[ad_1] ایرنا: خبرگزاری “آسوشیتدپرس” گزارش داد: درحالی که امکان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هرچه بیشتر قوت می گیرد و دولت لندن از این موضع به دفاع پرداخته ، اما نگرانی از خروج بدون توافق این کشور از این اتحادیه کشورهای عضو اتحادیه را نگران کرده است . آسوشیتدپرس روز جمعه از “هلسینکی” فنلاند با […]

[ad_1]

ایرنا: خبرگزاری “آسوشیتدپرس” گزارش داد: درحالی که امکان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هرچه بیشتر قوت می گیرد و دولت لندن از این موضع به دفاع پرداخته ، اما نگرانی از خروج بدون توافق این کشور از این اتحادیه کشورهای عضو اتحادیه را نگران کرده است .

آسوشیتدپرس روز جمعه از “هلسینکی” فنلاند با انتشار این خبر افزود: “دومنیک راب” (Dominic Raab) وزیر خارجه انگلیس از تصمیم دولت مطبوع خود مبنی بر تعلیق پارلمان کشورش به دفاع پرداخت و این موضوع که این اقدام مانع از بحث نمایندگان مجلس انگلیس درمورد خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا که می تواند هزینه های مخربی در پی داشته باشد را رد کرد.

بنابراین گزارش، انگلیس نخستین کشوری است که قصد دارد از این اتحادیه در مورخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه) خارج شود، اقدامی که منجر به شکاف دراین کشور و لرزه بر بنیان پروژه اروپایی افکنده است؛ چهارشنبه گذشته ۶ شهریور ماه نیز “بوریس جانسون” نخست وزیر انگلیس حمایت ملکه انگلیس مبنی بر تعلیق پارلمان را به دست آورد، اقدامی که از سوی منتقدان سیاسی وی آنرا بعنوان مانوری برای دادن فرصتی اندک جهت متوقف ساختن خروج هرج و مرج برانگیز بدون توافق انگلیس از این اتحادیه قلمداد می شود.

اتحادیه اروپا بیمناک از خروج بدون توافق انگلیس

در جریان مذاکرات وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی فنلاند وزیرخارجه انگلیس در دفاع از عملکرد جانسون به خبرنگاران گفت: این عقیده که تعلیق پارلمان انگلیس نوعی برهم زدن قانون اساسی می باشد ، ایده ای مهمل است، در واقع این اقدام قانونمند و کاملا بجا و مقتضی بود.

آسوشتیدپرس در ادامه گزارش داد: اما برخی وزرای خارجه اتحادیه اروپا درمورد آنچه در لندن درحال رخ دادن است، آشکارا نگران هستند.

“جین آسلبور” (Jean Asselborn) وزیرخارجه “لوگزامبورگ” دراین باره با اشاره به اینکه پارلمان انگلیس دراین کشور نقش به سزایی دارد به خبرنگاران گفت : اکنون شما با وضعیتی مواجه اید که این پارلمان به حاشیه رانده می شود، پارلمان در انگلیس ناظر روند دمکراسی است که دقیقا از حاکمیت اطاعت نمی کند.

وزیر خارجه لوگزامبورگ در ادامه ضمن ابراز نگرانی از آنچه در لندن درحال رخ دادن است، گفت: نگرانم از اینکه یک خروج بدون توافق فاجعه بار باشد، این امر می تواند به بهای از دست رفتن هزاران هزار شغل منجر شده و بیچارگی بی موردی را به بار آورد، امیدوارم که دلیل سیاسی بتواند بر این امر غالب شود.

بنابراین گزارش “دیدیر ریندرز” (Didier Reynders) وزیر خارجه بلژیک نیز ابراز امیدواری کرد که انگلیس پیشنهاد جدیدی ارائه دهد چراکه شرکای اتحادیه اروپایی انگلیس همچنان منتظر دریافت چنین پیشنهادی هستند.

وزیرخارجه بلژیک درمورد قصد دولت لندن در خروج در موعد مقرر و تعلیق پارلمان انگلیس گفت: این مناظره ای است که مربوط به دولت و پارلمان انگلیس می شود، چنانچه ما (اتحادیه اروپا) پیشنهاد تازه ای از لندن دریافت کنیم، همانطوری که همواره این کار کردیم، این پیشنهاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درحالی خبرگزاری آسوشیتدپرس به نگرانی میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا پرداخت که الیزابت دوم ملکه انگلیس در مورخ چهارشنبه ۶ شهریورماه با درخواست بوریس جانسون نخست وزیر این کشور برای تعلیق پارلمان، موافقت کرد؛ ملکه انگلیس درخواست دولت برای تعلیق پارلمان این کشور به مدت پنج هفته را پذیرفت.

جانسون صبح چهارشنبه گذشته با ملکه در مورد تعلیق پارلمان از هفته دوم سپتامبر (اواسط شهریور ماه) تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر)، کمتر از دو هفته قبل از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، صحبت کرد.

این اقدام، زمان موجود برای نمایندگان مخالف پارلمان را به منظور تصویب قوانین جدیدی که مانع از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا می شود، ‌ محدود می کند.

جانسون که در پی ناکامی «ترزا می» برای تحقق برگزیت، سکان دولت را برعهده گرفت اصرار دارد که به هرقیمتی انگلیس را ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند. این در حالی است که بیشتر قانونگذاران انگلیس مخالف خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هستند.

جانسون در نامه ای به نمایندگان پارلمان اعلام کرد که پارلمان فعلی باید تعلیق شود.

[ad_2]