دستاورد مدیران اقتصادی خوزستان رتبه دوم بیکاری در کشور است/نمایندگان به جای سخنرانی باید پاسخگویی وضعیتی باشند که در آن مقصر هستند/ در صورت ادامه این روند خوزستان رتبه اول بیکاری در کشور می شود/همان هایی که باید پاسخگوی وضعیت امروز استان باشند به دنبال مقصر در بیرون از مجموعه هستند
دستاورد مدیران اقتصادی خوزستان رتبه دوم بیکاری در کشور است/نمایندگان به جای سخنرانی باید پاسخگویی وضعیتی باشند که در آن مقصر هستند/ در صورت ادامه این روند خوزستان رتبه اول بیکاری در کشور می شود/همان هایی که باید پاسخگوی وضعیت امروز استان باشند به دنبال مقصر در بیرون از مجموعه هستند

کاوش: استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران با بیان اینکه خروجی جلسات کارگروه اشتغال خوزستان رسیدن به رتبه دوم بیکاری در کشور است، تصریح کرد: کسانی که در جلسه این کارگروه با حضور وزیر کار باید پاسخگوی این باشند که چرا طرح هایشان به نتیجه نرسیده و بیکاری در استان افزایش یافته است تنها سخنرانی […]

کاوش: استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران با بیان اینکه خروجی جلسات کارگروه اشتغال خوزستان رسیدن به رتبه دوم بیکاری در کشور است، تصریح کرد: کسانی که در جلسه این کارگروه با حضور وزیر کار باید پاسخگوی این باشند که چرا طرح هایشان به نتیجه نرسیده و بیکاری در استان افزایش یافته است تنها سخنرانی کردند و دلایل ناکامی را به دیگران حواله کردند.

به گزارش کاوش ، مرتضی افقه با اشاره به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خوزستان و حضور در جلسه کارگروه اشتغال استان و صحبت های مطرح شده در این جلسه، گفت: همان هایی که باید پاسخگوی وضعیت امروز استان باشند و از عملکردشان در افزایش نرخ بیکاری و رسیدن به رتبه دوم در کشور دفاع کنند به دنبال مقصر در بیرون از مجموعه بودند، گویا وزیر هم آمده بود تا لیستی از حرف های تکراری و کهنه شده در مورد اشتغال استان را بیان کند.

وی با طرح این سوال که چند نفر از کسانی که در این کارگروه حضور داشتند تخصص و مطالعاتی در زمینه اشتغال و مباحث پیچیده ی مرتبط با آن به خصوص با توجه به شرایط ویژه خوزستان داشته اند، بیان کرد: تا زمانی که آقایان مباحث اقتصادی و اجتماعی را سر سری می گیرند و با آن برخورد علمی ندارند و تصمیماتشان را تنها از طریق مطالعات روزنامه ای و یا شنیده هایی ناقص از برخی متخصصان می گیرند، وضعیت به سوی بدتر شدن پیش خواهد رفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکثر نمایندگان استان که در تمامی سطوح در انتصاب مدیران اجرائی دخالت می کنند و با تحمیل مدیران ناکارآمد بودجه ها را هدر دادند شعارگونه و طلبکارانه برای کسب محبوبیت برای انتخابات بعدی بر وضع موجود که خود در آن به طور جدی سهیم اند سخنرانی می کنند، در صورتی که آنها باید امروز در مقابل وضعیت بد استان پاسخگوی اعمال خود باشند.

افقه اضافه کرد: وقتی یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در استان کمبود دانش و مهارت در بین اغلب متقاضیان کار شناخته شده است، با چه منطقی به نام ایجاد اشتغال در شهرهایی مثل مسجد سلیمان و شادگان که بالاترین نرخ بیکاری ها را دارند صنایع فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم راه اندازی می شود که به شدت سرمایه بر (یا اتومات) بوده که نیاز به نیروی کار کمی دارد و همان تعداد کم نیز حتماً باید حداقل لیسانس داشته باشند؟

وی با بیان اینکه وقتی صنعت پیشرفته ای در مکانی مستقر می شود که نیروها مهارت کافی ندارند طبیعی است آن واحد برای راه اندازی واحد خود به ناچار از نیروهای متخصص غیر بومی استفاده کند، تاکید کرد: بدیهی است برای کاهش بیکاری دو برنامه موازی متناسب با شرایط مناطق مختلف استان باید تدوین و اجرا شود: مناطقی که نیروهای ماهر، تحصیلکرده و متخصص به اندازه کافی دارد، از صنایع و واحدهای اقتصادی سرمایه بر استفاده می شود اما اگر نیروهای متقاضی کار اغلب فاقد دانش و مهارت کافی باشند باید سرمایه گذاری هائی انجام شود که متقاضی خدمات این گروه باشند نه صنایع پیشرفته و سرمایه بر. در این مناطق سرمایه گذاری ها در بنگاه های متوسط و کوچک مقیاس می تواند بخشی از مشکلات بیکاری اینگونه مناطق را مرتفع کند.

