[ad_1] ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک شناور نیروی دریایی سلطنتی انگلیس ماموریت یافته است تا تمام کشتی‌های حامل پرچم این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کند. این فرمان یک روز پس از آن صادر شد که بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد و او نیز فوری […]

[ad_1]

ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک شناور نیروی دریایی سلطنتی انگلیس ماموریت یافته است تا تمام کشتی‌های حامل پرچم این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کند. این فرمان یک روز پس از آن صادر شد که بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد و او نیز فوری اعضای کلیدی کابینه‌اش را انتخاب کرده است.

سخنگوی دولت انگلیس با اعلام این خبر اظهار داشت: به نیروی دریایی سلطنتی ماموریت داده شده است که تمامی کشتی‌های حامل پرچم انگلیس را در تنگه هرمز همراهی کند و آنها چه به صورت انفرادی یا گروهی می‌بایست عبور خود را اعلام کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی برای تجارت جهانی گفت که لندن تمام تلاش خود را برای تضمین این مسئله به کار می‌گیرد.

جرمی هانت وزیر امورخارجه پیشین انگلیس در هفته جاری از طرح لندن برای ایجاد یک نیروی دریایی در خلیج فارس با همکاری سایر کشورهای اروپایی به بهانه محافظت از کشتیرانی در این منطقه خبر داد.

ظاهرا تاکنون ایتالیا، فرانسه و دانمارک برای پیوستن به انگلیس در اجرای طرح مورد نظرش در منطقه اعلام آمادگی‌ کرده‌اند. سوئد نیز اعلام کرده که این مسئله را بررسی می‌کند.

این در حالی است که ایران تاکید می‌کند نیروهای خارجی حاضر در منطقه باید خلیج فارس را ترک کنند و تامین امنیت آن را به ایران و سایر بازیگران منطقه‌ای بسپارند.

انگلیس در حالی تلاش می‌کند برای به اصطلاح تثبیت امنیت کشتیرانی در خلیج فارس حضور نظامی‌اش در منطقه را گسترش دهد که این کشور خود سه هفته پیش، در اقدامی غیرقانونی یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق را با ادعای اینکه به مقصد سوریه در حرکت بوده است، توقیف کرد و تاکنون نیز مبادرت به آزادی آن نکرده است.

لندن پس از آن از تصمیم خود برای افزایش حضورش در منطقه خبر داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه گذشته یک نفتکش انگلیسی با نام “استنا ایمپرو” را به دلیل رعایت نکردن قوانین بین‌المللی در تنگه هرمز متوقف کرد.

مقامات کشورمان اعلام کردند که این اقدام ایران در راستای اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی بوده است.

[ad_2]