تکمیل واحدهای تعمیری استان تا پایان شهریورماه / روند احداث واحدهای مسکونی به کندی پیش رفته است
تکمیل واحدهای تعمیری استان تا پایان شهریورماه / روند احداث واحدهای مسکونی به کندی پیش رفته است

استاندار خوزستان با اشاره به این که تا پایان شهریورماه کار تعمیر واحدهای آسیب دیده از سیل اخیر به اتمام خواهد رسید، گفت: روند کار ساخت و ساز واحدهای مسکونی در روستای حمدان سلجه  به دلیل گرما به کندی پیش رفته است که از امروز به بعد با فروکش کردن دمای هوا، روند کار تسریع پیدا خواهد کرد.

به گزارش کاوش، غلامرضا شریعتی امروز(یکشنبه ۱۷شهریورماه) در بازدید از روستای سیل زده ی حمدان سلجه از توابع شهرستان حمیدیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارتعمیر۱۳ هزار واحد در مناطق سیل زده ی استان به اتمام رسیده است و احداث واحدهای تخریب شده نیزتا بهمن ماه به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: مدارس مناطق سیل زده در حال احداث برای آماده سازی جهت شروع سال تحصیلی هستند، همچنین  برای تعمیر و تکمیل درمانگاه ها نیز اعتبار لازم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است.

استاندار بیان کرد: بنابه خواست مردم کارتعمیر ۱۰ کیلومتر از محور این روستا بعد از مراسم تاسوعا و عاشورا آغاز خواهد شد وبرای تکمیل ادامه ی مسیر نیز برنامه ریزی خواهیم کرد.

شریعتی با بیان این که خیرین و  جامعه ی انجمن اسلامی بازار و اصناف تهران از ابتدای وقوع سیل دراستان برای کمک به سیل زدگان در کنار ما بودند، عنوان کرد: در حال حاضر نیز برای بازدید و کمک هایی که داشتند حضور پیدا کرده اند و ما میزبان آن ها هستیم.

وی با اشاره به این که خیرین و نیروهای مسلح پای کار هستند، تصریح کرد: خیرین با انرژی آمادگی کمک رسانی در این خصوص را دارند ضمن این که بر تسریع کار تاکید دارند.

استاندار خوزستان افزود: امیدواریم که با حمایت های دولت و خیرین بتوانیم در موعد مقرر کارهای ساخت و ساز را به پایان برسانیم.

۱۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت تابستانه

استاندار خوزستان گفت: بیش از ۲۳۰  هزار هکتار از زمین های کشاورزی را آب ناشی از سیل فراگرفته بود و از آن جایی که خواسته ی اصلی و اولیه ی مردم تامین معیشت بود ۱۸۵ هزار هکتاربا بکارگیری تمام امکانات و تجهیزات استان تخلیه شد و در حال حاضر ۱۳۰ هزار هکتاراز این مقدار اراضی زیر کشت تابستانه هستند.

غلامرضا شریعتی در حاشیه ی بازدید از روستای سیل زده ی حمدان سلجه  تاکید کرد: این مشکل یکی از دلایل کندی احداث منازل در مناطق سیل زده بود و اگر تنها مسئله ساخت واحدهای مسکونی بود این کار خیلی سریعتر پیش رفته بود.

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که داشتیم مقرر شد روستاها درجا سازی شوند اما بصورتی که مقاومت آن ها در برابر سیل بالا رود، چراکه انتقال آن ها تبعات اجتماعی در پی دارد، که این امر یکی از مشکلات فنی کار بود.

استاندار با بیان این که هزینه ی میلگرد واحد های مسکونی را وزیر نفت تقبل کرد افزود: به گفته ی ایشان این هزینه تنها برای مناطق نفت خیز استان اختصاص داده می شود( اهواز، کارون،حمیدیه، سوسنگرد و باوی) همچنین  ۲ میلیون تومان برای تعمیر هر واحد داده خواهد شد.

شریعتی ادامه داد: منطقه شعیبیه شوشتر و شاوور شوش جزو مناطق نفت خیز نیستند که شامل ۱۶۰۰ واحد مسکونی می شود و به ازای هر واحد ۱۰ میلیون تومان هزینه ی میلگرد لازم است  که قرار است با کمک خیرین تامین شود.

وی عنوان کرد: بنیاد مستعضفان هزینه ی تامین سیمان این واحد ها  را مقرر است تقبل کند و دولت نیزدر مجموع ۲۱ میلیون  تومان وام بلاعوض  و ۵۵ میلیون تومان هم وام قرض الحسنه پرداخت خواهد کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به این موضوع که زلزله ی مسجد سلیمان علی رغم اینکه ۵و هشت ریشتر بود خرابی های زیادی وارد کرد، گفت: ۱۴۰۰ واحد مسکونی تخریب شدند که نیاز به احداث مجدد دارند.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰۰۰ واحد مسکونی باید تعمیر شود که این اقدامات همزمان با ساخت واحد های مسکونی مناطق سیل زده شد.