خوزستان در مرگ ناشی از غرق شدگی هم رتبه نخست کشور است
خوزستان در مرگ ناشی از غرق شدگی هم رتبه نخست کشور است

کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی در گیلان گفته بود که بیشترین فوتی ها در سال ۹۷ در اثر غرق شدگی مربوط به استان خوزستان با ۳۱۸ نفر بوده و بعد از آن مازندارن با ۹۹ نفر فوتی قرار دارد.

به مانند بسیاری دیگر از رتبه های برتر خوزستان در معضلات و بلایا، این استان در مرگ ناشی از غرق شدگی نیز در کشور رتبه نخست را دارد و این عامل که سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیر عمدی در کشور بوده آمار قابل توجهی را در خوزسان ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی در گیلان گفته بود که بیشترین فوتی ها در سال ۹۷ در اثر غرق شدگی مربوط به استان خوزستان با ۳۱۸ نفر بوده و بعد از آن مازندارن با ۹۹ نفر فوتی قرار دارد.

کریمی کیا مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در مصاحبه ای بیان کرد که در چهار ماهه اول سال جاری ۴۸ نفر در رودخانه ها و کانال های استان غرق شدند و در همین چند روزی که از مرداد ماه سپری شده نیز خبرهای فوتی بر اثر غرق شدگی پای ثابت اخبار رسانه ها شده است.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی در یک بازه زمانی ۱۵ ساله نیز (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵) ۱۸ هزار و ۲۷۴ تن بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست داده اند که در این بین ۳ هزار و ۹۳ تن مربوط به استان خوزستان بوده است که بعد از ۳ هزار و ۱۷۷ تن استان مازندران رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در چرایی رسیدن به رتبه نخست خوزستان در فوتی ناشی از غرق شدگی گفته بود که قبلا استان های شمالی کشور رتبه نخست غرق شدگی در کشور بودند، اما با سالم سازی و ایمن سازی سواحل، افزایش تجهیزات و امکانات و اعتبارات این آمار در شمال کاهش یافت و خوزستان استان نخست غرق شدگی در کشور شد.

بر طبق آمارهای ارائه شده هر ساله با شدت و ضعفی مرگ های خاموش ناشی از غرق شدگی در خوزستان ادامه داشته و اگر در این زمینه تمهیدات و اطلاع رسانی های لازم صورت نگیرد با توجه به وجود رودخانه های استان ( بیشترین میزان غرق شدگی در کشور مربوط به رودخانه ها است) در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

همانگونه که استان های شمالی توانسته اند تعداد کسانی که جان خود را به علت غرق شدگی از دست می دهند کاهش دهند خوزستان نیز می تواند این آمار را با برنامه هایی و اندیشیدن تمهیداتی کاهش دهد که شاید یکی از مهم ترین این برنامه ها که اعتبار مالی خاصی هم لازم ندارد، اطلاع رسانی شرایط رودخانه های استان و میزان مرگ هایی است که در هر کدام از این رودخانه ها اتفاق افتاده است.

مردم باید بدانند و برای آنها تکرار شود که چه تعداد از مرگ های اتفاق افتاده در آب های کم عمق رودخانه ها که شرایط استاندارد ندارند رخ داده است و باید این محل ها را مدیران محلی به مردم معرفی و خطر از دست دادن زندگی به آنها اعلام شود.

در تاثیر اطلاع رسانی همین بس که مدیر کل امور اجتماعی استانداری گفته بود که در پل کابلی شوشتر به شهروندان اطلاع رسانی شد که تعداد ۱۰ نفر در این نقطه غرق شدند و همین اطلاع رسانی به موقع منجر به کاهش آمار غرق شدگی در این محل شد.

سالم سازی و ایمن سازی سواحل و معرفی آنها، توسعه امکانات رفاهی و آموزش نیروهای کاربلد امدادگر و استقرار آنها در فصل های گرم در نقاط پر خطر از دیگر راه های کاهش تعداد غرق شدگی ها در رودخانه ها و کانال های آبی استان است.

بالاخره باید کاری کرد و اگر قرار بود مساله غرق شدگی بدون دخالت حل شود نباید در همه سالیان گذشته تکرار می شد. پس لازم است در این مورد زنگ خطر به صدا دربیاید و با ایجاد هوشیاری و فرهنگ سازی و ورود دستگاه های متولی این آمار نگران کننده و خاموش به حداقل برسد.