به گزارش کاوش، استاد گروه اقتصاد دانشگاه چمران اضافه کرد: اغلب تصمیم گیران استان فکر می کنند با بودجه و سرمایه مشکل بیکاری خوزستان حل می شود در صورتی که جذب بودجه و سرمایه تنها شرط لازم بوده و شرط کافی این است که سرمایه ها با تدبیر و متناسب با ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق استان به کار گرفته شوند، امری که در تمام سه دهه ی گذشته مغفول مانده و بر اساس نگرش مکانیکی همین قشر از مدیران و نمایندگان مجلس، مشتی سرمایه گذاری کور در طی سه دهه گذشته انجام شده است.

افقه یادآور شد: هر چند فشارهایی وارد می شود اما اگر هدف ایجاد اشتغال است، نباید تسهیلات اشتغال به صنایع بزرگ که متعلق به بخش خصوصی هستند تخصیص یابد، بلکه باید به سمت بنگاه های کوچک و متوسط که اشتغال محور هستند سوق داده شود.

وی عقب ماندگی و ناکامی های مدیران در کاهش بیکاری استان را بعد از گذشت سه دهه و نسبت دادن آن به جنگ تحمیلی را یک نوع فرافکنی برای فرار از مسئولیت دانست و تصریح کرد: مشکل را باید در جای دیگری پیدا کرد چرا که در سه دهه گذشته خوزستان به اندازه ای که شرایط امروز را نداشته باشد، بودجه دریافت کرده است.

این استاد دانشگاه با رد این مساله که شرکت نفت اجازه سرمایه گذاری ها را در قسمت هایی نمی دهد، گفت: این دیگر چه توجیهی است مگر خوزستان فقط اهواز است؟ بر فرض که شرکت نفت مانع سرمایه گذاری در بخش هائی از اهواز بشود، اولا اهواز به لحاظ سرمایه گذاری کم و بیش اشباع شده است و درثانی آیا شهرهای دیگری برای سرمایه گذاری در این استان وجود ندارد که نفت مانع آن نشود.

افقه با اشاره به تاثیر اندک اشتغال بخش نفت در خوزستان بیان کرد: نفت سال هاست که یک صنعت سرمایه بر بوده و از تکنیک های پیشرفته استفاده می کند و روشن و مبرهن است که نقش قابل ملاحظه ای (در مقایسه با حجم سرمایه گذاری های آن) در اشتغال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: خوزستان بزرگترین واحدهای صنعتی و غیر صنعتی را در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات را با سرمایه گذاری های ملی در اختیار دارد ولی نتوانسته است از آنها بهره کافی ببرد چرا که مدیران این صنایع خود را فراتر از مدیران محلی می دانند و بنابراین به مدیران محلی پاسخگو نیستند که نتیجه آن انتقال منافع این واحدها به خارج از استان شده و اغلب ضررهای آن ها در استان رسوب می کند که این یک ضعف در اداره استان است.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه چمران با بیان اینکه همیشه گفته ام باید مدیریت استان فردی کارکشته و باتجربه در حد یک وزیر با تجربه ی موفق و در سطح ملی باشد، و سایر مدیران نیز به اندازه کافی تجربه و تخصص و انگیزه داشته باشند، تصریح کرد: مدیران استانی باید بتوانند مشکلات این واحدهای صنعتی بزرگ را به مرکز منتقل کنند و با چانه زنی با مرکز آنها را به استان پاسخگو کند.

افقه گفت: در همین جلسه کارگروه اشتغال گفته شد که بررسی طرح های صنعتی در استان ۱۲۵ روز طول می کشد که دو برابر میانگین کشوری است، همین دلیل خود سندی دیگر است که افراد و ادارات در خوزستان ناکارآمد هستند و سرمایه دار را فراری می دهند.
وی تبلیغات بیش از حد مشکلات خوزستان مانند ریزگردها، قطعی آب و برق .. و ترسیم یک فضای تیره و تار از استان در یک دهه گذشته را یکی دیگر از دلایل فرار سرمایه اعلام کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که بر روی آن مانور خبری داده می شود، گفت: در اولین سفر رئیس جمهور روحانی به خوزستان احیای این طرح کلید خورد و قرار بود ظرف سه سال به بهره برداری برسد اما در حال حاضر هنوز ۳۰۰ هزار هکتار اولیه به بهره برداری نرسید و ۲۵۰ هزار هکتار دیگر را جدیدا سازمان آب و برق به آنها اجازه برداشت آب را داده است.

افقه بیان کرد: چون مدیران و کارگروه اصلاً در پی اصلاحات ساختاری ضدتولیدی و ضداشتغالی حاکم بر استان نیستند بعید نیست که همچون گذشته بخش قابل توجهی از بودجه ۹۸ هم هدر شود و تجمع های کارگری نیز ادامه پیدا کنند و در بیکاری در کشور به رتبه اول برسیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه جلسه شورای اشتغال با حضور وزیر کار هیچ دستاوردی برای خوزستان نداشت،یادآور شد: اگر وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی به مشکلات استان در بحث بیکاری، تجمع های کارگری و خصوصی سازی ها اشاره نکرده و برنامه ای هم در این زمینه ارائه نکرد و به کلی گویی روی آورد به این دلیل است که تحصیلات و تجربه شریعتمداری با وزارتخانه پیچیده و چند وجهی کار مرتبط نیست و اصولا نمی داند که در استان و حوزه اشتغال چه خبر است.