تمرکز نامزدهای دموکرات به موضوعات سیاست خارجی (تا پیش از ترور سردار سلیمانی) از سویی ناشی از بی‌تجربگی نسبی نامزدهای دموکرات در عرصه دیپلماسی بین‌المللی و از سوی دیگر به دلیل تغییر اولویت‌ها و خستگی رای دهندگان دموکرات از تمرکز بر موضوعات خارجی پس از نزدیک به دو دهه جنگ است.

اما افزایش تنش با ایران به دنبال ترور سردار سلیمانی، بحث‌های نامزدهای دموکرات را تنها ۱ ماه مانده به شروع رقابت آنها در انتخابات مقدماتی ایالت “آیوا”، از موضوعات داخلی به مسایل مربوط به سیاست خارجی تغییر داد. این تغییر جدید احتمالاً باعث افزایش اختلافات میان نامزدهای طیف مرکز حزب و دموکرات‌های چپ‌گرا که به شدت مخالف مداخلات نظامی خارجی هستند، خواهد شد.

بایدن که تجربه سیاست خارجی بیشتری نسبت به سایر نامزدها دارد، می‌تواند از این توجه ناگهانی به مسایل خارجی بهره‌مند شود ، اگرچه سابقه طولانی او در گرفتاری‌های ناشی از سیاست خارجی آمریکا، آسیب پذیری‌هایی را نیز برای او ایجاد می‌کند که منتقدان هر دو طرف سعی در سوء استفاده از آن دارند.

بخشی از این نبرد درون حزبی حتی پیش از موضوع ترور سردار سلیمانی و عطف توجه نامزدهای دموکرات به موضوعات سیاست خارجی، علیه بایدن آغاز شده بود.

در اوایل هفته جاری ، “پیت بوتی‌گیگ “- شهردار سابق سابق شهر “سوث بند” ایالت “ایندیانا” و یکی از نامزدهای حزب دموکرات از بایدن به دلیل رأی دادن به مجوز حمله به عراق در سنای آمریکا انتقاد کرد و آن را بخشی از “بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی” این کشور در طول زندگی ۳۷ ساله خود خواند. روز جمعه (دیروز) نیز این افسر سابق اطلاعات نظامی ارتش آمریکا بدون نام بردن از بایدن در انتقاد از تصمیم ترامپ به ترور سردار سلیمانی به کنایه گفت:” این اقدام نباید آغازگر یک جنگ بی‌پایان دیگر در منطقه خاورمیانه باشد.”

برنی سندرز هم در ابتدا تصمیم ترامپ به حذف فیزیکی سردار سلیمانی را یک عملیات “ترور” توصیف کرد. او همچنین روز جمعه در مواجهه با رأی‌دهندگان در “آیووا” ، بار دیگر رای مخالف خود به آغاز جنگ عراق را گوشزد کرد و بار دیگر هشدار داد که مداخله ایالات متحده، آن منطقه (خاورمیانه) را بی‌ثبات خواهد کرد. او گفت که نتیجه (فاجعه بار مداخله نظامی آمریکا در عراق) باید اکنون به عنوان راهنمای سیاست خارجی عمل کند.

سندرز با اصرار بر اینکه آمریکا باید متعهد به پایان دادن حضور نظامی خود در خاورمیانه باشد، گفت: “ما با مسیر مشابهی مملو از خطر روبرو هستیم.”

“تولسی گابارد” نماینده دموکرات ایالت هاوایی و مجروح جنگی و یکی از نامزدهای انتخابات که مدت‌هاست از سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا انتقاد می‌کند ترور سلیمانی را “یک اقدام جنگی” خواند که بدون مجوز کنگره انجام شده است.

“مایکل بنت” ، سناتور معتدل ایالت ” کلرادو” هم در مصاحبه‌ای با انتقاد از تصمیم ترامپ به ترور سردار سلیمانی گفت: “رای دهندگان دموکرات باید نگاه منتقدانه‌ای به سیاستمدارانی داشته باشند که به آغاز جنگ عراق رأی مثبت داده‌اند.”

او با اشاره به حمایت بایدن از جنگ عراق، گفت: “این یک رای وحشتناک بود.”

در عین حال بایدن روز جمعه در انتقاد از تصمیم ترامپ به توانایی او درمدیریت ژئوپلیتیک منطقه پیچیده‌ای چون خاورمیانه ابراز تردید کرد.

او گفت: “خطر تکثیر هسته‌ای واقعی است. احتمال احیای داعش در منطقه افزایش یافته است. ” او افزود:” (با این اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی) چشم انداز درگیری مستقیم با ایران بیش از گذشته است. سؤال این است ، آیا دونالد ترامپ و دولت او برای آینده یک برنامه راهبردی مشخص دارد؟ ”

بایدن روز جمعه هم از موضوع ترور سردار سلیمانی در یک پیام جمع‌آوری کمک مالی استفاده کرد، و از اهدا کنندگان درخواست کرد حداقل ۵ دلار پس از هشدار دادن مبنی بر اینکه ایالات متحده “ممکن است در آستانه درگیری بزرگ دیگری در خاورمیانه قرار داشته باشد” بپردازد.

او نوشت: ” از همیشه روشن‌تر است که ما به رهبری قوی، پایدار و با تجربه نیاز داریم.”

مرجع/ عصرایران