جزئیات قانون بانکداری بدون ربا که از سال آینده در کشور اجرایی می‌شود
جزئیات قانون بانکداری بدون ربا که از سال آینده در کشور اجرایی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی مورد تأیید علما و فقها قرار گرفته است و از سال آینده تمام جرایم و سودها بر مبنای بانکداری بدون ربا خواهد بود.

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جمع خبرنگاران گفت: قانون بانکداری بدون ربا از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: لایحه اصلاح نظام بانکی مورد تأیید علما و فقها قرار گرفته است و از سال آینده تمام جرایم و سودها بر مبنای بانکداری بدون ربا خواهد بود.

وی چاره حل مشکلات بانک‌ها را در قانون «بانکداری بدون ربا» عنوان کرد و گفت: طبق این قانون سود واحدهای تولیدی باید به سپرده‌گذاران پرداخت شود و علاوه بر اصلاح ساختار بانک‌ها، ما را از شائبه ربوی بودن سود بانکی نیز نجات می‌دهد.

همتی با اشاره به مشکلات بانک‌ها در گذشته، اظهار کرد: دریافت سود و نحوه محاسبه آن همیشه مورد انتقاد بوده است اما با اجرای این قانون دیگر مشکلی نداریم و همه چیز شرعی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌ها به‌دلیل داشتن سپرده‌گذاران بلندمدت ممکن است با مشکل مواجه شوند که لازم است سپرده‌گذاری‌های خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: بر اساس نظر شورای فقهی بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار مصوبه بانکداری اسلامی تصویب شد.

همتی با اشاره به شبهات برخی علما در خصوص محاسبه میزان سود و جرایم بانکی، اظهار کرد: خوشبختانه در این مصوبه این مشکلات برطرف شده و از سال آینده سیستم امهال بانکی اصلاح می‌شود و بر مبنای نظر شورای فقهی بانک مرکزی تسهیلاتی که بازپرداخت آن معوق شود، نحوه محاسبه جرایم و سود در سود آن بر مبنای قانون بدون ربا و اصول شرعی پیش‌بینی شده، خواهد بود.

منبع/ فارس