[ad_1] خبرگزاری مهر: به نقل از رادیو بین المللی چین، طی ۲ ماه گذشته، انواع اقدامات خشونت آمیز تظاهرات کنندگان افراطی پیوسته شدت گرفته که شدیداً بر زندگی شهروندان هنگ کنگ تاثیرات منفی گذاشته و ضربات و خسارات ناخوشایندی بر اقتصاد این منطقه وارد کرده است. برخی سیاست بازان غربی سخنانی دربارۀ هنگ کنگ گفته […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر: به نقل از رادیو بین المللی چین، طی ۲ ماه گذشته، انواع اقدامات خشونت آمیز تظاهرات کنندگان افراطی پیوسته شدت گرفته که شدیداً بر زندگی شهروندان هنگ کنگ تاثیرات منفی گذاشته و ضربات و خسارات ناخوشایندی بر اقتصاد این منطقه وارد کرده است.

برخی سیاست بازان غربی سخنانی دربارۀ هنگ کنگ گفته و اخبار و امور آن را طوری با تنفر نسبت به چین و مداخله جویانه در امور داخلی پکن تفسیر می کنند که حتی جسورانه و آشکارا به خلط مبحث پرداخته و مساله هنگ کنگ را به مذاکرات اقتصادی و بازرگانی چین و آمریکا ربط می دهند.

پروفسور جانگ وی وی رئیس پژوهشکدۀ چین متعلق به دانشگاه فو دان شانگهای، چندی پیش در مصاحبه با تلویزیون مرکزی این کشور گفت: این الگوی انقلاب های رنگی است ولی بی تردید اجرای آن در هنگ کنگ ناکام می ماند.

پروفسور جانگ وی وی گفت: انقلاب بهار عربی یا انقلاب مخملی اصطلاحاً به اتفاقاتی گفته می شود که در سال ۲۰۱۱ تنشهای فراوانی در داخل تعداد زیادی از کشورهای عرب به وجود آورد؛ اما به نظر من مهمترین دلیل این رویدادها به برخی نیرویهای ویژۀ آمریکا یعنی دولت سایه مربوط می شود. وال استریت، بنیاد دموکراسی و اف بی آی آمریکا سالها سال برنامه ریزی و توطئه می کنند تا در کشورهای دارای نظام متفاوت با امریکا آشوب ایجاد کنند. در همان زمان پیش بینی و نتیجه گیری سریع من این بود که این رویدادها خیلی زود به زمستان عربی منجر می شود و موفق نمی شود.

وی تصریح کرد: واقعیت نیز همان است که انقلاب بهار عربی خیلی زود به زمستان عربی تبدیل شد. علت اصلی این است که نظام دموکراسی غربی با دنیای غیرغربی سازگار نیست. حالا وقتی بر می گردیم و دوباره به حمله امریکا به عراق که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر برپا شد، نگاه کنیم متوجه می شویم چه جنگ احمقانه ای بود. ولی نیروهایی که ذکر شد در آن زمان از جورج بوش پشتیبانی می کردند، در حالیکه کسی هرگز نظری از عموم مردم جهان عرب نپرسید.

جانگ وی وی گفت: سال ۲۰۱۴ در رویداد اشغال خیابان جونگ هوان در هنگ کنگ، خبرنگار بی بی سی همان روز اول با من تلفنی مصاحبه کرد؛ به او گفتم این جنبش در زمان و مکان اشتباه رخ داده و احتمال ناکامی آن صد درصد است. پرسید چرا؟ گفتم جواب خیلی ساده است، چون ما مدتی طولانیست که نظرسنجی ها در هنگ کنگ را پیگیری می کنیم؛ مسائلی که بیشترین توجه مردم و جوانان را به خود مشغول می کند، مسألۀ معاش مردم، اشتغال و مسکن و از این قبیل است.

به گفته وی، یکی از علل مهم رویدادهای هنگ کنگ، مداخله مستقیم آمریکا و در پشت آن جنگ تجاریست که آمریکا با چین برپا کرده است. دونالد ترامپ ابتدا فکر می کرد خیلی زود برنده می شود، اما فکر بسیار احمقانه ای بود. نتیجه را هم که دیده اید و این جنگ جز ناکامی برایش نتیجه ای نداده و مقابله ما بسیار مقتدرانه بوده است؛

بازار سهام آمریکا در حال سقوط است. ترامپ از این موضوع هراس دارد، زیرا سقوط بازار سهام در آراء انتخاباتیش تأثیر زیادی خواهد گذاشت. او باید انتخابات سال آینده را در نظر بگیرد. یکی از مقامات آمریکا علناً گفت که بروز راهپیمایی اعتراضی در هنگ کنگ به سود آمریکا است و به نظر او کشورش می تواند با این برگ در مذاکرات تجاری بر چین فشار وارد کند.

[ad_2]