[ad_1] ایسنا: یک کشاورز نمونه در تایباد گفت: اکنون با کاهش بارندگی و افت آب‌های زیرزمینی، بحران آب جدی است و کشت محصولات کشاورزی پرآب‌طلب کاری بیهوده و پرهزینه با سود کم است. احمد محمدی اظهار کرد: از سال ۶۰ با توجه به شغل اجدادی در ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در دشت کرات این شهرستان […]

[ad_1]

ایسنا: یک کشاورز نمونه در تایباد گفت: اکنون با کاهش بارندگی و افت آب‌های زیرزمینی، بحران آب جدی است و کشت محصولات کشاورزی پرآب‌طلب کاری بیهوده و پرهزینه با سود کم است.

احمد محمدی اظهار کرد: از سال ۶۰ با توجه به شغل اجدادی در ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در دشت کرات این شهرستان مشغول به کشت خربزه، هندوانه، گندم، جو، زیره و ذرت هستم.

مصرف یک چاه تنها برای ۸۰ هکتار هندوانه و خربزه!

وی با اشاره به ۳۰۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی افزود: مدت چهار سال است که رویکرد کشت را با توجه به کمبود آب به سمت محصولات کم‌آب طلب هدایت کردم و تنها ۴۰ هکتار از اراضی را به کشت خربزه و هندوانه اختصاص دادم که از سال زراعی آینده این مقدار هم به صفر خواهد رسید.

محمدی مطرح کرد: امسال ۳۵ تن هندوانه برداشت شد که فقط ضرر مالی در برداشت؛ هر کیلو از این محصول به قیمت سه هزار و ۵۰۰ ریال و خربزه به قیمت هشت هزار ریال از کشاورز خریداری می‌شود و با سود ۲ برابری در بازار عرضه می‌گردد.

این کشاورز تایبادی بیان کرد: اکنون ۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران است و ۱۰۰ هکتار در حال آماده‌سازی برای کشت پسته می‌باشد. این دو محصول کاملا با شرایط آب و هوایی در این منطقه سازگار هستند.

وی هزینه کشت انواع محصولات در این مقدار زمین را سالانه ۱۵ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: کشاورزان برای تغییر مسیر کشت به سمت محصولات کم‌آب ‌طلب نیازمند حمایت همه جانبه دولت شامل برگزاری دوره‌های آموزسی با این موضوع، پرداخت تسهیلات با سود کم، فراهم کردن بازار فروش بدون واسطه و بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان در خصوص خارج کردن کشت خربزه و هندوانه هستند.

محمدی گفت: خربزه و هندوانه ۲ محصول مشهور در تایباد هستند که اکثر کشاورزان به کشت آن مشغولند اما برای آبیاری ۸۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصولات یک چاه با پروانه ۴۰ لیتری آب مورد نیاز است و با شرایط کنونی و بحران آب بهتر است کشت محصولات کم‌آب‌طلب و مقاوم که سازگار با این منطقه است، جایگزین شود.

[ad_2]